AlbinGTV8 July 14, 2017 Report July 14, 2017 Tjenare gänget! Nu på forumet. Har ett litet problem med min Musse. Jag har ganska nyligen servat det på grufman och har upplevt ett litet problem efter det :/ vanlig service och spolning och oljebyte av automat växellåds olja. Jag säger ABSOLUT inte att dem har gjort fel för dem är kungar på Mustang :) till problemet: upplever att lådan växlar ganska hårt vid växlingar, är man ganska lugn så funkar det bra och växlar fint. Men gasar man mycket så växlar den riktigt hårt och hugger vid växlingar. Även om jag lugnt gasar upp så känns det konstigt vid växlingar och växlar "hårt". Det har hänt 2 gånger efter service att jag kör som vanligt och sen släpper gas för att rödlysen kommer och sedan när det blir grönt så gasar jag, då driver den inte framåt.. som att den är i friläge fast jag har "D" i. Har vi något proffs som kan hjälpa mig? Dem bad mig koppla bort minus ett tag på batteriet och sedan sätta tillbaka, för att nollställa. Upplever ingen skillnad efter det. Snälla, vore jätte grymt att få hjälp av någon då jag inte förstår så mycket på automat lådor. Bilen det handlar om: Mustang GT 4,6l V8 automat 2010 Önskar lösa det i helgen så visa vad ni går för!! Trevlig helg! Citera
Per Berglund July 15, 2017 Report July 15, 2017 Alla Ford lådor har en adaptiv anpassning till körsättet...Så beroende på hur du kör över tid så anpassar den sig. Kör du mjuk så växlar den mjuk och tvärtom och håller sedan ett slags snitt beroende på hur du kört. Vid hård körning skall lådan vara hård för att överleva Koppla ur batteriet är jag rätt säker på inte hjälper eftersom värdena skrivs in kontrollboxens ram minne. Grufman kan säkert gå in och bara rensa dessa värden eller snarare tabeller som ligger där Alla Ford verkstäder har den möjligheten föresten! Man brukar dessutom ständigt uppdatera denna mjukvara också så det kan vara värt att göra. När allt är nollställt gäller det att lugnt och försiktigt låta lådan jobba sig igenom alla växlar både upp och ned och köra så ett tag. Den måste lära sig helt enkelt Kanske verkstan kan lägga in någon slags färdig "allround" tabell Ett nytt verkstadsbesök är nog kanske nödvändigt i alla fall om du upplever det som ett problem. Citera
AlbinGTV8 July 15, 2017 Author Report July 15, 2017 Tack för hjälpen! Verkar inte vara något fel på lådan alls. Känns som den får fel signaler på något sätt.. just nu står den still för kommer inte framåt på "drive" och inte bakåt på "reverse" funkar endast manuellt 1,2,3. vad kan va fel? Hjälp snälla. Citera
Per Berglund July 15, 2017 Report July 15, 2017 Dagens lådor är helt beroende av olika signaler som du är inne på.Eftersom oljan är bytt så kanske nivån blev för låg vilket datorn kan känna av.Då kan den stänga ner för att skydda sig.Åk till Grufman eftersom det är där arbetet är gjort så de får köra diagnostik Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Citera
AlbinGTV8 July 15, 2017 Author Report July 15, 2017 Tack så jätte mycket för hjälpen! Skickade iväg ett mail till dem. Tråkigt att mussen står just nu denna helg när det är fint väder.. :/ Citera
AlbinGTV8 July 15, 2017 Author Report July 15, 2017 Grufman har väldigt bra service med snabba svar :) skulle ta bärgare till dem så får dem kika hur problemet har kommit. Är det så att dem inte har orsakat problemet så kommer kostnad på mig, och där kommer problemet nu. Har nyligen investerat mina pengar och köpt mig en Spanien resa så pengar för reperation finns inte riktigt. Citera
AlbinGTV8 July 18, 2017 Author Report July 18, 2017 Finns det ingenting enkelt som det kan vara? Har inte pengar till att lämna in den just nu för att få det fixat :/ Citera
Wallentin July 18, 2017 Report July 18, 2017 (redigerad) 40 minuter sedan, AlbinGTV8 said: Finns det ingenting enkelt som det kan vara? Har inte pengar till att lämna in den just nu för att få det fixat :/ Hur länge hade du batteriet bortkopplat? Tog du bort minuspolen eller båda? https://mustangforums.com/how-tos/a/ford-mustang-gt-2005-2014-how-to-reset-your-ecu-405381 Annars kan du prova detta kanske och sen ut och köra lugnt ett tag så den växlar mjukt och adapterar sig efter det. Om det nu nollar lådan med. Kör själv manuell, så har tyvärr ingen erfarenhet av det. Om det nu inte har missats något vid oljebytet i lådan. Ändrade %s av %s (%s) Citera
AlbinGTV8 July 18, 2017 Author Report July 18, 2017 Tack så mycket! Ska testa det. Dem sa det att det är nästan omöjligt att fylla på för lite olja på dessa lådor, testade gå ut nu och starta den, funkar fortfarande inte. Men har kopplat bort som det stod också, håller tummarna dessa 30minuter jag ska vänta. Tror ni att lådan är kaputt? Hur hållbara är dessa? Dem borde ha sett på Grufman att lådan är kass? Eller går det från ingenstans? Har knappt kört den efter, tjejen som tjejkör den i stan ibland.. hon vågar inge gasa :) Citera
AlbinGTV8 July 18, 2017 Author Report July 18, 2017 (redigerad) Funkade inte det som du hjälpte med tyvärr.. :/ vet inte alls vad jag ska göra?!? Har inte pengar alls att kosta på mig en lagning av växellådan om det nu är den som är körd.. väljer jag växel 1 och väntar 5sek så hoppar växel in och man kan köra, tar dock ett tag och den körs in i växelläge 1 hårt. Samma sak med 2 och 3. Drive och reverse funkar fortfarande inte men den är där känns det som för den rör på sig framåt ytterst lite när drive är i. Som att den slirar VÄLDIGT mycket när man har en manuell växellåda. Vill inte missa sommaren med bilen.. så ni är evigt tacksamma om ni kan försöka hjälpa mig med detta!! Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund July 18, 2017 Report July 18, 2017 Sorry men äga en bil kostar som bekant pengar och likt ett hus måste man ha buffert för oförutsedda händelser. Ta för vana att köra automatisk överföring till ett bilkonto så slipper man tänka....Jag kör 2000kr/mån som används till rep/service Min 25" är vettigt att ha i buffert för det mest akuta. Skulle inte köra en meter till då det kan förstöra hela lådan vilket blir ännu dyrare. Felet kan vara så trivialt som glappkontakt, felsignal från en sensor eller något annat med kommunikationen. Automatlådan på dessa är väldigt bra men det spelar ingen roll hur hållbar en låda är om en sensor ballar ur. Finns ju ett talesätt som är bra "Liten tuva välter ofta stort lass" Är ju "bara" en bil så har du inga medel alls ställ av den. Kommer fler tillfällen Alternativt ta extra lån. Citera
AlbinGTV8 July 19, 2017 Author Report July 19, 2017 Så sant så, har en eller hade en buffert som är till det ändamålet. Större investering och resa utomlands, där av. Köpte mig en felkodsläsare så får vi se ;) Citera
AlbinGTV8 July 24, 2017 Author Report July 24, 2017 On 2017-07-18 at 19:31, Wallentin said: Hur länge hade du batteriet bortkopplat? Tog du bort minuspolen eller båda? https://mustangforums.com/how-tos/a/ford-mustang-gt-2005-2014-how-to-reset-your-ecu-405381 Annars kan du prova detta kanske och sen ut och köra lugnt ett tag så den växlar mjukt och adapterar sig efter det. Om det nu nollar lådan med. Kör själv manuell, så har tyvärr ingen erfarenhet av det. Om det nu inte har missats något vid oljebytet i lådan. Citera
AlbinGTV8 July 24, 2017 Author Report July 24, 2017 Domen har kommit!! Min automatlåda är åt helvete. Tips på hur man ska gå tillväga? Pris på Grufman ca 45000kr. Billigare sätt? Citera
Wallentin July 24, 2017 Report July 24, 2017 Ajdå, tråkigt att höra. Vad ingår i det priset? En ny låda och montering? Eller renovering av den gamla? Går att få tag på automatlådor på t ex bildelsbasen eller blocket. Men sen ska det ju monteras med :) Citera
AlbinGTV8 July 24, 2017 Author Report July 24, 2017 52 minuter sedan, Wallentin said: Ajdå, tråkigt att höra. Vad ingår i det priset? En ny låda och montering? Eller renovering av den gamla? Går att få tag på automatlådor på t ex bildelsbasen eller blocket. Men sen ska det ju monteras med :) Renovering av lådan! Tänkte att det kanske blir billigare om jag hittar en ersättningslåda. Vad passar till min? Är det samma låda från 05-14? Citera
AlbinGTV8 July 24, 2017 Author Report July 24, 2017 Har nu valt att renovera min låda hos Grufman bil. Fått offert på 45000kr +- 2-3000kr. Mkt galet = dyrareLite galet = billigareDet kan slå 2-3000kr upp/ner ungefärPriset är inkl moms och inkluderar demont/mont och 1 års/10.000km garanti Suverän Service av Fredrik Grufman. Rekommenderar dem starkt om någon har samma problem eller annat. Citera
AlbinGTV8 July 24, 2017 Author Report July 24, 2017 Just now, Per Berglund said: Vad är det för fel på lådan? Ett mekaniskt fel i lådan. Demont/mont var 12000kr ca. Dem hittade metallrester och en bit från ett drev i lådan. Citera
Tommy Iggesund July 24, 2017 Report July 24, 2017 Jag har fått brev från Ford, min bil omfattas av åtgärder av automatlådan, gratis. Så vid haveri borde Ford stå för kostnaden , jag har en GT 2012Skickat från min iPad med Tapatalk Citera
AlbinGTV8 July 24, 2017 Author Report July 24, 2017 Känner lite så, servad som den ska och inget konstigt där :/ hur tar man i kontakt med dem? Citera
Tommy Iggesund July 27, 2017 Report July 27, 2017 Om du inte fått brev, ring till din närmsta Ford verkstad Skickat från min iPad med Tapatalk Citera
AlbinGTV8 July 31, 2017 Author Report July 31, 2017 Nu har jag fått uppdatering av Grufman, Kopparpricka över planetdreven trasiga. det är rost i lådan ville dem tillägga. Är det svårt att se sånt när man servar lådan? Är det omöjligt att se om lådan är påväg att gå? Tänkte mest att hela lådan fick sig en stor renovering efter nån vecka på behandling hos dem :) Citera
Tbird July 31, 2017 Report July 31, 2017 Gissar att det är en 5R55 (5 växlad automat). Ser allt bra ut i botten på tråget och filtret, inge metallspån. Detta ser man lätt då filter och oljebyte görs. Då finns det inget som tyder på att det är stora problem med lådan. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.