Blillpers July 17, 2017 Report July 17, 2017 (redigerad) Hej, Nyregisterad på forumet och funderar på att bli Mustangägare. :) Mustang har väl alltid varit lite av en dröm, och nu på senaste tiden har jag börjat fundera lite mer på allvar. Jag har kollat runt en hel del på Blocket och sett att det finns förvånansvärt mycket till salu. Det är främst 5e generationen jag siktat in mig på, dels då de ligger bra till i pris men också att jag tycker dessa hör till de snyggaste. Jag har dock ingen direkt kunskap om dessa bilar och känner att jag behöver veta lite mer innan jag slår till. Vad jag kommit fram till genom Google är att de är relativt pålitliga bilar. Om jag tex köper en välhållen 06a med under 10K mil på mätaren, kan man generellt sett räkna med att slippa större/dyra reparationer och överraskningar? Som jag förstår det är V6an avsedd som ganska kass och det är V8an man vill ha. Är det några direkta fel på V6an eller mest en fråga om att Mustang "ska" ha V8? Hur mycket skiljer det i bränsleförbrukningen? Säg lugn landsvägskörning, kan man komma under litern per mil? Jag kör ingen snål bil nu heller, men vill ju inte gå för mycket åt fel håll ändå. Hur pass bra är automatlådorna? Vill helst ha en manuell men det verkar ju vara en majoritet av automater på marknaden. Alla tips är välkomna! :) Hälsningar Björn Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund July 17, 2017 Report July 17, 2017 Hej och välkommen till Mustang världen! Inget fel på V6an 2006 men slö och ålderdomlig som bara den! En riktigt gammal truck motor design som fick leva för länge. Lite typiskt Ford att välja "fel" prylar från hyllan! V6an ska man helst välja år 2011 då designen blev helt ny och hoppa upp till 305hk och riktigt bra på alla sätt!! V8an 2006 är helt OK men ingen raket då den bara ger 300Hk...Tillförlitliga är dom!! Men som alla motorer även dom lite små problem. (det är ju en Ford) Vanligast är väll krånglande spjällhus vad jag sett och hört. Ganska enkelt och inte dyrt alls att reparera.....Mest småfel och inget allvarligt! Mest problem verkar Ford haft med bensintankar som är väldigt svåra fylla på samt bärarmar i framvagnen har väldigt kort livstid. Manuella lådan är "yxig" men hållbar...Kopplingarna har jag hört tar slut lite för fort. Automaten mycket bra och trygg!! Tänk på att 2006 är är gammal bil nu så räkna med en hel del åtgärder om inget är gjort! Elektroniken börjar säkert ge upp på sina ställen så inte ovanligt åka på byta diverse sensorer och tändspolar. Så är det ju på alla bilar! Över lag är Mustang gen 5 en enkel och pålitlig bil och mycket godis finns att köpa till bra priser! När dom går sönder så är det klart i nivå med vilken svensson bil som helst. Driftmässigt drar dom mycket mer än vad man tror och nästan alla ägare ljuger! :) Räkna med runt 1,5 liter/mil i snitt för V8an blandad körning med betoning på stad! Med vinden och solen i ryggen och ägget på gaspedalen så påstår folk att man kört på dryga litern....Knappast troligt man gör så hela tiden. :) 2011 V6 går dock fint köra under litern!...men inte mycket under Ett råd är att undvika allt för "skruvade" Mustanger...Så original som möjligt så är du tryggast! Citera
Wallentin July 17, 2017 Report July 17, 2017 Mycket bra tips av Per Berglund :) Äger själv en 06:a med V8 och manuell låda. När jag hade köpt den så hade den gått 7800mil, Bara 100 mil senare var det dags för kopplingsbyte. Stoppade i lite stöddigare grejer och det har funkat klockrent sen dess, har rullat 10200mil nu. Jag föredrar alltid manuell låda för körglädjen, blir lite roligare än automat. Sen tycker jag att de behöver vässas lite för att bli roliga att köra, men finns mycket att köpa :) Men visst, med manuell låda och rätt förare gör den 0-100 på 5,5-6 sekunder. Min drar runt 1,6 blandad, med lite mindre saker gjort på motorn. Men den är törstig oavsett vilket :) De är rätt plastiga invändigt som många andra jänkare är, kan inte jämföras med tyska bilar eller en volvo. Men det får man ta :) Det är mycket annat som väger upp, ljudet, utseendet och alla blickar man får :) I övrigt en enkelt men stabilt uppbyggd bil :) Citera
Blillpers July 17, 2017 Author Report July 17, 2017 (redigerad) Tack för utförligt svar! Kör för närvarande en bil från -90 och det vore ju skönt att bli av med de konstanta felen. Känns ju som man skruvar mer än man kör. -06 är ju nytt i jämförelse. För närvarande klarar jag mig på ca 0.8 landsväg, men då är det ungefär en tredjedel av hästkrafterna också. Bränsleförbrukningen är egentligen inte så viktig för mig då jag har det mesta inom gångavstånd och 4 av 5 bilresor är i jobbet = bilersättning. Även om skatt och försäkring blir aningen dyrare vågar jag tro att månadskostnaden kan gå ner eller i alla fall inte öka. Oavsett blir det mer valuta för pengarna! :D Hittat en riktigt fin -06 GT hos en, vad det verkar, pålitlig och bra bilhandlare. 8700 mil, en ägare. Tror nästan jag ska åka och titta... Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
Wallentin July 17, 2017 Report July 17, 2017 (redigerad) 4 minuter sedan, Blillpers said: Tack för utförligt svar! Kör för närvarande en bil från -90 och det vore ju skönt att bli av med de konstanta felen. -06 är ju nytt i jämförelse. För närvarande klarar jag mig på ca 0.8 landsväg, men då är det ungefär en tredjedel av hästkrafterna också. Bränsleförbrukningen är egentligen inte så viktig för mig då jag har det mesta inom gångavstånd och 4 av 5 bilresor är i jobbet = bilersättning. Även om skatt och försäkring blir aningen dyrare vågar jag tro att månadskostnaden kan gå ner eller i alla fall inte öka. Oavsett blir det mer valuta för pengarna! :D Hittat en riktigt fin -06 GT hos en, vad det verkar, pålitlig och bra bilhandlare. 8700 mil, en ägare. Tror nästan jag ska åka och titta... En grej som är väldigt viktig när man ska kolla på mustang är att kolla upp historiken. Många har tyvärr varit krockade och lagade, så genom att köra en carfax på bilen så kan man se om den varit krockad i usa. Man kan också googla på chassinumret och se om det dyker upp bilder på bilen när den har varit på auktion t ex. :) Länka gärna till annonsen om du undrar ngt över bilen du är intresserad av. Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
Blillpers July 17, 2017 Author Report July 17, 2017 2 minuter sedan, Wallentin said: En grej som är väldigt viktig när man ska kolla på mustang är att kolla upp historiken. Många har tyvärr varit krockade och lagade, så genom att köra en carfax på bilen så kan man se om den varit krockad i usa. Man kan också googla på chassinumret och se om det dyker upp bilder på bilen när den har varit på auktion t ex. :) Länka gärna till annonsen om du undrar ngt över bilen du är intresserad av. Tack för tipset, handlaren erbjöd gratis Carfax. Men jag ska se till att göra ordentliga efterforskningar. Citera
mike85 July 17, 2017 Report July 17, 2017 Kolla om det finns info om vart lampkonverteringen har gjorts, bakljus och sidoblinkers. Antar att det inte är orginal (om det inte är flyttgods). Citera
Per Berglund July 17, 2017 Report July 17, 2017 Låter som en larvig koll men kolla också om tändstiften är bytta! Denna årsmodell är ett rent helvete att byta på om man har otur.. Stiften rostar nämligen ofta fast och går av när man försöker demontera. Har själv sett det på en kompis 05a NGK gör däremot bättre "riktiga" stift Min point är att få bilfirman att byta stift innan köpet! Kolla här vad som behövs om det går fel 1 Citera
Tommy Iggesund July 17, 2017 Report July 17, 2017 Det gäller att rucka på stiftet, fram å tillbaka i små rörelser. Bytte på min med den metoden när jag hade en -05. Skickat från min iPad med Tapatalk 1 Citera
Blillpers July 18, 2017 Author Report July 18, 2017 (redigerad) Den här har jag kollat på: http://www.blocket.se/vi/73883147.htm Sen dök även denna upp, dock lite skruvad med trimchip och nya rör. Priset gör mig dessutom lite nervös med tanke på att det är en -12a med 4500 mil. Känns lite lurt?? Eller skulle ni anse priset vara för högt på den första?http://www.blocket.se/vi/73444661.htm Ändrade %s av %s (%s) Citera
Blillpers July 18, 2017 Author Report July 18, 2017 Nytt inlägg då det inte gick att redigera förra, Den här har jag kollat på: http://www.blocket.se/vi/73883147.htm Är det rimligt prissatt? Det hade verkligen underlättat med en prisguide för olika årsmodeller och varianter för en som är ny på Mustanger. Sen dök även denna upp, dock lite skruvad med trimchip och nya rör. Priset gör mig dessutom lite nervös med tanke på att det är en -12a med 4500 mil. Iofs är det väl den nya V6an, men känns lite väl billigt? https://www.blocket.se/vasternorrland/Ford_Mustang_3_7___357Hk__Manuell__73444661.htm?ca=6&w=3 Citera
Per Berglund July 18, 2017 Report July 18, 2017 I princip är alla V8 Mustanger för högt prissatta....Men folk köper dom så därför har de ett högt pris. V6an har nog mer ett rätt pris mot vanliga bilars prisfall. Man brukar säga ca 30-35% de första 3åren Vet ej vad ny V6 kosta 2012 men runt 300 skulle jag tippa......Dollarkursen var dessutom extremt låg då! Största skillnaden på 2012 är inredningen där man har höjt kvaliten samt motorerna givetvis. Tidigare är plasten i inredningen fruktansvärt hård och knarrig....Men det är ju hur man upplever den och personligen hatar jag denna plast som verkar vara samma som i choklad askar! :) För andra känns den kanske normal. Som sagt V6 motorn i 2012 är en riktig pärla och man kan använda bilen som en bruksbil! Går nog köra på 0.8 l/mil och dessutom har den power! Personligen ser jag dessa lite nyare Mustanger mer som nyttofordon och skulle prioritera en nyare bil före en gammal för samma pengar. Har själv haft en V6 tidigare och körde den året om. 2006 V8 du har tittat på verkar också riktigt bra! Så det är lite upp till dig själv egentligen och hur du vill använda bilen. Skulle jag ta V8an så är anledningen mer för prestanda men tycker ärligt de saknar det. Det är mer utseende och gå fort rakt fram på klassiskt vis. För låg effekt för min smak, bromsar för veka och chassit är rätt så "struttigt". Så för mig är den bilen ett offer för att bygga om!! Vilket jag faktiskt tycker är riktigt roligt med dessa då det finns så mycket godis! :) Så tänk efter lite hur du personligen vill och inte vad jag eller andra säger. 1 Citera
Tommy Iggesund July 18, 2017 Report July 18, 2017 -06, är det ju . Normalt pris Skickat från min iPad med Tapatalk Citera
Per Berglund July 18, 2017 Report July 18, 2017 1 timme sedan, Tommy Cavallin said: -06, är det ju . Normalt pris Skickat från min iPad med Tapatalk 2012 V6 gämfört 2006 V8 Citera
Blillpers July 19, 2017 Author Report July 19, 2017 (redigerad) Jättebra svar, stort tack alla som skrivit här. En sak jag inte riktigt hade tänkt på är vad det hade kostat i försäkring. Jag satt nu och jämförde försäkringsbolagen och blev ganska chockad över priserna. Mellan 6 och 8 tusen i månaden. Alltså i princip en tiodubbling mot vad jag betalar nu. Visst hade jag räknat med att det skulle bli dyrare, men långt ifrån så dyrt. Så det är med Mustang verkar ju bara vara att glömma. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Junkers July 19, 2017 Report July 19, 2017 Jag betalar 3600 helår för en ny med halvförsäkring (+ tilläggsförsäkring med hyrbil mm för 600:-) inte kan det väl kosta 70-90000:- per år att helförsäkra?! Citera
Junkers July 19, 2017 Report July 19, 2017 Kollade för skoj skull min 2016 vad den skulle kosta att helförsäkra och det handlade om 7500:- HELÅR! V8 Cabriolet 5.0 Citera
Wallentin July 19, 2017 Report July 19, 2017 (redigerad) Det där låter helt sjukt. Jag är 27 år och bor i en mindre stad. Betalar 6600kr helförsäkring helår. Har dock min bmw i samma bolag och får lite rabatt pga det. Men inga sådana fantasisummor ändå. Vilka bolag har du kollat hos? Ändrade %s av %s (%s) Citera
Blillpers July 19, 2017 Author Report July 19, 2017 (redigerad) *dubbelpost* Ändrade %s av %s (%s) Citera
Blillpers July 19, 2017 Author Report July 19, 2017 Alla priser jag fick upp låg på mellan 70 och 90 tusen för helår, helförsäkring. Endast trafikförsäkring som billigast 10K, men det känns ju inget vidare på en så pass fin bil. Sökt på Compricer och Insplanet. Har mina två nuvarande bilar försäkrade hos Länsförsäkringar och de kunde inte ens lämna en uppgift på webben. Fått liknande besked när jag kollat direkt hos andra försäkringsbolag också. Nu är jag iofs under 25 om det kan göra så stor skillnad. Rätt surt med tanke på att jag är helt skadefri sen jag tog körkort. Citera
Junkers July 19, 2017 Report July 19, 2017 Mm det är nog åldern som spökar och/eller boende på fel ställe. Citera
Wallentin July 19, 2017 Report July 19, 2017 (redigerad) 47 minuter sedan, Blillpers said: Alla priser jag fick upp låg på mellan 70 och 90 tusen för helår, helförsäkring. Endast trafikförsäkring som billigast 10K, men det känns ju inget vidare på en så pass fin bil. Sökt på Compricer och Insplanet. Har mina två nuvarande bilar försäkrade hos Länsförsäkringar och de kunde inte ens lämna en uppgift på webben. Fått liknande besked när jag kollat direkt hos andra försäkringsbolag också. Nu är jag iofs under 25 om det kan göra så stor skillnad. Rätt surt med tanke på att jag är helt skadefri sen jag tog körkort. Jag har min hos länsförsäkringar också :) Compricer och insplanet ger jag inte mycket för, ibland ger de offerter som är helt tokiga. Ring eller mejla länsförsäkringar så kommer du få ett pris av dem. De kan oftast inte lämna pris direkt på importerade bilar :) Du bör då ett mycket rimligare pris iaf. Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
Blillpers July 19, 2017 Author Report July 19, 2017 Just now, Wallentin said: Jag har min hos länsförsäkringar också :) Compricer och insplanet ger jag inte mycket för, de ger offerter som är helt tokiga. Ring eller maila länsförsökringar så kommer du få ett pris av dem. De kan oftast inte lämna pris direkt på importerade bilar :) Du bör då ett mycket rimligare pris iaf. Aha, det kanske är där skon klämmer. Jag ska höra med dem. Citera
Wallentin July 19, 2017 Report July 19, 2017 2 timmar sedan, Blillpers said: Aha, det kanske är där skon klämmer. Jag ska höra med dem. Ja, det är det garanterat :) Du kan tex gå in på blocket och kolla på en importerad Volvo V70, sen knappar du in regnumret hos länsförsäkringar och då kan de inte få fram ett pris för att den är importerad :) De andra bolagen som gett dig skyhöga offerter vill inte ha en sådan bil försäkrad hos sig, därför ger de så höga summor :) Citera
Gtttggg July 19, 2017 Report July 19, 2017 On 2017-07-18 at 7:54 AM, Per Berglund said: I princip är alla V8 Mustanger för högt prissatta....Men folk köper dom så därför har de ett högt pris. V6an har nog mer ett rätt pris mot vanliga bilars prisfall. Man brukar säga ca 30-35% de första 3åren Vet ej vad ny V6 kosta 2012 men runt 300 skulle jag tippa......Dollarkursen var dessutom extremt låg då! Största skillnaden på 2012 är inredningen där man har höjt kvaliten samt motorerna givetvis. Tidigare är plasten i inredningen fruktansvärt hård och knarrig....Men det är ju hur man upplever den och personligen hatar jag denna plast som verkar vara samma som i choklad askar! :) För andra känns den kanske normal. Som sagt V6 motorn i 2012 är en riktig pärla och man kan använda bilen som en bruksbil! Går nog köra på 0.8 l/mil och dessutom har den power! Personligen ser jag dessa lite nyare Mustanger mer som nyttofordon och skulle prioritera en nyare bil före en gammal för samma pengar. Har själv haft en V6 tidigare och körde den året om. 2006 V8 du har tittat på verkar också riktigt bra! Så det är lite upp till dig själv egentligen och hur du vill använda bilen. Skulle jag ta V8an så är anledningen mer för prestanda men tycker ärligt de saknar det. Det är mer utseende och gå fort rakt fram på klassiskt vis. För låg effekt för min smak, bromsar för veka och chassit är rätt så "struttigt". Så för mig är den bilen ett offer för att bygga om!! Vilket jag faktiskt tycker är riktigt roligt med dessa då det finns så mycket godis! :) Så tänk efter lite hur du personligen vill och inte vad jag eller andra säger. Instämmer ang V8 prestanda, dåliga bromsar. Dessutom sämre väghållning. Dålig ac också vid långfärder när det är varma dagar. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.