Jump to content

Recommended Posts

Jepp har kört den ibland och funkar ypperligt!

Helt onödigt köra det om du självt haft isär motorn någon gång.
Jag har bara kört den på bilar jag köpt där det inte finns dokumentation på byten eller om bilen gått långt

Blir iallafall rent i motorn.

Jag skulle hellre välja hälla i en tillsats MOS2 från exempelvis Liqui Moly.  MOS2 lägger som ett extra skyddande lager på alla ytor.

En ny olja har rätt starka rengörande egenskaper så det känns som lite extra skydd kan vara bra.

Ingen aning och kanske bara trams! :)   Men ibland faller även jag för trams!

Jag har kvar Wolfs Head 20W50 mineralolja så det räcker till nästa oljebyte. Den har jag kört på i alla år. Den du föreslår är 10W40 och delsyntet. Vad jag hört skall man inte exprimentera med syntetolja i en gammal motor, eller? 

Gammal skröna med syntet, mineral och delsyntet.
Går fint blanda oavsett!  Viktigare är det med tjockleken

20W50 är tjock och lite fel för din motor om den är i fint/renoverat skick....Den oljan tar lite extra tid på sig att komma fram överallt och oljepumpen får jobba tyngre
En Ford ska ha 10W-30 eller 40 för snabb/rätt smörjning.
Jag kör 5W-40 för oljan kommer snabbt ut överallt när den är kall/tunn och så är den lite tjockare när den blivit varm.
Är din maskin lite sliten fortsätt du med 20w50 oljan!

Finns mycket resonemang runt detta men jag är övertygad om att Ford's egna ingenjörer har mest rätt så jag gör som dom helst.
Letar du bland Fords handlingar nämns aldrig 20W50 inte ens om jag skulle befinna mig i öknen i 50graders värme

En tjock olja är bra på gamla slitna motorer alternativt hög presterande motorer.....På banracing kan det vara 10W-60 men där är belastningen prioritet

Ännu viktigare för din del är om den Wolfs Head innehåller tillräckligt med Zink (ZDDP) för utan det så kommer kamaxeln ätas upp och det oavsett vilken viskositet.

Tillsatsen MOS2 tror jag inte ersätter ZDDP men du kan ju skicka frågan direkt till Liqui Moly på Facebook...De har svarat mig när jag undrat något

(redigerad)

Har ingen aning om när min motor renoverats eller om den någonsin blivit det. Antar att det är rätt länge sen. Drar en del olja, c:a 1 liter på 100 mil. Tror jag fortsätter med 20W50 oljan tills vidare.

Ändrade %s av %s (%s)

Det är ju viktigt att oljan innehåller zink, för att inte slita ned kamaxeln i en gammal motor. Har inte hittat några uppgifter om att Wolfs Head innehåller det. Så idagblev det en tur till Autoexperten och denna olja i stället. 

IMG_1376.JPG

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...