NackaBosse August 11, 2017 Report August 11, 2017 Kör c:a 300-400 mil per säsong och byter olja innan vintervilan och filtret vartannat år. Nu fick jag syn på denna produkt. http://www.abergsvtc.se/product_info.php?products_id=50424 Är det någon som provat? Tanken var väl att köra detta innan oljebytet på hösten, eller är det "overkill" på en motor som går så lite mellan oljebytena. Citera
Per Berglund August 11, 2017 Report August 11, 2017 Jepp har kört den ibland och funkar ypperligt! Helt onödigt köra det om du självt haft isär motorn någon gång. Jag har bara kört den på bilar jag köpt där det inte finns dokumentation på byten eller om bilen gått långt Blir iallafall rent i motorn. Jag skulle hellre välja hälla i en tillsats MOS2 från exempelvis Liqui Moly. MOS2 lägger som ett extra skyddande lager på alla ytor. En ny olja har rätt starka rengörande egenskaper så det känns som lite extra skydd kan vara bra. Ingen aning och kanske bara trams! :) Men ibland faller även jag för trams! Citera
NackaBosse August 12, 2017 Author Report August 12, 2017 MOS2 tillsätter man alltså den nya oljan och låter den vara kvar, eller? Citera
Per Berglund August 13, 2017 Report August 13, 2017 Jepp du kan tillsätta i nya oljan. Föresten om du inte har köpt olja ännu så kan du köpa motorolja där den redan är iblandad.... Oljan ser begagnad ut då den är helt svart! Autoexperten säljer detta http://www.liqui-moly.se/liquimoly/produktdb.nsf/id/se_1091.html?OpenDocument&land=SE&voilalang=se&voiladb=web_no.nsf Citera
NackaBosse August 13, 2017 Author Report August 13, 2017 Jag har kvar Wolfs Head 20W50 mineralolja så det räcker till nästa oljebyte. Den har jag kört på i alla år. Den du föreslår är 10W40 och delsyntet. Vad jag hört skall man inte exprimentera med syntetolja i en gammal motor, eller? Citera
Per Berglund August 13, 2017 Report August 13, 2017 Gammal skröna med syntet, mineral och delsyntet. Går fint blanda oavsett! Viktigare är det med tjockleken 20W50 är tjock och lite fel för din motor om den är i fint/renoverat skick....Den oljan tar lite extra tid på sig att komma fram överallt och oljepumpen får jobba tyngre En Ford ska ha 10W-30 eller 40 för snabb/rätt smörjning. Jag kör 5W-40 för oljan kommer snabbt ut överallt när den är kall/tunn och så är den lite tjockare när den blivit varm. Är din maskin lite sliten fortsätt du med 20w50 oljan! Finns mycket resonemang runt detta men jag är övertygad om att Ford's egna ingenjörer har mest rätt så jag gör som dom helst. Letar du bland Fords handlingar nämns aldrig 20W50 inte ens om jag skulle befinna mig i öknen i 50graders värme En tjock olja är bra på gamla slitna motorer alternativt hög presterande motorer.....På banracing kan det vara 10W-60 men där är belastningen prioritet Ännu viktigare för din del är om den Wolfs Head innehåller tillräckligt med Zink (ZDDP) för utan det så kommer kamaxeln ätas upp och det oavsett vilken viskositet. Tillsatsen MOS2 tror jag inte ersätter ZDDP men du kan ju skicka frågan direkt till Liqui Moly på Facebook...De har svarat mig när jag undrat något Citera
NackaBosse August 15, 2017 Author Report August 15, 2017 (redigerad) Har ingen aning om när min motor renoverats eller om den någonsin blivit det. Antar att det är rätt länge sen. Drar en del olja, c:a 1 liter på 100 mil. Tror jag fortsätter med 20W50 oljan tills vidare. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund August 15, 2017 Report August 15, 2017 Aha! Ja det låter vettigt att fortsätta om den drar så mycket olja. Då finns nog ingen vits heller att använda olika tillsatser. Frisk olja kommer man långt på! Citera
NackaBosse August 22, 2017 Author Report August 22, 2017 Det är ju viktigt att oljan innehåller zink, för att inte slita ned kamaxeln i en gammal motor. Har inte hittat några uppgifter om att Wolfs Head innehåller det. Så idagblev det en tur till Autoexperten och denna olja i stället. 1 Citera
RobbeStockholm August 22, 2017 Report August 22, 2017 Jag vet att det är rätt många som kör med Wolfs och den funkar bra. Den innehåller rätt mycket Zink vill jag minnas. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.