Jump to content

9" Third member råd


Recommended Posts

Tänkte byta min 9" bak diff,  28 spline 3.50 trak-lok, lameller slut...

Begärt offert på renovering (ej fått slutligt pris ännu) men det verkar enligt förhands info bli kanske samma/dyrare än att beställa en ny från USA.

Den gamla urplockad, en TUNG J_vel ,   att ligga under bilen, lossa den och behändigt lyfta ner den med händerna...no way..  hiss med domkraft är det som gäller !

Har någon någon uppfattning om någon av dehär som jag funderar på att beställa.  (någon  :)

Inget race krav, mild street++  351 Cleveland C6.

http://www.ebay.com/itm/9-Ford-Center-Section-Third-Member-9-Inch-28-31-Posi-Rearend-3rd-Member/391834896061?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649

CUR-9TL350S28 - Currie 9 in. Third Members

MSR-3MNC28AA350 - Moser Engineering Ford 9 in. Third Member Assemblies

 

I år plockade jag fram mustangen igen och deltog i den årliga cruisingen i Mariehamn.

Länge sen sist, mussen gick bra och allt funkade som det skulle.

 

Hadebra alla !

Musse ute -17.jpg

Link to comment
Share on other sites

Finns ingen anledning att byta hela klumpen.
Varför ska du göra det?  Trasig?

Egentligen bäst lämna in den till Stigs Axle & Parts och få den renoverad.
Bara byta alla lager, lameller och drev så är den som ny igen.

Min erfarenhet här är begränsad till själva drevet.
Har märkt att där ska man välja bra fabrikat och mitt val är "Ford Racing"
Ford vet vilka toleranser som gäller och bearbetar stålet korrekt.  
Satte själv nyligen in ett nytt Ford Racing drev och det är helt knäpptyst....Andra har jag erfarit kan låta men gäller bara "billiga" grejjer

 

Link to comment
Share on other sites

Hi Per

Nä... den är inte trasig, körde ju med den, den har bara vissa ”issues” som gör att jag tror att mer än lager och lameller bör bytas. Planetdrev 4st (spider) +2st sidodrv + kronhjul o pinion.

Konstaterar att gamla utväxlingen är 3.00, skall bytas till 3.50.

Så byter man rubbet i klumpen vid renovering så kanske kostnads skillnaden jämfört med USA beställning inkl. frakt inte blir så stor.

Dessutom har jag ju då den gamla kvar och kan kanske sälja ”as/is” eller renovera själv i lugn takt och ha för framtida projekt eller sälja som ”helrenoverad” och få ut en rejääl summa pengar!

 

Fick kostnads förslag om renovering från en juste lokal machine shop , kallar det inte dyrt (det kostar att lämna in för fix) men får mig ändå att fundera.

Stigs axle & parts renovering, hur långt räcker11.000- SEK. ( dom gör bevisligen ett bra jobb )

( Har inte begärt offert från Stig, så rätta mig om jag har fel i mina beräkningar )

 

SÅ, min plan är att beställa från Quick Performance (via ebay) och hoppas att grejerna är ok.

http://www.ebay.com/itm/9-Ford-Center-Section-Third-Member-9-Inch-28-31-Posi-Rearend-3rd-Member/391834896061?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649

Kollade olika forum och referenserna för Quick Performance var överlag goda.

 

Mailade en fråga till QP och fick snabbt svar:

Yes, this unit uses a 4-Pinion Trac-Lock Posi Unit with a billet steel case, billet steel hat, forged internals, and Raybestos clutches
Let me know if you have any other questions.
Thanks,
BRYDON
Quick Performance INC.
http://stores.ebay.com/quickperformanceracing

 

Det handlar om en standard Ford Case för effekter under <400 hk

 

On ‎13‎.‎8‎.‎2017 at 20:57, Per Berglund said:

Egentligen bäst lämna in den till Stigs Axle & Parts och få den renoverad.

Om jag ska lämna in den personligen till Stig så innebär det en 12-tim resa för mig med risk för att missa sista färjan hem och får övernatta på hotel  eller sova i bilen...   Ha Ha !

De här blir nog bra de...

 

Snart e de vinter...  4 1/2 mån till nyår

Link to comment
Share on other sites

Konstig mattematik du har!

Jag helrenoverade min med alla nya lager + nya kvalitets drev 3:50 + ny yoke + nya bultar till huset och packningar + monteringshjälp och injustering för totalt 6800kr
Alla delar beställde jag själv från Summit Racing
Kanske går åt en 1000-lapp extra för planetdrev om de behövs

Du kan hoppas få hem den "klumpen" från Ebay i bästa fall för 15000 kr... Bara transporten på pall är nog i det priset minst 2-3000kr och det betalar du sedan moms på

Så här blev min

Kan garantera dig att den där Ebay firman sätter i de billigaste drev de kan hitta och det får du sitta och lyssna på utan möjlighet att reklamera
Ser för övrigt för jävligt i länken du anger där de fotat en utväxling liggandes på betongen utomhus och att fotot är taget 2004 känns jätte seriöst...Workmanship my as!!
Orkar man inte lägga upp ett nytt foto så orkar man inget heller

Betalar hellre lite mer i Sverige och ha garantier på att det blir rätt även om det skulle hamna på en bra bit över 10.000kr

 

20160329_200748.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort iordning ett antal Ford 9" .

Har inte sett att spider eller sidodrev trasiga. Endast bytt sidodrev då jag uppgraderat från 28 till 31 splines.

Det finns brickor för både spider och sidodrev som kan vara skadade, då ska de bytas.

Det som brukar gå när byte av utväxling plus vanlig renovering.

Alla lager, utväxling, nya bultar till kronhjul,pinion shims, crush sleeve, packbox.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On ‎13‎.‎8‎.‎2017 at 20:57, Per Berglund said:

Egentligen bäst lämna in den till Stigs Axle & Parts och få den renoverad.

Stig har,   med ålderns rätt,  trappat ner vad gäller skruvandet...  Säljer dock delar och ger goda råd, Helt Ok.

 

On ‎16‎.‎8‎.‎2017 at 23:04, Per Berglund said:

Konstig mattematik du har!

Gällande min " konstiga matematik" så har ju du, duktiga Per, som fortfarande skruvar själv, räknat priset för enbart delar, inte för verkstads kostnader som jag i min matematik.

Klart det blir billigare om man skruvar själv...  Men jag har, som Stig, valt att trappa ner på skruvandet och  låta andra göra jobbet. Ålderns rätt... betala och se glad ut.

Och dom svar på offert begäran som jag gjort är nog ganska nära "min matematik"

 

On ‎16‎.‎8‎.‎2017 at 23:04, Per Berglund said:

Kan garantera dig att den där Ebay firman sätter i de billigaste drev de kan hitta och det får du sitta och lyssna på utan möjlighet att reklamera
Ser för övrigt för jävligt i länken du anger där de fotat en utväxling liggandes på betongen utomhus och att fotot är taget 2004 känns jätte seriöst...Workmanship my as!!
Orkar man inte lägga upp ett nytt foto så orkar man inget heller

 

Konstigt svar på en ärlig fråga om ett namngivet företag i USA, jag frågade om någon hade erfarenhet om leveranser från Quick Performance.

Vad gäller drev så är det Motive Performace Gears som uppges. Har ingen aning om det är bra eller inte... men kanske nån vet och kan varna mig.

Vad bilden i länken gäller, så har jag erfarenhet av att flashiga hemsidor inte alltid garanterar en bra produkt, ofta tvärt om... sitta framför datorn och skapa eller ut i verkstan och jobba !

On ‎16‎.‎8‎.‎2017 at 23:04, Per Berglund said:

Så här blev min

Kan tyvärr inte av bilden att döma, avgöra hur tyst den är... men dock snygg...

 

Tbird

Du har säkert rätt. Men kommer ihåg en 8" jag renoverade för måånga år sedan och där "klonket" i bakaxeln tydligt härrörde sig från slitna spider drev o annat... kanske körd med för lite olja...

mvh

Mats

 

 

 

 

  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kan bara konstatera att jag är ganska nöjd med 9" "klumpen" från Quick Performance.

Levererades väl förpackad i en plast behållare i en tjock kartong med spännband runt ( ingen halv-pall )

Den är nu inkörd och oljan bytt ( inkl. "knäppolja" )

Går tyst o fint, drar nu jämnt på båda hjulen så den tar sig uppför min grusgång till garaget utan att slira fast med ett-hjuls drive.

( ger även två (2) svarta streck på asfalt vid tyngre gaspådrag !  )

Bitarna dom plockat in tycker jag verkar helt ok :

 

Ring o piniong

Märkt: 10/35 101160 f890350 04/17

Motive Gear Performance Ring and Pinion Sets

https://www.summitracing.com/int/parts/mgr-f890350/overview/

 

Diff

Märkt: USA YDGF9-28-AG

Yukon Gear & Axle Dura Grip Positraction Carriers YDGF9-28-AG

https://www.summitracing.com/int/parts/yga-26007/overview/

Utgår ifrån att resten, lager o annat håller hyfsad kvalitet, den såg mycket välbyggd ut med märkfärg på drev och bultar.

But the Case förvånar mig...

" Stock Cases, Supports, & Yokes are all thoroughly inspected & cleaned before assembling "

Det verkade vara en helt ny case som jag fick, ingen old cleaned som uppges i annonsen på ebay, kolla på bilderna.

Kan kanske vara en China case, men what the heck, håller säkert för mitt lugna körsätt...

Den var dessutom märkt med ett ingjutet "N" som för mig betyder "nodular iron" som skall vara den starkare sorten.

Men, det är klart, om det är Kina tillverkat så kan dom ju gjuta in hela alfabetet i sina produkter utan att det betyder något speciellt ! 😄

Kanske någon känner igen den på bilderna och kan berätta för mig om vilken tillverkare det kan vara.

 

Skickar några bilder:

(  bytheway... VEM försöker logga in på mitt konto ? har fått medelanden från klubben om misslyckade inloggnings försök. Någon annan som råkat ut för samma ?

We have detected 3 failed log in attempts to your account from Östersund, Jämtland, 831 31, Sweden.

We have detected 3 failed log in attempts to your account from Haegersten, Stockholm, 129 35, Sweden.)

 

Passar på att önska er alla en God Jul o Ett Gott Nytt År så här på förhand !

 

ThrdMem.jpg

ThrdMem2.jpg

ThrdMem3.jpg

ThrdMem4.jpg

ThrdMem5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...