Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag står i startgroparna att importera en Mustang V6 2013-2014 från Tyskland.

Är det något jag måste tänka på rent tekniskt på bilen?

T.ex. Xenon-ljus och spolare, sidoblinkers med mera?

Eller är en bil som rullat i Tyskland (EU-land) även fullt godkänd i Sverige (EU-land) vid regbesikning / besiktning?

Känns som det inte "bara" är att åka och hämta en bil och regga den i Sverige ju mer jag läser.

Hej!

För att svara på mina egna frågor.

Jag har kontaktat Transportstyrelsen och besikningsfirmor och fått en del svar.

För att kunna registreringsbesikta bilen i Sverige så måste man ha tyska registreringsbevis i original
De ska vara i två delar.
Vidare så behöver man kvitto på köp.
Utöver det så måste man även från Tyskland skaffa exportskyltar och en försäkring.
De seriösa firmorna i Tyskland hjälper till med detta.

Dessa saker är ganska basic och ska inte vara några problem.

Bilen måste vara utrustad enligt svensk standard.
Dvs bakljus i viss färg och sidoblinkers.
Minns inte exakt vad som gällde.

Det stora problemet på nyare bilar är xenon-ljus.
Då måste det vara spolare och nivåreglering på dessa.
Tydligen kan man på vissa bilar få ett intyg så man slipper nivåreglering dock verkar det inte vara möjligt på Ford Mustang (enligt vad jag läst mig till här på forumet).

Så det verkar inte bara vara att hämta en bil och tuta och köra. :(

Det hela blir mer och mer invecklat känner jag och det bästa är nog att kontakta en importör som dagligen jobbar med dessa saker och snällt betala för tjänsten.

On 2017-08-18 at 09:50, corvette said:

Sätt på halogenlampor vid regbes så är det löst

Tack för svar. 

Så det fungerar att enbart byta glödlampan eller måste hela insatsen bytas? 

10 timmar sedan, Patrikstar said:

Tack för svar. 

Så det fungerar att enbart byta glödlampan eller måste hela insatsen bytas? 

Man måste byta hela insatsen

(redigerad)
55 minuter sedan, corvette said:

Var i landet är du?

Våra halogenstrålkastare sitter på en bil vi ska regbes imorgon.

Jag behöver Isåfall hjälp med att konvertera hela bilen till sverigestandard. 

Tog en kontakt med grufman och de skulle ha ca 20'000 för hela konverteringen. 

Då besiktar de med halogen och byter sedan tillbaka till xenon. 

Det avser Mustang v6 år 2013-2014.

Bor i Skövde-området. 

Ändrade %s av %s (%s)
58 minuter sedan, Patrikstar said:

Jag behöver Isåfall hjälp med att konvertera hela bilen till sverigestandard. 

Tog en kontakt med grufman och de skulle ha ca 20'000 för hela konverteringen. 

Då besiktar de med halogen och byter sedan tillbaka till xenon. 

Det avser Mustang v6 år 2013-2014.

Bor i Skövde-området. 

Då lär du väl få problem med besiktningen varje år sedan om den inte är godkänd med xenon från början?

3 timmar sedan, monkeyman said:

Då lär du väl få problem med besiktningen varje år sedan om den inte är godkänd med xenon från början?

Misstänker det med. 

Man verkar vara förpassad till Blocketbilar varav 90% har sålts som skrot i USA. :( *bitter*

6 timmar sedan, corvette said:

Var i landet är du?

Våra halogenstrålkastare sitter på en bil vi ska regbes imorgon.

Hej igen! 

Återkom gärna hur det gick och med lite fler detaljer. 

Jag är väldigt angelägen att få en lösning på xenon-problematiken. 

Misstänker det med. 
Man verkar vara förpassad till Blocketbilar varav 90% har sålts som skrot i USA. :( *bitter*


Nejdå! En omgång halogenstrålkastare till 13-14 verkar gå att hitta för bra pris på eBay. Så byter du snabbt inför besiktning eller byter permanent om du inte orkar skifta inför varje gång du ska in.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
(redigerad)
38 minuter sedan, monkeyman said:

 


Nejdå! En omgång halogenstrålkastare till 13-14 verkar gå att hitta för bra pris på eBay. Så byter du snabbt inför besiktning eller byter permanent om du inte orkar skifta inför varje gång du ska in.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Tack för tips! 

Ska utforska den möjligheten. 

Är rädd för att totalpriset för en nyckelfärdig mustang från USA blir högre och högre. 

Men å andra sidan kan det helt klart vara värt det. 

Försöker planera hela förfarandet så detaljerat jag kan. 

Hade ett bra samtal med world wide motors idag. Extremt trevlig kille som berättade och förklarade processen på ett mycket detaljerat sätt. 

Kommer troligen anlita dem för importen. Tyvärr tar de inte hand om konverteringen längre (tidsbrist). 

Ändrade %s av %s (%s)
7 timmar sedan, Patrikstar said:

Jag behöver Isåfall hjälp med att konvertera hela bilen till sverigestandard. 

Tog en kontakt med grufman och de skulle ha ca 20'000 för hela konverteringen. 

Då besiktar de med halogen och byter sedan tillbaka till xenon. 

Det avser Mustang v6 år 2013-2014.

Bor i Skövde-området. 

Mm de va mig du pratade med

 

(redigerad)
4 minuter sedan, corvette said:

Mm de va mig du pratade med

 

Haha. Ok. 👍 

Då får jag passa på att ursäkta mina dumma frågor. 

Är helt novis på detta men försöker sätta mig in i det hela för att få en helhetsbild av vad importen innebär. 

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Märks att vi bor i Sverige. 

Världens mest byråkratiska land där få känner till alla snåriga regler. 

Kontaktade en bilfirma idag och frågade om de kunde fixa intyg till xenon för mustang v6 2013/2014. Jajamän sa de. Inga problem. 

Kontaktade även dekra och där var det nix pix. Går inte. 

Hehe. Ville bara dela med mig.  

Givetvis går det inte men ville ändå själv kontrollera. Själv är bäste dräng. :) 

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...