svanted August 29, 2017 Report August 29, 2017 pratas det om vad gäller jänkare och att de har "flat tappet" och som annars sliter ner kamaxeln. men gamla volvo B18/20 har ju snarlika lyftare, och B21/23 har en liknande konstruktion med en flat tryckbricka fast överliggande, har aldrig tänkt på om det fanns zink i oljan då/förr? eller handlar det om dålig härdning? eller hårdare ventilfjädrar? och varför zink? dagens additiv med moly är ju mångfalt bättre? Citera
Per Berglund August 29, 2017 Report August 29, 2017 Japp det gäller samma för en gammal VOLVO som jänkare. Du har aldrig behövt tänka på Zinket tidigare för det fanns i alla oljor och i princip ingen har känt till det....Finns fortfarande i mycket små mängder. Det har sedan början 2000-talet sakta börjat reducerats mer och mer av olika orsaker. Zink har mycket goda smörjande egenskaper men är skadligt för katalysatorn så där gjorde den skada och så är det en miljöaspekt också. Men för smörja den "släpande" rörelsen på kamaxlar är det perfekt. På 90-talet började rullkammar bli standard och då behövs inte Zink alls....Tippar på att alla nya motorer idag är just rullkam Så i alla gamla bilar med "flat tappet" liknande kamaxlar behövs zink. Självklart är ju kamaxlarna olika känsliga beroende på motordesign. Har ju att göra med både fjädertryck och övrig oljesmörjning. Citera
fast66 September 27, 2017 Report September 27, 2017 köpte just Mobil Delvac på båtfirman SEaSea. Extrapris för en 20-litersdunk just nu 1050 kr. 'Har kollat med Mobil och den har tillräckligt med zink. Har kört på denna olja i mina gamla Mussar i minst 10 år utan några problem. Den har viscositeten 15/40 . Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.