Jump to content

Tips på firma balansering vev och borrning Sth


Mustangmike

Recommended Posts

Undrar om någon känner till och kan rekommendera  ett företag i sth. trakten som utför Borrning av block med stressplatta och även balansering av vevaxel.

Typ V8, typ fård.

Balansering verkar vara trång sektor och även borrning med stressplatta verkar begränsa urvalet. Vill helst lämna bägge jobben till samma företag.

Hittils bara hittat Blenco och Värmdö Motorteknik.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om du kan tänka dig att åka utanför 08 området.

Då finns Skultuna pump och maskin utanför Västerås.

Har moderna maskiner och är kunniga, men har denna firma vid sidan om sina vanliga arbeten.

Planering är vad som gäller.

 

 

Link to comment
Share on other sites

En polares Modular 4,6 aluminium. Kruxet verkar vara att trotts den enorma volymen som tillverkats har ingen behövt borra dessa p.g.a. slitage och har därför ingen stressplatta till dom. Det är bara dom som vill gå upp i volym som behövt borra. Dom som rasat har oftast överladdat och kört en stake genom blocket. Håkan Pryts hovleverantör i Linköping Göran Andersson Motorrenovering fixar det men tänkte att det dräller av lokala firmor även i Täby som borrar och utökade sökområdet till stor sth.men ingen har borrat ett sånt här Fordblock. 

Link to comment
Share on other sites

Är det ens värt borra en 4.6?    När man börja riva en sådan brukar en massa pinaler behövas bytas
Kan förstå att firmor saknar stressplattor till den motor familjen.  I princip omöjlig att slita ut i cylindrarna om inget gått galet.
Känns nästan bättre köpa en annan motor eller hel bil

Du kan få en hel Van Econline med 5.3L 20000mil med automatlåda och allt för 45" av mig! :)
 

Link to comment
Share on other sites

Ja det är värt att borra 4.6l block som vilket annat block som hellst.

Per, du har inte sett vad som kan hända. Dessa motorer är som vilka andra som hellst.

Har renoverat 2 stycken 4.6 motorer, den ena blev borrad 0.010 och den andra 0.020.

Jag vet en firma som kan leverera kolvar med 0.001 increments.

Har just beställt kolvar från dem för mitt 3:dje 4.6 motor bygge.

Angående stressplatta för Ford 4.6 så har jag en, detta en av de få i Sverige. Den kan hyras.

Med 4.6 modular motorer, undvik stroke och onödig borrning.

Bara så du vet, dessa moterer är bra mycket dyrare att renovera än gamla Ford motorer.

Vill du ha mer specifika detaljer, skicka pm med telnummer så ringer jag upp.

 

Link to comment
Share on other sites

Varför är de tråkiga ?

Vad är problemet med grundutförandet?

Finns många Mustanger som har mycket hästar från dessa motorer.

Men man kan inte ta en vilken som helst modular motor och få den att funka.

Man måste veta.

De flesta motorer  är skit från början, inget att ens börja bygga på, bara bra för hot rods.

Är det tråkigt med en motor som ger 580 RWD? Det ger åtminstone min Cobra.

Den nya motorn ska ge mer än så.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det där med lönt eller lönsamt är ju ett relativt begrepp. Ska man tänka lönsamt och pyssla med bilhobby och tänka smart och ekonomiskt blir det sällan roligt enlig mig. Helt korkat att köppa en enda pryl till bilfan, ge fan i å köra den helst, absolut aldrig burna, och inte ens tänka på att köra bana och vill man ha mer effekt i motor i bilen som ska stå i garaget för jämnan är det smartast att byta bil. Modernare, mjukare gång, mindre vibrationer, mer vrid och mer effekt, mer slangar, mer plast och du slipper fundera på att röra maskin. Å skitkul att köra.....hör inget, märks inget, fint ljud i stereon som inte störs av irriterande motorljud. Kanske drömma om en Tesla. På fritiden man får kan man spela golf eller nåt annat smart.

Nu tycker jag att dom här Aluminium Modular är cola och faktiskt himla bra grejer. Modern teknologi men i ett format som fortfarande har drag av klassisk V8. Visst är coyote en bättre maskin men för tusan man spyr ju rätt ut när man öppnar huven på en GT500 eller ny musse. Skillnaden mot en nyare Audi eller BMW eller Mersa är litet och då snackar vi smart. Smälter bättre in på golfklubben dessutom. Håller med om att om det vore så att man hade en sliten maskin är det inte lönt att renovera. Köpte mig en hel motor på Osby, 5500mil, med lätt lyftarljud som anmärkning för 10.000:- Den ska jsg strippa och använda blocket av till mitt lilla vinterpyssel. Just det, den där polaren är jag såklart, hade inte tänkt avslöja mitt projekt ännu. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...