laxkungen September 5, 2017 Report September 5, 2017 Har precis bytt cabbmotor i min 70:a och den fungerade klockrent fram till någon dag sedan då ingen ström gick fram till motorn. Håller nu på att leta felet och undrar var säkringen sitter? Håller på att följa strömkabeln och är nu framme i motorrummet, men har svårt att följa den då tidigare ägare har lagt ner ett stort jobb med att linda kablarna med isolering. Några tips! Citera
THOMAS September 5, 2017 Report September 5, 2017 (redigerad) Brukar sitta en 20 amp krets brytare på startreläet. Ändrade %s av %s (%s) Citera
laxkungen September 5, 2017 Author Report September 5, 2017 (redigerad) Brukar dessa ge upp så man behöver köpa en ny? Ändrade %s av %s (%s) Citera
laxkungen September 5, 2017 Author Report September 5, 2017 (redigerad) Jag har ingen sådan på startreläet! Utan den svarta strömkabeln går till en dubbel säkringsdosa på 30A. Ingen ström går fram till kabeln men däremot till kablarna brevid. Ändrade %s av %s (%s) Citera
laxkungen September 5, 2017 Author Report September 5, 2017 Bytte ut den gamla 30 A säkringen och ström gick fram som gjorde att cabben kom på plats. Får testa nu ett tag och se vad som händer. Frågan är om det räcker med en 30 A säkring eller om man bör sätta in en 40 A? Citera
Tbird September 5, 2017 Report September 5, 2017 Här var det ordentligt hempul. Kommande elbrand? Citera
pesi September 6, 2017 Report September 6, 2017 Håller med Tbird. Sagt det tidigare och säger igen: 40 åriga kablar och kontaktdorn är inte att lita på utan är en stor källa till diverse elproblem. I värsta fall kabelbrand. Ta det som ett vinterprojekt att gå igenom och kolla upp el stammarna och kontakterna och rensa bort eventuella "hempul". Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.