svanted September 11, 2017 Report September 11, 2017 om man nu renoverar en motor, borrar, nya kolvar, kanske nya vevstakar, slipad vevaxel... hur noga är det att få veven balanserad? hur fel kan det bli? ska inte köra på strippen typ. Citera
RobbeStockholm September 11, 2017 Report September 11, 2017 (redigerad) Balansera är helt rätt , trots att det kostar 3000-4000 kr extra. Då har ju ändå allt isär Ändrade %s av %s (%s) Citera
Mustangmike September 11, 2017 Report September 11, 2017 Rent teoretiskt, om veven var perfekt balanserad innan och slipningen är minimal samt dina lager, stakar, kolvar, kolvbultar och ringar väger exakt lika som gamla behöver du inte balansera. Men troligen är så inte fallet. Även om totalvikten är samma kan det skilja i stor och lill änden vilket förändrar balansen i olika lägen. Ex. Staken är tyngre men lättare kolv å kolvbult så har du ett annat förhållande i stor och lilländen. Samt en slipning innebär ju att alla lagerytor blivit mindre medans viktskivorna har kvar sin ursprungliga massa vilket innebär att förhållandet har ändrats. Du vill väl ha en mjuk å fin maskin när du lagt så mycket möda och pengar på den. :-) Citera
Tbird September 11, 2017 Report September 11, 2017 Nya kolvar kan skilja mycket i vikt. 10 gram är ganska vanligt mellan lättaste och tyngsta. Det samma gäller nog också vevstakar. Jag ser det som ett måste att balansera vevpartiet. Citera
1096 September 11, 2017 Report September 11, 2017 Har drivit den egna firman i 7-8 år nu kretsande runt just motorbalansering, kardaner och allt annat som snurrar och är möjligt att balansera... Kör i en modern smidig maskin från Turner Usa vilket gör jobbet enklare. Dock blir man lite insnöad när man håller på med detta med rätt många vevparti i högen när det är säsong... och än har jag inte sett nåt kitt som är tillräckligt bra från början. Oavsett märken och modeller. Jänk är generellt inte bra från början, även färdiga strokerkitt som ska vara balanserade är rätt kass... Har själv tagit hem ett par eagle och scat och det är inte sällan att det inte ens stämmer med bobviktskortet - vikterna på delarna stämmer inte med de grejer som ligger i kittet. Tar man däremot en BMW eller japanmotor så är vi på helt andra nivåer direkt. Har man en motor isär så tveka inte att lämna in för en spinn.. har haft en del kunder som bara vill ha allt "kollat" men det slutar garanterat med att man vill ha en korrektion också. Vevaxel kan vara hyfsad men sen hänger man på svängdämp/remskiva och svänghjul/flex och kanske en fet tryckplatta.... ja då är man av banan ganska snabbt. Jag vill ha ner kolvar under grammet... gärna ett par tiondelar. Stakar bör vara inom ett gram. Är det en fin H-stake eller en vanlig som är shot-peenad så justerar jag inte dessa då man ändrar struktur i ytan - man får helt enkelt peena igen isåfall. Köper man ett matchat set så ska de ligga inom ett gram - storändan är viktigast här. Svänghjul/flexplatta måste vara tajt på veven - minsta glapp så blir det i princip omöjligt för kund att sätta ihop på samma ställe sen. Ofta är eftermarknadshjul lite stora - någon tiondel glappa. Och glöm att SFI skulle vara perfekt från början.... det är en fin dekal iaf. Sen är det givetvis upp till var o en vad man vill lägga ner... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.