berne December 11, 2004 Report December 11, 2004 Har en HT-65 (Raven Black) som det har börjat bubbla lite i, på de klassiska ställena-nedre framkant av dörrar och i nedre bakkant av skärmar. Min fråga är till er som har mera erfarenhet av lackjobb: Går det att laga upp rosten och BARA lacka de delar som är fixade och få det snyggt? När det finns en naturlig kant att sluta mot går det ju att lacka delvis, men så är det ju inte på skärmar tex. Eller åker jag på en hellack? Känns rätt trist då lacken för övrigt är mycket fin. Kan en lackerare i dag göra ett snyggt jobb på vissa fläckar, på en svart bil??? Citera
Gäst December 11, 2004 Report December 11, 2004 Samma sak för mig, har fått rostbubblor i bakskärmarna.. Min bil är dock röd, candyapple red. Ska tydligen vara svårt att få det bra?Undrar samma sak som berne, fast med min lack då.. Citera
Pernolf cmc 558 December 11, 2004 Report December 11, 2004 Om du har en naturlig kant att maskera mot så blir det snyggast, kanten går också att polera ner, så länge lackeraren låter maskera om när grundfärgen är lagd, och maskerar en bit upp när färgen ska på...Nyansskillnad kan det bli om den gamla lacken har mattats ngt, men det går ju att polera upp isf... Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 12, 2004 Report December 12, 2004 Hej,Efter som att en del av mitt job med rekonditioneringav bilar ingår att göra div lack bättring, så kan jagmeddela till er att det är mycket svårt att laga en störreskada så att den inte blir märkbar. Oftast är det bara att ta sig i nackskinnet och beslutaatt försöka i över 50% av fallen blir det bra och är nästaomärkbart men det kan lika fullt gå fel. I mång fall kan det vara så att man kan försöka lägga ipå endast det skadade stället, med bra resultat som följdmen det kan också sluta med lack av större del kanske heladörren eller skärmen. Många gånger kan det också vara bättre med lack i lösviktoch bätra med pensel än att använda sprayfärg, det blirdå lättare att få rätt nyans på färgen. :wink: Citera
micke.olsson cmc 1736 January 19, 2005 Report January 19, 2005 Hej !Satt och läste om era lackfrågor, :wink: Och jag kan säga att det inte finns så många av dagensbillackerare som överhuvudtaget åtar sig en sådan uppgift idag. Hur som helst så känner jag en billackare av den gamla skolan som vi använder på jobbet när vi renoverar gamla ferrari/maserati bilarhan både vill och kan. Tyvärr är han ju inte flyttbar.Om intresse finns kan jag förmedla.Skriv nån rad så får vi se/micke... Citera
Tomgro cmc 702 January 20, 2005 Report January 20, 2005 Jag blir så trött på lackfrågor .....Vad säger ni om detta, blev påkörd på bakskärmen, lagat enligt försäkringsbolagens normer, resultatet är ju så man vill gå och lägga säg....Någon som har tips, stämma förövaren hjälper tydligen inte. Citera
jorsei January 21, 2005 Report January 21, 2005 Det där med lacknyanser är helt omöjligt.Går nästan aldrig att få till samma nyans.Är det candy appel red som du har? Citera
Gäst January 21, 2005 Report January 21, 2005 Tomgro: Vart är skadan? jag ser då inget.. jorsei, vem menar du? Min är iaf. lackad i candyapple red.. Citera
Tomgro cmc 702 January 21, 2005 Report January 21, 2005 Yep - Candy Apple Red.Bakskärmen skall tydligen vara samma men med mina ögon har den ju en mycket ljusare färg.Att bilens helhet förtstörts är smällar man får ta tydligen.Inte roligt att åka på träff med bilen i detta skick Citera
jorsei January 21, 2005 Report January 21, 2005 Jag har samma också.Har själv köpt en nyare USA fordfärg som är ifrån slutet av 90 talet som heter M5681.Det är också Candy appel red.Lackade hela ventplåten under vindrutan nyligen och det verkar stämma rätt bra.Men färg är ju svårt,blandar man två gånger med samma recept så är det inte säkert att det blir lika. Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 22, 2005 Report January 22, 2005 Yep - Candy Apple Red.Bakskärmen skall tydligen vara samma men med mina ögon har den ju en mycket ljusare färg.Att bilens helhet förtstörts är smällar man får ta tydligen.Inte roligt att åka på träff med bilen i detta skick Jag förstår din känsla över att lackeringen ser fel ut, mångagånger så har det med åldern på den tidigare lacken att göra.Jag kan ge dig lite tröst, som jag skrivit förr så renoverade jagen 65HT min första renovering förövrigt. Denna 65a hadde jag i min ägo i 12 år och vittsen med att haden var att köra på sommaren och renovera på vintern. Under åren så lackerades den på olika ställen och med sammafärg recept. :wink: Först lackerades bakskärmar om efter svetsning och lagning efter en tid åkande så blev jag trött på den lagning som gjorts på bakskärmar och nya delar svetsades ditt istället.Tillägas bör att det är bara det som bytts som lackerats, efteratt baksärmar och akter bytts så åkte jag ett par sommrar ochfick pris på utställningar. Efter en tid byttes höger dörr till en bättre begagnad och lagad dörr, den lackerades efter samma recept som tidigare och det blev bra. Tiden gick och jag blev missnöjd med höger framskärm hittadeen bättre begagnad som iordningställdes och lackerades, dettavar ett år senare och även denna gång ett bra resultat. Det gick något år till och motorhuven byttes ut till en repro nysom också lackerades efter tidigare recept ocså denna gångett bra resultat. :wink: Nu har jag snart lackerat om hela Mustangen i delar, men denutbyta huven var för skramlig och ville liksom bölja sig i högafarter, den gammla huven renoverades och lackerade föratt sedan återmonteras med ny lack ännu en gång mycketbra resultat. Det har nu gått ungefär åtta år av de tolv som jag ägde Mustangenoch det enda som inte blev omlackerat är vänster dörr ochvänster framskärm, det är ännu inte omlackerat. Jag kan nu efter några år fortfarande inte tro mig själv när jagser Mustangen efter som det ser ut som att hela Mustangen är omlackerad samtidigt. Som tröst kan jag till dig TOMGRO är att jag flera gånger tyckte att färgen inte stämde, och det är alltid ägaren som ser detta. Det finns ett antal MustangÄGARE som inte kan dölja sitt tyckandeom den egna Mustang detta inkluderar även mig, som inte kan hålla tyst inför andra om detta missnöje och gärna pekar och berättar. Trösten i detta är att du är nog ensam om att se det du ser, tillägasbör att jag ser inte nyanskillnaden på din cabbe. Ni får schansen att se några bilder efter mitt inlägg. :wink: Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 22, 2005 Report January 22, 2005 Hej igen.Huvbilderna skall ligga före det senare bakskärmsbyttet, som alla ser så är det ett vinyltak, detta tillkom senare i renoveringen. :wink: Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 22, 2005 Report January 22, 2005 Hej.Dessa bilder är utlaggda i första hand för att, THOMAS GRÖNQVISTskall bli glad och känna att det finns fler som varit missnöjda trots att resultatet blev bra. :wink: Citera
Tomgro cmc 702 January 22, 2005 Report January 22, 2005 Tack Lars !Får försöka glädja mig över dina glada tillrop, det kanske bara är jag som ser "eländet" Men ärligt talat så tycker ju jag att det är en väldig skillnad på färgen på bakskärmen .... eller är det som du säger Lars att det bara är ägaren som ser det Helt fantastiskt resultat på din bil, imponerad, bara att gratulera. Min är lackad för 3 år sedan förutom bakskärm som lackats nyligen efter det att jag blev påkörd. Det hade blivit frontalkrock om jag inte lyckats köra av vägen upp på en grässlänt Just nu pågår dock förhandling med motparts förs.bolag för att se om de kan bidra med något, den har trots allt fått en hyfsat värdeminskning :-( Det bästa är väl om bilen lackas med samma recept av samma person antar jag.Laddar trots allt för sommaren, vinterbestyren består i inkoppling av foglights och rätt stuk på kepsen jag köpte av Fredrik Citera
Recommended Posts