Jump to content

Skumt fel på vindrutetorkarna


Mustangmike

Recommended Posts

Har råkat ut för det några ggr nu och börjar se ett mönster. Torkarna går inte igång ibland. Antingen kyligare eller möjligem i kombination med fukt viket naturligtvis inte är så bra med torkare som bara funkar i solsken. Står bilen i garaget funkar dom. Står den ute nu på hösten några timmar går dom inte igång. Men upptäckte idag då jag skulle vispa bort några löv på rutan vid jobbet så gick dom inte igång. Har ju noterat att det verkar va lite intermitent så jag lät reglaget vara på. Efter ca3-4 km startade torkarna. Det hade borjat strömma go värme så jag fick känslan att det var värmen som gjorde susen. Skulle kunna vara något elektronikfel i intervallautomatiken kanske. Någon lödning eller kontakt som ligger på gränsen och blivit temp eller fuktkänsligt.  Någon som har en ide var jag ska söka felet.

Link to comment
Share on other sites

Regn och ca7grader idag och tog en tur för att handlla, torkarna gick igång helt normalt i garaget och under färden ca20 min. Handlade ca 15 min och det räckte. Stendöda torkare. Motorn var ju varm så värmen i kupen stiger snabbt. Redan efter en minut startade dom. Börjar misstänka reglaget eller om något relä om det kan sitta  något under instrumentbrädan där värmekanalerna går. Helskumt!

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset men full koll på det. Blänkande rent och vaxat sedan i vintras med rengjorda gummitutor. Bilen står mest i garage när den inte körs så det hinner knappast komma in nåt dessutom.

Snarare temperatur än fukt gissar jag.

Tänker att vore det glapp i torkar motorn skulle den inte gå igång av att det blir varmt inne i bilen när man kör.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, även fläkten är inblandad. Har inte behövt fläkten som alltid står i läge 1 men nu ville jag ju snabba upp värmeflödet så torkarna skulle starta......om det nu var relaterat till temp i kupen och då upptäckte jag att även fläkten är inblandad, stendöd. Bilen stod i garage hemma, =gick bra i morse.

Skulle ta en tur på lunchen, dött och tog 2-3 minuter efter start innan fläkt och torkare startar. Samma sak efter ett kundbesök på 1,5 timmar på em.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hittade fler än du som har/haft problem med torkarna. Det verkar handla om fukt. Det finns en liten box på torkarmotorn som de misstänker är problemet. Torkarmotorn och Fläkten ser ut att ha en gemensam säkring i SJB. Så de kan säkert påverka varandra. Det pratas även om fukt i SJB. Kan vara värt att torka ur boxarna med en hårfön eller liknande och se ifall problemet försvinner.

http://www.allfordmustangs.com/forums/2005-2010-mustang-gt-tech/188482-2005-mustang-windshield-wipers-inoperative.html

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Peter, jag kom precis in från garaget nu och läser detta men har förhoppningsvis fixat felet. Det blev lite onödigt spännande att åka hem från jobbet för nu regnade det ordentligt. Väldigt dålig sikt till torkarna gick igång efter en km så det var dags att ta tag i problemet. Lät bilen stå ute i regnet och gick in och fixade middag med sambon och tog därefter fram kopplingscheman och konstaterade att smart junctionboxen bakom passagerar kickpanelen var misstänk. Hursom gick jag ut och körde in bilen och mmycket riktigt var det dött. Slog på allt med motorn avstängd och behövde bara röra på den största kontakten så gick grejerna igång. Torrt och fint och brydde mig inte om att felsöka närmare utan lossade bara alla tre stora multi kontakter  som finns där och ruckade lite och satte tillbaka. Inget glapp längre. Läste hela tråden nu som du länkade till :-) Jösses.....verkar som jag kan förvänta mig mer strul. Men gillar peperockos lösning som jag själv var inne på, att runda hela elektronikprpblematiken med nya matningar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...