Gäst December 14, 2004 Report December 14, 2004 Håller på att bygga om avgassystemet på bilen nu. Det blir likadant som det förra ägaren knåpade ihop, med en skillnad, ändrören.. Ska försöka få upp det mer från marken också då bilen är sänkt så mycket, så det inte tar i.headers -> dubbelt 2.5" -> simons dämpare -> 2.5" som troligen kommer sluta med dubbla utblås på varje rör bak.I stil med det här:Eller är det bättre att ha dämparna efter bakaxeln? Hur är det att ha dom nära bensintanken?Kommer det bli någon skillnad på ljudet om man har sådana dubbla ändrör jämfört med enkla?Jag skulle gärna vilja se hur era avgassystem ser ut, hur ni har löst det och hur original ser ut. Så posta era bilder här eller maila mig såhär lät bilen innan..http://www.aftonbladet.se/bil/0412/moto ... ustang.mp3magnus_mellqvist@spray.se Citera
-MAnge- December 14, 2004 Report December 14, 2004 vi körde med 3" från headersarna till två ovala simons dämpare över bakaxeln och 3" ut bakom.lite jobbigt då dämparna slår i underredet vid dålig väg skulle hällst ha dämparna i bak bredvid tanken men det är för tajt där.-65 ht. kan fixa bilder senare. Citera
joschen December 14, 2004 Report December 14, 2004 Kan du knöka in ljud dämparna bakom back axeln så är det bäst du tänker på prestanda.Om man har mycket rör efter dämparen för man raggar bils ljud alltså burkigt och mycket skrammel.Man skall alltid på en bil försöka att få motståndet i systemet så långt bak som möjligt.Men som sagt det är trångt. Citera
Gäst December 15, 2004 Report December 15, 2004 Tack för svaren..Hur är det att ha ljuddämparna nära bensintanken, eller kanske rentav att dom nuddar den? Blir dom för varma? Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 15, 2004 Report December 15, 2004 Hej.Tror inte FORDs tekniker var dumma i huvudetdå dom konstruerade avgassystemen till sina V8or. Vad är det för fel på ett dubbel system avoriginaltyp, kan vara vettigt att bygga på sammasätt och kanske öka flödet med 2". Titta på dubbelsystemen på nya 2005an sammatrevliga system med den gammla hedliga H-pipan.Kanske var det så bra som det behövs redan påsextiotalet efter som likheten är slående. Det finns bilder på nya avgasystemet 2005an pålänkar. :wink: Citera
joschen December 15, 2004 Report December 15, 2004 Det är ingen som har påstått att fords mekaniker är dumma i huvudet hade så varit fallet hade vi åkt mazda allihop.Men vill man ha en bil som sjunger lite extra så kanske det räcker med två dämpare.Och har man ork att tillverka ett eget system så kan man skräddar sy ljudet lite, plus att man sparar några slantar. Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 15, 2004 Report December 15, 2004 Hej.Ville inte vara besvärlig på något sätt, ber om ursäkt om så är fallet. Ford äger Mazda så många åker redan i en sådan. Citera
MrTurbo_1645 December 15, 2004 Report December 15, 2004 Min tjej kör mazda... (åker låter ej bra, man ska vara en aktiv förare)Jag planerar ett dubbelt 2,5" avgasystem, dock blir det då ett färdigkrökat sådant från Hansen Racing. Är man lat så e man, har dessutom hört att deras avgasystem är bra.... Citera
Glenn December 15, 2004 Report December 15, 2004 Hej!Köpte ett färdigbockat 2tums dubbelsystem av Hansen i våras.Passformen var perfekt! men V8 mullret uteblev..Borde valt MINST 2.5 tum.Eller det kanske är dämparna som är för täta?Glenn Citera
Gäst December 15, 2004 Report December 15, 2004 2.5'' är perfekt!!Simons dämparna kan du kasta direkt!Skit!Låter fan!Kommer låta som en trimmad fiskebåtKöp något med kvalite och så stora du bara kan få plats med.Undvik Hansen Racing "Turbo" dämpare eller vad dom nu kallar dom.Dom har också ett "slammrigt" ljudMan får verkligen vad man betalar för just när det gäller dämpareDet är där ljudet sitter.Och i godstjockleken på rören.Välj helst 2.5'' x 2mm Citera
Gäst December 16, 2004 Report December 16, 2004 Hmm, jag har ju kvar simons dämparna från det gamla systemet.. Och jag vet inte om jag är så sugen på att lägga ut mer pengar på det just nu, tror inte jag har råd med det ens Men vad kostar ett par bra dämpare? Dom kan inte vara allt för stora eller långa heller då dom antagligen ska sitta brevid bensintanken..edit: skrev hansen, har ju ett par billiga simons.. Citera
Gäst December 16, 2004 Report December 16, 2004 Nej så är det ju! Pengarna styr våra liv! Hansen Racing har väldigt många "hyffsade" dämpare men just den som heter "Turbo" eller nått sånt är av dålig kvalité både på material och ljud.Jag tror man måste ligga på nästan 1000kr/st för att det ska vara något att ha.Det lönar sig iallafall.Tidigare har jag också köpte "billiga" dämpare och har bytt bara något år senare för att det lät för jävligtEn gång "ballonade" en dämpare för mig vilket dom billiga gärna gör. Kör man trimmat så händer det ibland att man får en baktändning och då blir det skit av budget dämparna.Att göra om allt och köpa nytt är både slöseri med tid och pengarHansens "Raptor" dämpare är nog ganska billiga och dom har jag själv hört på en Vega V8 och det låter rätt OKMed dom får du det där vassa gatljudet utan att det låter som en bluddrig raggarbil! Förutsatt du monterat H-pipaIngen super kvalité men köp inga billigare än dom.Sen finns det ju hur många dämpare som helst så det är svårt att ge råd.Kör själv Apple dämpare som är rätt OK men ganska högljudda ändå.Men bra kvalite'! Monterade dom 96 och kört benhårt sen dess och det har inte påverkat dom allsEn försäljnings grej du inte ska gå på är "fritt flöde"!!Det är pyttelite man vinner på att en dämpare har lågt motstånd.Det är snarare så att tillverkaren sparat pengar på att inte fyllt på med dämpningsmaterial Citera
MrTurbo_1645 December 16, 2004 Report December 16, 2004 Nej så är det ju! Pengarna styr våra liv! Hansens "Raptor" dämpare är nog ganska billiga och dom har jag själv hört på en Vega V8 och det låter rätt OKMed dom får du det där vassa gatljudet utan att det låter som en bluddrig raggarbil! Förutsatt du monterat H-pipaIngen super kvalité men köp inga billigare än dom.lKan bara hålla med där.... Det du menar med H-rör är tryckutjämningsröret mellan de två avgasrören?Eller rörde jag bara till det mer nu..."RAPTOR TURBODÄMPARE (Flowtech)" Denna du menar? Inte det dom kallar för turbo då? Citera
Gäst December 16, 2004 Report December 16, 2004 Kan bara hålla med där.... Det du menar med H-rör är tryckutjämningsröret mellan de två avgasrören?Eller rörde jag bara till det mer nu..."RAPTOR TURBODÄMPARE (Flowtech)" Denna du menar? Inte det dom kallar för turbo då?Exakt! Ni måste ha H-pipa av något slag annars är det borkastad tid att bygga avgas.Ja Flowtech Raptor.En budgetvariantlLät mycket fint på en Cheva 350 men han hade samtidigt byggt ett mycket seriöst och stabilt avgassystemMed stabilt menar jag en bra genomtänkt X-pipe övergång samt bra rör som inte släpper egenom ljudvågornaSå här låter min bakom Apple dämpare.http://www.gbd.se/per/apple.wavRaptor är tystare Citera
Fredde77 December 16, 2004 Report December 16, 2004 Avgassystemet på min bil saknar både H-pipa och ljuddämpare! Det, mina vänner, är ingen höjdare. Även om säljaren av bilen påpekade, då jag köpte den, att bilen hade ett mycket maskulint sound.Det låter inte särksilt maskulint i mina öron. Snarare som ovan nämts, fiskebåtslikt Jag skall bygga nytt avgassystem i vår så jag föjer denna diskussion med spänning!/Fredde Citera
Gäst December 16, 2004 Report December 16, 2004 Tackar för svaren Det blir nog att jag kör med mina billiga simons(skit)dämpare ett år iaf. Men H rör kanske man kan fixa iaf.. Citera
MrTurbo_1645 December 16, 2004 Report December 16, 2004 Kan bara hålla med där.... Det du menar med H-rör är tryckutjämningsröret mellan de två avgasrören?Eller rörde jag bara till det mer nu..."RAPTOR TURBODÄMPARE (Flowtech)" Denna du menar? Inte det dom kallar för turbo då?Exakt! Ni måste ha H-pipa av något slag annars är det borkastad tid att bygga avgas.Ja Flowtech Raptor.En budgetvariantlLät mycket fint på en Cheva 350 men han hade samtidigt byggt ett mycket seriöst och stabilt avgassystemMed stabilt menar jag en bra genomtänkt X-pipe övergång samt bra rör som inte släpper egenom ljudvågornaSå här låter min bakom Apple dämpare.http://www.gbd.se/per/apple.wavRaptor är tystareAsså, denna tråd behöver BILDER! Ett "seriöst och genomtänkt" avgasystem ser ut hur? Jag har aldrig klurat på detta med avgasystem tidiagre. Verkar vara viktigare grejer än jag trodde... Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 16, 2004 Report December 16, 2004 Tackar för svaren Det blir nog att jag kör med mina billiga simons(skit)dämpare ett år iaf. Men H rör kanske man kan fixa iaf.. Hej.Det finns en bra beskrivning på en mycket enkeloch funktionsdugligt lösning på H-RÖR i Tindningnen Mustang FORUM nr 1-2004 skrivet och tillverkat av undertecknad. :wink: Citera
Gäst December 16, 2004 Report December 16, 2004 Asså, denna tråd behöver BILDER! Här har jag lite bilder på underedehttp://www.gbd.se/per/axel/ny9tum.htmlEtt avgassystem tycker jag personligen skall svetsas så mycket som möjligt.Då slipper man alla rörelser och slammrade.Klammra det som går men alla skarvar bör helst punktsvetsas.Har ni inte tillgång till svets så är det värt en 500ing eller 2 att få det proffsigt gjort Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 16, 2004 Report December 16, 2004 Hej Per.En perfekt bild på en H-Pipa, som jag skrivittidigare så skulle jag önska att det gick attlägga ut bilder från min dator. Citera
MrTurbo_1645 December 16, 2004 Report December 16, 2004 Asså, denna tråd behöver BILDER! Här har jag lite bilder på underedehttp://www.gbd.se/per/axel/ny9tum.htmlEtt avgassystem tycker jag personligen skall svetsas så mycket som möjligt.Då slipper man alla rörelser och slammrade.Klammra det som går men alla skarvar bör helst punktsvetsas.Har ni inte tillgång till svets så är det värt en 500ing eller 2 att få det proffsigt gjortMycket snyggt avgas :wink: , nu vet jag hur jag ska göra i vart fall.Hej Per.En perfekt bild på en H-Pipa, som jag skrivittidigare så skulle jag önska att det gick attlägga ut bilder från min dator. Lars; ladda upp bilderna hos mig, så går de att lägga ut.gå in på, www.saab4fun.com/uload/index.php Ladda in och du får sedan en länk direkt till till din bild.Dock får de ej vara jättestora... Citera
Gäst December 16, 2004 Report December 16, 2004 Hej Per.En perfekt bild på en H-Pipa, som jag skrivittidigare så skulle jag önska att det gick attlägga ut bilder från min dator. Va tusan har du forfarande problem med dumburken!! Skicka den på återvinning och plocka hem en nyBara plocka fram kreditkortet och gå in på Dell.SE exempelvist och ta hem en ny burk för dryga 4000kr.Eller litar du på tomten? Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 16, 2004 Report December 16, 2004 Hej.Tack Mr.Turbo för vissat intresse skall göra ett försökatt länka bilder, har fått utrymme på en annan servermen det är något som inte stämmer i alla fall. Pelle. Jag vet att min dator är gammal men den ärtömd på allt gammalt och har fått två hårdiskar föratt jag skall kunna städa undan alla bilder och reportagesom jag skrivit. Jag har också regelbundet bränt av på cd och lagt undani arkiv, så plats finns och snabb är den för att vara koppladtill ett vanligt modem. Pelle. Kan inte du vara tomte och komma till mig med ett paketmed något i för 4000.- men då skall det helst vara Mustangdelareller något som gör livet lättare. En dator kan vara bra att ha men det är inte ett dugg roligt,man kan ju inte köra med den och tråkigare ljud får manleta efter (knäpper o knastrar). Vad fa- har detta med avgas system att göra, det går snabbtatt tappa tråden. :wink: Citera
NiklasW December 16, 2004 Report December 16, 2004 Va tusan har du forfarande problem med dumburken!! Skicka den på återvinning och plocka hem en nyJag tror det är problem med inställningarna i Internet explorer, för jag kan inte heller lägga in bilagor. Och det började när jag formaterade om datorn. Och då är datorn rätt ny iaf :wink: Citera
Lygdman cmc813 December 16, 2004 Report December 16, 2004 Tackar för svaren Det blir nog att jag kör med mina billiga simons(skit)dämpare ett år iaf. Men H rör kanske man kan fixa iaf.. Hej "Audioslave"Jag har åkt 2 sommrar med dubbelt 2½" med H-pipa och en simons dämpare per sida (de runda lite längre). Och jag med flera tycker den lät helt rätt...Rappt och fint, för mig lät den alltså inte cheva (fiskebåt) bara för att jag har simonsdämpare. Där emot gör H-pipan enorm skillnad på ljudet.. Så saknas "stort" bank konto åk med simonsdämpare och bygg ett riktigt avgassystem med H-pipa så ska nog avgasljudet duga ett år eller två till åt dig mäOch det går ju alltid att byta dämpare senare när ekonomin tillåter... Citera
Recommended Posts