Jump to content

Val av Turbin & Stallvarv


Recommended Posts

Hej !

Har en -68 HT som nu skall få lite uppgradering efter några års vila.

Motorn är en 306" som jag bifogat bromspapper på där man ser hur vridet utvecklar sig.

Lådan är en C4 som jag byggt med delar från Broader Performance och gjort en del modifikationer för bättre smörjning osv.

Utväxling 3.50 och bakdäck 275/40-17

Provkört lite med orginal turbin men nu skall det till något mer optimalt.

Någon har erfarenhet eller tips på val av turbin (fabrikat) & stall ???

Köpa från "hyllan" från ex summit eller låta någon tillverka utifrån mina förutsättningar ?

Tack på förhand // Peter

 

 

Bromsning 2.tif

Bromsning 5.tif

Bromsning 4.tif

Bromsning 3.tif

Bromsning 1.tif

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag kör en mustang 67 med 351 windsor ca 300hk C4 låda och original 8" axel med "landsvägsutväxling"

Jag valde en hughes performance turbin med 2000 i stall speed, tycker det funkar bra.

Enklast är att maila den tillverkare du väljer eller till summit och ange dina uppgifter så får man hjälp att välja nått bra.

Lite trixit annars när man ska ta hänsyn till bakaxel utväxling, växellåda,hk,kammens rpm range,vrid osv...

Läste nånstans att man lite förenklat kan ta det lägsta värdet på kamaxelns varvtalsområde och plussa på 500rpm

Min kamm (Lunati 10350101LK) ligger varvtalsområdet på 1500-5500rpm så då fick det bli 500+1500  alltså 2000 stallspeed

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Eftersom du redan handlat av Broader Performance kan jag bara skriva på att fortsätt med det!

Har i 20års tid varit min hovleverantör av prestanda delar för automatlådor,

Hans turbiner håller högsta klass och det blir bra bett!

Med trimmad 302 utan sett värdena på kammen som krävs så skulle jag inte gå under 2800rpm

Helst en 3000rpm för 302 är rätt svag på låg varv..........Men som sagt kamaxel styr också! 

 

Syns även på ditt bromspapper där motor ger moderata 400Nm på veven runt 3000rpm så mer varv för att det ska bli kul!

Min 351a gav 540Nm 3400rpm så det blir stor skillnad när du kliver upp i volym/varv

Här nedan kör jag Broaders 3000rpm Billet turbin.....Hugger 100% på 3000 men ändå bra driv under det....Bästa turbin jag någonsin testat!!

Jag har samma utväxling som du och faktiskt exakt samma bakdäck.

Kör med varvstopp vid 6000rpm

Alternativet till Broader är att du skickar originalet till EAT så han bygger om den till det stall du önskar...Går på ca 3500kr plus frakter så lite billigare än Broader

 

Har även testat andra tex TCI, Hughes och COAN Racing men ingen av dom håller måttet alls.

Universal är aldrig bra!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej på Er !

Tack så mycket för era svar !!

Efter Pers fina filmklipp så inser jag att motorn behöver varvas rätt mycket mer än vad jag anat för att komma till sin rätt. Min motor är ju relativt snäll i sammanhanget men ändock.

Satsar på en 3000-varv 

Efter helgen blir det att kontakta EAT eller Broader.

 

Vänligen Peter

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om kammen är väldigt snäll kan 3000 vara lite högt men beror även på hur du vill använda bilen.
När jag titta snabbt på bromspappret såg det ut som den drog högt?

Har du mest tänkt som en stads bus bil så är högt stall väldigt roligt!

Vill du ta dig fram lite längre sträckor är nog en 2500 stall vettigare......Som vanligt med automat är det svårt bli nöjd!

Av egen erfarenhet gällande 302 som jag haft ett par stycken så blir man lite besviken över vad den levererar.
Så därför vad mitt råd ett lite högre stall men kamaxeln måste helst då orka med högre upp till 6000 minst

Ska väll säga också att jag hatar att cruisa och vill helst ha öppen väg framför mig!!! :)
Så dra även din fråga till Olle på EAT han kan vägleda dig!
Han har gjort flera turbiner åt mig och varit nöjd!

Jay på Broader måhända vara grym på bygga men värdelös på att kommunicera!! I princip måste man köpa först för att han ens ska säga "hello"
Ibland dock går det bra!  

 

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Prio är att det ska vara roligt att köra. Cruise och långtur sker sällan. 

Motorn:

302 borrad med smidda kolvar osv.

Väl balanserad

Trickflow twisted wedge toppar med Rullvippor

Comp cams 280H

Performer RPM insug och 600 förgasare

Turbin rekommenderas 2500 varv men väljer gärna lite högre varv om det gör bilen lite busigare. Väljer jag 2800-3000 så har jag att växa i om jag sätter i lite vassare kan.

Nackdel med 2800-3000 antar jag kan vara bränsleförbrukning och mer värme i automatoljan ?

 

Mvh Peter 

 

FB_IMG_1514630612528.jpg

Link to comment
Share on other sites

Låter bra!!

Bränsleförbrukningen skulle du nog tänkt på innan du bulta på Trick Flow och insug! ;)
Nu är det kört så strunt i tänka på det!
Marginellt i sammanhanget om den kommer dra 1.5 eller 2l/mil

Värmen ökar givetvis och en extern kylare med elfläkt är klart att rekommendera oavsett 2500-3000rpm stall.
Låg värme i automaten över lag är bra för hållbarhet och F-oljan är mineral och känslig för överhettning

Värmeutvecklingen är även stor skillnad på hur turbinen är tillverkad
Förmågan att pumpa oljan vidare är viktigt och många tillverkare är dåliga på det.
Hade inga problem med Broader och tror nog EAT gör det rätt också!
Jag har haft en sådan här el-kyl framför kylaren....Minns inte om det var exakt just den eftersom dom finns i en mängd mått.

Var effektiv!

5a47b42a0c1d3_Skarmavbild2017-12-30kl_16_42_53.thumb.png.cd272f38f2c683fef611028035a8b7bd.png5a47b5bca5fcf_Skarmavbild2017-12-30kl_16_46_08.thumb.png.121e725a569c57e7f87f86a2f3b0464e.png

 

Så här ser Broader turbinen ut.
Rejäl 6mm anti baloon platta och fullt nållagrad i stommen

 

5a47b4fe062ec_Skarmavbild2017-12-30kl_16_46_34.thumb.png.96eb9f1c2bc60c14f4a4cb7ddc90253e.png

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...