Jump to content

Recommended Posts

Du kommer att få lika många svar som personer du frågar (jag tror inte ens Ford kan ge ett rakt besked), men det du har att ta hänsyn till är:
1. hur många mil har den gått
2. hur gammal är oljan i lådan
3. hur är den körd.
1. lätt klimat ca 20000 mil, svår klimat ca 5000 mil, (vårt klimat med mycket varierande temperatur anses nog som svårt)
2. Jag skulle inte vilja köra med en olja som är äldre än ca 5 år
3. Bara landsväg=många mil, bara stad=få mil, tävling/lek=ännu färre mil.
Om man inte säkert vet skulle i alla fall jag byta oljan.
mvh Mats
  • Like 1

Som "datmbn" är inne på så är det mest åldern på våra bilar som är avgörande.
Så 5år skulle jag säga är en bra tumregel för lågmilare

Själva oljan blir kanske inte speciellt dålig men den tappar en del av andra egenskaper både kända och okända.
Tillsatser i olja som exempelvis "tensider" försvinner bara av "tid" och dom är viktiga för att hålla borta avlagringar som bildas i växellådor.

Finns även "skumdämpande" tillsatser som även dom förbrukas av tidens tand.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...