Jump to content

Recommended Posts

Hej.

spårkänsligare blir dom ju, men sen spelar det stor roll om du har korrekt hjulinställning.

ja tycker min går fint på vägen, kör med en hand och den följer fint.

kör 225/45/17 på 8 ” breda fälgar.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Har i dag varit uppe och skulle ställa framvagnen. Har nu i vinter bytt ALLT i framvagnen och sänkt den 1” samt nya KONI dämpare. Dock inte shelby sänkt. Och han som gjorde framvagnsinställningen hade svårt att få någon positiv caster på den ?... spec på ena sidan ihop med negativ camber.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Inga problem alls med spårkänslighet få 17" fälgar

Att de inte klara av ställa framvagnen beror ofta på okunskap.
Krävs ofta chims

Se kan det ju bero på skada eller ålder. 
Det känns som 50% av Mustangerna har fjädertorn som spruckit och böjt sig innåt av ålder eller missbruk
Värt kolla upp 

Link to comment
Share on other sites

Visst blir det rätt många på den ena bulten och nån enstaka eller ingen på den andra. Men ja håller med Per på detta med att dom kanske inte är vana att ställa på våra gamla bilar, det krävs schims i olika tjocklekar och det är inte många som har det nu förtiden utan man får ha med egna. En massa byten av schims och skruva fast och kolla om igen. Ja var med och hjälpte till när dom gjorde på min och det tog lite tid. så det är lite pyssel med schims om man inte är van.  kunskap, tålamod och rätt grejer så blir det säkert bra även på din bil. Är du inte nöjd så tycker jag du ska åka tillbaka eller fråga på nån annan firma som  har ställt med schims tidigare.

vilka värden siktar du på?

Link to comment
Share on other sites

Nej du verkar vara på rätt spår där.

hur står framvagnen nu?

Värden?

Eller gav dom upp?

har du olika caster på höger och vänster så blir det inte roligt på vägen, då är det inte bara spårkänsligt du upplever 😱 det viktigaste är att du har lika värden på bägge sidor och att caster inte ligger åt minus hållet.

här nedan är mina värden, på verkstan ville dom ställa caster 0 men ja sa att ja ville ligga på ca + 2-3 grader därför är de fälten röda för att dom går utanför specen för original inställning. Nederst på bilden har du färdigt resultat, detta funkar fint.

 

C23DA614-D771-4A00-8D58-764D6768CA12.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Han tyckte han hade svårt att få + Caster på den. Vet inte om han var rädd för att sätta för mycket chims på bara ena bulten. Så den står en grad fel på ena sidan nu och den drog som fan åt det hållet. Har beställt en jävla massa chims nu så får han ge sig på den igen när det är barmark ute. Skriver ut lappen och ger honom :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det blir ganska märkbart fort vid vägkörning om caster är fel. Nära lika är bäst och får han inte till det så får han ställa efter den sidan som begränsar.

på min skiljer det ca 10mm på buntarna med schims mellan främre och bakre bult. Och det kan vara mer eller mindre som skiljer på bilarna, toleranserna var ju inte så noga när våra bilar tillverkades samt att de har några årtiondens brukande  i ryggsäcken. Men visa dessa värden för verkstan och tryck på att caster ska vara lika annars kommer den dra hela tiden.

lycka till 👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...