December 18, 200420 yr comment_11682 Tja...Tog ner fördelar locket för att göra rent (rost å korision), lyfte då upp hela "paketet" från motorn och tänkte då självklart inte på att rotorn ska sitta på exakt samma sätt som när man tog bort den , så först starta den ju inte, flyttade sedan runt rotorn på massa olika sätt och fick tillslut igång motorn, men gick då väldigt ojämt (skiftar mellan 500 och 1000 varv) så tänkte höra om det är lätt att justera själv eller kanske säkrast att lämna in skiten? dyrt isåfall?
December 19, 200420 yr comment_11706 Hej.Du skall väll inte behöva lämna bort för att få den att fungera igen. I princip måste vara som på vilken gammal Mustang som helst med 5.0, leta fram märkningen TDC på svänghjulet fram nedre remskiva. På V8 motorer från 60,70,80 talet så finns märkning där och en pigg eller något liknande som man läser av tändningen emot, om du vrider fram motorn för hand så att märkningarna står mot varandra. Lyft av fördelarlock och kolla vart rotorn pekar, när motorn står i detta läge så skall rotorn peka på 1:ans plats på fördelarlocket.Du kan följa kabeln som då skall sitta längst fram till höger settfrån förarplatsen i bilen. Tänkablarna är märkta med cylinder nr, i alla fall om du har original tänkablar.Om inte rotorn pekar på rätt plats lyft fördelaren och montera om den så att rotorn pekar rätt. Det går inte att trycka ner fördelaren på rätt plats direkt utan kuggen på rotoraxeln måste följa med i ett 1/4 varv endast när fördelaren är i botten så pekar rotorn på rätt plats 1:an på locket.Det kan jäklas med att få fördelaren att bottna och då får du efter att du fått ner den på sin plats röra på vevaxel nedre remskiva lite fram och tillbaka för att den skall krypa ner i botten helt, anledningen till detta problem är att drivaxel till olje pump är sexkantig och inte kommit riktigt på plats. Provstarta och se om motorn går rent eller renare, det finnsett problem kvar som kan uppstå, det är om fördelaren sitter ett halft varv fel och i sådana fall skulle rotorn ha pekat på 2:anskabel på locket vilket då är snett ner vänster om du står framförbilen istället för snett upp höger. Då får du lossa fördelaren och lyfta upp så att den går frifrån kugg roterar för hand runt så att den på nytt pekarpå 1:ans plats tryck ner fördelaren igen och lås fast,ny provstart. OM INTE DU BLEV SNURRIG NU SÅ BLEV JAG DET. Det kanske kan finnas någon annan som kan förklara bättre,allternativet är att du köper en HAYNES reparations handbok finns på 018/124016 eller www.haynes.seMvh Lars O. :wink:
December 20, 200420 yr comment_11750 PS på nyare mustanger som vi har måste man även lossa (tror den kallas spout) se bild. Och då ska man ställa den i noll läge eller som man själv vill ha tändningen. Sen korrigerar bilen själv efter varvtal etc.Hittar ingen bra bild men är rätt lätt å hitta gjorde en liten karta ps.kan sitta hårt!
December 20, 200420 yr Author comment_11762 Det kanske kan finnas någon annan som kan förklara bättre,allternativet är att du köper en HAYNES reparations handbok finns på 018/124016 eller www.haynes.seMvh Lars O. :wink:Tack så mycket nu tror jag att jag vet lite hur jag ska gå tillväga, men förstod inte riktigt det där med "plastbiten" som KimX snackade om, är det alltså ICM:en man ska lossa (Ignition control module) ellr är det nått annat? Tyvärr så står bilen i farsans garage 23 mil härifrån så kan inte kolla "plastbiten" just nu. Är det alltså där man ställer in om den ska vara förtänd å så elle? Hur många grader förtänd ska den vara?
December 20, 200420 yr comment_11764 Det kanske kan finnas någon annan som kan förklara bättre,allternativet är att du köper en HAYNES reparations handbok finns på 018/124016 eller www.haynes.seMvh Lars O. :wink:Tack så mycket nu tror jag att jag vet lite hur jag ska gå tillväga, men förstod inte riktigt det där med "plastbiten" som KimX snackade om, är det alltså ICM:en man ska lossa (Ignition control module) ellr är det nått annat? Tyvärr så står bilen i farsans garage 23 mil härifrån så kan inte kolla "plastbiten" just nu. Är det alltså där man ställer in om den ska vara förtänd å så elle? Hur många grader förtänd ska den vara? Plastbiten ska du ta bort för att kunna ställa tändningen korrekt, när inställningen är gjord så sätts den dit igen...Det är helt enkelt en bygel som man lossar, påminner om en flatsäkring men är lite större...Du kan inte missa den, så oroa dig inte över att bilen står långt bort..
December 21, 200420 yr comment_11787 Hejsan igen hittade denna hjälpen:http://www.muscularmustangs.com/timing.html
December 21, 200420 yr Author comment_11810 Nice.. tror jag försatår hur man gör nu! Får tacka så mycket Oj, hade tydligen blivit utloggad när jag skrev
January 28, 200520 yr Author comment_13317 Tja!Har varit nere och grejat med bilen och ställt in tändningen på 12grader så det va okej, men sen när man sätter tillbaka spout så går den upp och pendlar mellan 20-30 grader. Är detta normalt när man kopplat in spout:en eller är det nått som är fel? (går och låter som vanligt) Var ute å test körde och då tändes "Check engine" men slocknade efter omstart när jag kört ca 3km. Vad kan detta bero på? MvH: Mattias
February 2, 200520 yr comment_13464 Hej,Ja den ska pendla (tändningen) bilen justerar sig själv.Efter jag gjort denna operation fick jag med check engine light 1par gånger men efter det fick jag inte det mer. Kanske man bör göra resett på chippet i bilen (ta bort +polen å bromsa någon minut)
February 2, 200520 yr Author comment_13477 Hej,Ja den ska pendla (tändningen) bilen justerar sig själv.Efter jag gjort denna operation fick jag med check engine light 1par gånger men efter det fick jag inte det mer. Kanske man bör göra resett på chippet i bilen (ta bort +polen å bromsa någon minut)Asså va bra.. då är nog allt som det ska då :wink: ska testa det där med data boxet oxå, tack för tipset!
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.