Jump to content

Featured Replies

comment_11682

Tja...

Tog ner fördelar locket för att göra rent (rost å korision), lyfte då upp hela "paketet" från motorn och tänkte då självklart inte på att rotorn ska sitta på exakt samma sätt som när man tog bort den :evil: , så först starta den ju inte, flyttade sedan runt rotorn på massa olika sätt och fick tillslut igång motorn, men gick då väldigt ojämt (skiftar mellan 500 och 1000 varv) så tänkte höra om det är lätt att justera själv eller kanske säkrast att lämna in skiten? dyrt isåfall? :?

comment_11706

Hej.

Du skall väll inte behöva lämna bort för att få den att fungera igen. :shock:

I princip måste vara som på vilken gammal Mustang som

helst med 5.0, leta fram märkningen TDC på svänghjulet

fram nedre remskiva. :?

På V8 motorer från 60,70,80 talet så finns märkning där och

en pigg eller något liknande som man läser av tändningen

emot, om du vrider fram motorn för hand så att märkningarna

står mot varandra. :?

Lyft av fördelarlock och kolla vart rotorn pekar, när motorn står

i detta läge så skall rotorn peka på 1:ans plats på fördelarlocket.

Du kan följa kabeln som då skall sitta längst fram till höger sett

från förarplatsen i bilen. :roll:

Tänkablarna är märkta med cylinder nr, i alla fall om du har

original tänkablar.

Om inte rotorn pekar på rätt plats lyft fördelaren och montera

om den så att rotorn pekar rätt. :)

Det går inte att trycka ner fördelaren på rätt plats direkt utan

kuggen på rotoraxeln måste följa med i ett 1/4 varv endast när

fördelaren är i botten så pekar rotorn på rätt plats 1:an på locket.

Det kan jäklas med att få fördelaren att bottna och då får du

efter att du fått ner den på sin plats röra på vevaxel nedre

remskiva lite fram och tillbaka för att den skall krypa ner i

botten helt, anledningen till detta problem är att drivaxel till

olje pump är sexkantig och inte kommit riktigt på plats. :shock:

Provstarta och se om motorn går rent eller renare, det finns

ett problem kvar som kan uppstå, det är om fördelaren sitter

ett halft varv fel och i sådana fall skulle rotorn ha pekat på 2:ans

kabel på locket vilket då är snett ner vänster om du står framför

bilen istället för snett upp höger. :?

Då får du lossa fördelaren och lyfta upp så att den går fri

från kugg roterar för hand runt så att den på nytt pekar

på 1:ans plats tryck ner fördelaren igen och lås fast,

ny provstart. :roll:

OM INTE DU BLEV SNURRIG NU SÅ BLEV JAG DET. :roll:

Det kanske kan finnas någon annan som kan förklara bättre,

allternativet är att du köper en HAYNES reparations hand

bok finns på 018/124016 eller www.haynes.se

Mvh Lars O. :wink:

comment_11750

PS på nyare mustanger som vi har måste man även lossa (tror den kallas spout) se bild. Och då ska man ställa den i noll läge eller som man själv vill ha tändningen. Sen korrigerar bilen själv efter varvtal etc.

Hittar ingen bra bild men är rätt lätt å hitta gjorde en liten karta :)

ps.kan sitta hårt!

  • Author
comment_11762
Det kanske kan finnas någon annan som kan förklara bättre,

allternativet är att du köper en HAYNES reparations hand

bok finns på 018/124016 eller www.haynes.se

Mvh Lars O. :wink:

Tack så mycket nu tror jag att jag vet lite hur jag ska gå tillväga, men förstod inte riktigt det där med "plastbiten" som KimX snackade om, är det alltså ICM:en man ska lossa (Ignition control module) ellr är det nått annat? Tyvärr så står bilen i farsans garage 23 mil härifrån så kan inte kolla "plastbiten" just nu. Är det alltså där man ställer in om den ska vara förtänd å så elle? Hur många grader förtänd ska den vara? :?

comment_11764
Det kanske kan finnas någon annan som kan förklara bättre,

allternativet är att du köper en HAYNES reparations hand

bok finns på 018/124016 eller www.haynes.se

Mvh Lars O. :wink:

Tack så mycket nu tror jag att jag vet lite hur jag ska gå tillväga, men förstod inte riktigt det där med "plastbiten" som KimX snackade om, är det alltså ICM:en man ska lossa (Ignition control module) ellr är det nått annat? Tyvärr så står bilen i farsans garage 23 mil härifrån så kan inte kolla "plastbiten" just nu. Är det alltså där man ställer in om den ska vara förtänd å så elle? Hur många grader förtänd ska den vara? :?

Plastbiten ska du ta bort för att kunna ställa tändningen korrekt, när inställningen är gjord så sätts den dit igen...

Det är helt enkelt en bygel som man lossar, påminner om en flatsäkring men är lite större...

Du kan inte missa den, så oroa dig inte över att bilen står långt bort..

:)

  • 1 month later...
  • Author
comment_13317

Tja!

Har varit nere och grejat med bilen och ställt in tändningen på 12grader så det va okej, men sen när man sätter tillbaka spout så går den upp och pendlar mellan 20-30 grader. Är detta normalt när man kopplat in spout:en eller är det nått som är fel? (går och låter som vanligt) Var ute å test körde och då tändes "Check engine" men slocknade efter omstart när jag kört ca 3km. Vad kan detta bero på? :?

MvH: Mattias

comment_13464

Hej,

Ja den ska pendla (tändningen) bilen justerar sig själv.

Efter jag gjort denna operation fick jag med check engine light 1par gånger men efter det fick jag inte det mer. Kanske man bör göra resett på chippet i bilen (ta bort +polen å bromsa någon minut)

  • Author
comment_13477
Hej,

Ja den ska pendla (tändningen) bilen justerar sig själv.

Efter jag gjort denna operation fick jag med check engine light 1par gånger men efter det fick jag inte det mer. Kanske man bör göra resett på chippet i bilen (ta bort +polen å bromsa någon minut)

Asså va bra.. då är nog allt som det ska då :wink:

ska testa det där med data boxet oxå, tack för tipset!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...