Jump to content

Funderar på att bli Ford/Mustangägare, vad behöver jag tänka på?


Prez

Recommended Posts

Hejsan,

Ny medlem på forumet här.. 

Registrerade mig för att jag har funderat ett tag på en ny och rolig bil, och jag är galet sugen på en Mustang årsmodell 2015 eller nyare.

Jag har försökt söka lite på forumet efter köpråd och dylikt men inte lyckats hitta något så jag tänkte höra med er kära Mustang-ägare om ni har några tips och råd för en potentiell förstagångsägare?

Idag kör jag en Audi A5 Sportback 2.0 Quattro Sport Edition årsmodell 2015 och det är en skön bil men inte speciellt rolig att köra tyvärr, jag vill ha något roligare.

Har även funderat på en Alfa Romeo Giulia Veloce men jag tror att jag kommer att få mer glädje av Mustangen och kanske det är en bättre köp.

Lite info..

  • Bor centralt i storstad, kör mest till jobb, vänner, handla, etc. Blir några kilometer varje dag.
  • Tanken är alltså att köra bilen mer eller mindre varje dag, även under vintertid.
  • Har ingen garage, bilen får stå på gatan. Kan förändras då jag även letar ny lägenhet.
  • Budgeten är ca 350.000 kr, men kan gå högre vid love at first sight :)

 

Tycker tex den här är riktigt snygg..

 

  • Vad kostar den att äga?
  • Hur mycket kommer priset att sjunka efter 2-3 år på en redan begangad en?
  • Är det mycket inbrott i de eller blir de ofta stulna?
  • Är det dumt och lägga så mycket pengar på en som redan gått 5-6000 mil?
  • Automat eller manuell? Av min erfarenhet är automat riktigt skön men manuell mycket roligare, speciellt om automatväxeln är seg att reagera.
  • Viktigt att bilen är Svensksåld?
  • Något annat jag borde tänka på eller som ni vill dela med er?

 

Tacksam för att hjälp, tips och råd.

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Låt mig säga så här

Du jämför en "Swiss army  knife" med en Yxa från K-Rauta! :)

Kört själv mycket Audi och kan garantera dig du i längden kommer sakna alla de tekniska detaljer som Audi (ofta) har att erbjuda men som Mustang saknar över lag för just bruks.

"Rolig" är väldigt subjektivt och kan ses från olika håll.

Som bruksbil faller Mustangen pladask om man drar ett snitt över alla årstider.
Klart den är rolig sommartid med torr asfalt och bra sikt och de korta stunderna den får sträcka ut på sig!!  
Vintertid skulle jag omedelbart sakna en Quattro med skön snabb bensinvärmare på morgonen, perfekt framkomlighet samt låg drift.

Ekonomi är också svårt att jämföra men  Mustang vinner ofta i inköp och 2-a handsvärde men den rörliga kostnaden är ett riktigt skott i foten.
Räkna kallt med minst 1,6 L/mil korta stadskörningar bara i soppa

Sen har vi allmän detaljkänsla och Mussen är trygg och hållbar maskinellt men konstruktion och design i övrigt är långt efter fortfarande våra tyska perfektionister.
Man får vad man betalar för helt enkelt!!!

Som bruksbil och stå utomhus är svaret från mig Nej!
Betänk att en Mustang är krångligare få både servad och reparerad än bilar som har märkesverkstäder.  Räkna med fler "avundsjuk skador" på en Mustang!

Jag tror dessutom 2-a handsvärdet sjunker snabbare på Mustang som används på vintern...Musseägare tenderar vara rätt griniga på hur de används...Kan ha fel bara en känsla.

Automat på Mustang är riktigt bra!! Men återigen Audi är ändå bättre eftersom Mustangen har en "gammaldags" design men ändå är den effektiv och hållbar.
Manuell aldrig i livet på en bruksbil! :)

Ja att den är Svensksåld är numera viktigt särskilt när du ska byta in den.

Vad den kostar att äga??  Ja gissa en siffra och sen dubblerar du det....:)
Här är fel forum fråga om kostnader!  Lätt hänt det blir för optimistiska siffror

Link to comment
Share on other sites

Med tanke du ska köra till vardags och året runt dessutom, skulle jag avråda att du köper mustang privatimport med V8. Ecoboost motorn är mer lämplig för vardagskörning och mer ekonomisk. 

Det går att köra mustang på vinterväg men då bör du veta vad du gör. Det behövs inte mycket gas för bakhjulen spinner med bredställ. Manuell låda ger chans att frikoppla om bilen sladdar för mycket. 

Manuell låda på bruksbil fungerar utmärkt. 

Parkera på gatan i centrum? Som att tigga om vandalisering nattetid. 

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack grabbar för att ni tog tid att svara på  mina frågor, uppskattar det verkligen.

Mustangen är så galet snygg och häftig att man tappar all logik och övertalar sig själv att det är smart att köpa en sån bil även när det inte alls passar ens livssituation.

Jag får tänka om och kanske en vacker dag när jag har garage, köpa en som sommarbil :)

 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Prez said:

Tusen tack grabbar för att ni tog tid att svara på  mina frågor, uppskattar det verkligen.

Mustangen är så galet snygg och häftig att man tappar all logik och övertalar sig själv att det är smart att köpa en sån bil även när det inte alls passar ens livssituation.

Jag får tänka om och kanske en vacker dag när jag har garage, köpa en som sommarbil :)

 

Bara köp. Du kommer inte att ångra dig. Jag ångrar inte mitt första mustang köp för 5 sekunder.

Aldrig fått så mycket respekt och positiva kommentarer från okända folk. Visst, den kostar ju mer än vad din Audi gör. O andra sidan är det som vilken annan bil som helst. 

10k om året i skatt och försäkring är inte farligt. Sedan dricker den ju en del, men går o köra billigt om man vill. Men där är ett dilemma, tänker du på din bensinräkning, köp inte en mustang för den skall köras hårt...

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Tobbe1977 said:

Bara köp. Du kommer inte att ångra dig. Jag ångrar inte mitt första mustang köp för 5 sekunder.

Aldrig fått så mycket respekt och positiva kommentarer från okända folk. Visst, den kostar ju mer än vad din Audi gör. O andra sidan är det som vilken annan bil som helst. 

10k om året i skatt och försäkring är inte farligt. Sedan dricker den ju en del, men går o köra billigt om man vill. Men där är ett dilemma, tänker du på din bensinräkning, köp inte en mustang för den skall köras hårt...

Bränsleförbrukningen är jag van vid, hade en Saab 9-3 SportSedan Aero i många år, den snittade mellan 1,2-1,6 blandad körning beroende hur mycket jag gasade mellan varje påfyllning.

Det som fått mig att tänka om nu är mest saknad av garage och vinterkörning,.. att ha bilen stå på gatan sådär centralt i en storstad är kanske inte bästa alternativ.

 

Saab-9-3-SS-Aero-Lauri-Lehto-2[1].jpg

Link to comment
Share on other sites

34 minuter sedan, Prez said:

Bränsleförbrukningen är jag van vid, hade en Saab 9-3 SportSedan Aero i många år, den snittade mellan 1,2-1,6 blandad körning beroende hur mycket jag gasade mellan varje påfyllning.

Det som fått mig att tänka om nu är mest saknad av garage och vinterkörning,.. att ha bilen stå på gatan sådär centralt i en storstad är kanske inte bästa alternativ.

 

Saab-9-3-SS-Aero-Lauri-Lehto-2[1].jpg

Ja då är det inga problem. Jag körde själv en Saab 9-3 Turbo X ett tag och kan säga att den drack mer än mustangen.

Men jag håller med dig gällande vintertid och inget garage. Kan du inte hitta något garage för några hundra i månaden som du kan förvara den i?

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Tobbe1977 said:

Ja då är det inga problem. Jag körde själv en Saab 9-3 Turbo X ett tag och kan säga att den drack mer än mustangen.

Men jag håller med dig gällande vintertid och inget garage. Kan du inte hitta något garage för några hundra i månaden som du kan förvara den i?

Hade garage tidigare i bostadsrättsföreningen men infarten var så brant att Saabens frontkjol fastnade varje gång och gick till slut sönder så jag sa upp platsen. Det är ca 3 års väntetid att få garageplats igen, men ska kolla om jag kan hitta annan garage i närheten.

 

Link to comment
Share on other sites

En av mina kolleger, en konsult kör Mustang EcoBoost automat 2016 året runt utan några problem. Pendling ca 6 mil enkel väg dagligen. Han åkte till och med på skidsemester till Sälen med den. Bra grepp med vinterdäck och bilens anti spin och sladd. Mustang M6 fungerar som vardagsbil för den som vill (vi Mustang fantaster lider ju när vi ser en saltindränkt Mustang stående ute I vinterkylan).

Kör man året runt så ska man vara noga med rostskyddet. Mustangen har fin aerodynamisk utformning som tyvärr drar upp massor med skit på bilen I vinterväglag. Luften genom kylare/motorutrymmet går ut I bakkant på hjulhusen fram och sedan längs sidan och upp på bagageluckan. Bra med klippkort på biltvätten.

Kör man V8 I vintekylan drar den en del extra med kall motor vilket inte är bra vid mycket kortkörning, där vinner Eco Boosten.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Prime Mover said:

En av mina kolleger, en konsult kör Mustang EcoBoost automat 2016 året runt utan några problem. Pendling ca 6 mil enkel väg dagligen. Han åkte till och med på skidsemester till Sälen med den. Bra grepp med vinterdäck och bilens anti spin och sladd. Mustang M6 fungerar som vardagsbil för den som vill (vi Mustang fantaster lider ju när vi ser en saltindränkt Mustang stående ute I vinterkylan).

Kör man året runt så ska man vara noga med rostskyddet. Mustangen har fin aerodynamisk utformning som tyvärr drar upp massor med skit på bilen I vinterväglag. Luften genom kylare/motorutrymmet går ut I bakkant på hjulhusen fram och sedan längs sidan och upp på bagageluckan. Bra med klippkort på biltvätten.

Kör man V8 I vintekylan drar den en del extra med kall motor vilket inte är bra vid mycket kortkörning, där vinner Eco Boosten.

De nya mustang har väl bra rostskydd och med en lackförsegling  och foliering  på huven räcker det väl ganska långt om man inte kör så mycket på grusvägar ? 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Prime Mover said:

En av mina kolleger, en konsult kör Mustang EcoBoost automat 2016 året runt utan några problem. Pendling ca 6 mil enkel väg dagligen. Han åkte till och med på skidsemester till Sälen med den. Bra grepp med vinterdäck och bilens anti spin och sladd. Mustang M6 fungerar som vardagsbil för den som vill (vi Mustang fantaster lider ju när vi ser en saltindränkt Mustang stående ute I vinterkylan).

Kör man året runt så ska man vara noga med rostskyddet. Mustangen har fin aerodynamisk utformning som tyvärr drar upp massor med skit på bilen I vinterväglag. Luften genom kylare/motorutrymmet går ut I bakkant på hjulhusen fram och sedan längs sidan och upp på bagageluckan. Bra med klippkort på biltvätten.

Kör man V8 I vintekylan drar den en del extra med kall motor vilket inte är bra vid mycket kortkörning, där vinner Eco Boosten.

Intressant läsning...  Jag har ecoboost.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...