Jump to content

Hitta chassinummer 2003 flyttgods


Kristofer00

Recommended Posts

Hej alla hjälpsamma mustangägare. 

Jag har en Mustang 2003 som importerades 2005 som flyttgods. Under de senaste 3 åren jag ägt bilen har besiktningen aldrig varit något problem men i år så underkändes bilen då de inte kunde hitta chassinummret. (Samma besiktningsstation som godkänt bilen förut).

De letade i motorrummet vid fjäderbenen och i bagagerummet. Jag har själv senare ägnat tid att riva upp och leta i hela bagageutrymmet samt försökt finkamma motorrummet och hittar det inte. Jag har på Google hittat att gamla mustanger har haft chassinumret under vänstra framskärmen (dvs den måste monteras bort) vet någon om detta fortfarande gäller?

Jag har ringt bilprovningen, bilstationen som registrerade in bilen för 13 år sen, Ford på upplandsmotor, transportstyrelsen, förra ägaren och försöker tracka ner första ägaren som tyvärr inte har ett nummer registrerat på hitta.se.

Chassinumret jag letar efter är alltså det som ska vara instansat på en bärande del i bilen. Chassinumret under rutan samt på cirka 5 andra ställen den sitter påklistrad gills inte enligt besiktningen.

Jag har haft samma problem med en Jeep förut som var svensksåld och då hittade jag den under passagerarsidans baksäte men lyckas inte hitta denna.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

@Tbird Tyvärr så står det inget på min, har sett att det står på andra.

 

@corvette Besiktningen sa att man behövde få med ett papper på att de som stansat in numret har verifierat att bilens chassinummer verkligen stämmer innan. De nämnde också larmtjänst. Är det något ni kan göra hos er på Grufman?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har lyckats lösa detta nu så tänkte bara skriva vad lösningen blev om någon annan ramlar in på denna tråd med samma problem.

Original problemet är att när de reggade in bilen 2005, var att ägaren stansade inte in chassinumret och verkar inte som bilprovningen påpekade detta vid regbesiktningen. Enligt de jag har pratat med så var det inte så noga med detta förut. Bilen gick sen igenom 13 besiktningar innan den fick nedslag i år då de inte kunde hitta chassinr.

Fick då en månad på mig att fixa detta innan det blir körförbud.

Carspect som slog ned på denna anmärkning hänvisade till larmtjänst och att jag skulle kontakta dem, de utfärdar sen ett intyg och sen kan ett företag stansa in numret. Larmtjänst hörde då av sig och sa att detta är inte deras huvudsyssla men de kommer att återkomma och hoppas att kunna klämma in mig någon gång.

Jag ringde sen till Opus och Bilprovningen, de sa båda att larmtjänst kopplas bara in om man är osäker på bilens ursprung vilket inte är fallet med min då man inte misstänker att den blivit stulen eller uppdelad utan en enkel miss har skett.

Efter ring till en massa olika personer så kommer jag fram till att göra instansningen hos Grufman som utfärdar ett intyg att de kontrollerat chassinr mot ODB. Jag körde sen till bilprovningen där jag bokat en reg besiktningen, förklarar mitt fall (har pratat med personerna där tidigare på telefon). Han kollar chassinr mot plåten i fönstret, den i dörrkarmen och den som stansats in (satte den i bakluckan hö sida). Det blev sen godkänt och han har nu lagt in i biluppgifterna vart chassinumret är instansat.

Kostnad för detta blev:
1100 kr för instansning hos Grufman med intyg
695 kr för reg besiktning. (Opus ville ha ca 800kr och Carspect 8-900 kr).

Carspect krävde också vid reg besiktningen att de kunde se chassinumret på 4 platser (något som de fått beordrat från transportstyrelsen). Jag kunde bara hitta chassinr på 3 platser - ODB, fönstret och dörrkarmen så de hade aldrig godkänt bilen. Medans Opus och Bilprovningen sa att räcker gott med dessa tre.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...