Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)

Tänkte höra om ni vet någon som KAN 4,6L 3V motorerna på RIKTIGT här i Västra Götaland, Har min 06:a som ändrade ton senast i torsdags 17/5 och hade gärna visat den till någon som är kunnig på dessa 3V.

Haft inne bilen hos TM Chiptuning som inte fick full access till hela bilen tack vare SCT... Dock hittade han inga felkoder, och bilen ger inga felkoder på i-brädan. 

"Problemen" började för 2-3 säsonger sedan när jag hade nere tomgången på 540, då började motorn gå underligt på tomgång. Höjde tomgången, men det gjorde ingen skillnad. Har provat att byta delar på insugs-sidan, kollat tändstifts "gapet"  och köra på andra programvaror utan hjälp. Det är att motorn är preppad med HR Kammar 2011 och sen dess fått lite upgrades med bl.a. FRPP Insug, FRPP Spjäll, Hade JLT 3 men bytte tillbaka till Original Luftburk (dock gjorde detta ingen skillnad). (Värt att notera är att jag har en "riktig" tune till de olika modifikations "setupen")

(Att märka på är att jag kom igenom besiktning utan krångel tidigare, nu krävs en bakåtvridning av tändningen på ca -10 grader)

Ändrade %s av %s (%s)

Ska man sammanfatta det som: Den har gått underligt på tomgång i 2-3 år och för en vecka sedan ändrades ljudet?

Nyfiken undrar om du har original grenrör och originalkattar?

Har du bytt något annat på sista tiden? I vilket sammanhang ändrades tonen?  Var det på tomgång, under belastning? Låter den dovare, tickar det?

Lägg gärna upp ett filmklipp om du kan 🙂

(redigerad)
14 minuter sedan, Mustangmike said:

Ska man sammanfatta det som: Den har gått underligt på tomgång i 2-3 år och för en vecka sedan ändrades ljudet?

Nyfiken undrar om du har original grenrör och originalkattar?

Original från motor och bakåt. Tickar inte som om det vore ventillyftarna eller liknande...

Skadade armen 2015 och har inte kunnat köra mer än besiktningen de senaste 2 säsongerna.

Bilen ändrade sig dock innan detta har gått lite konstigt sedan dess, nu i torsdags när jag körde till jobbet och på hemvägen så ändrade sig tonläget och tomgången sig något.

Låter som hon går "stressigt" och inte lika mycket "Lope" som tidigare. Motorn "Vibrerar" istället för att hålla sig på 740 och bara "lopea" 

Ändrade %s av %s (%s)

HR kammarna gör att motorn misständer på låga varv, det är grejen och det som gör det sköna ljudet. Nackdelen är att det kommer ut oförbrända avgaser/bensin. Detta gillar inte katalysatorerna. Min gissning är att dom succesivt blivit sämre under åren, nu kanske dom är på väg att sättas igen, därav ändrade ljudet och ansträngda gången. Det kan ge allvarliga motorskador om det proppas igen helt vid effektuttag.

Prova kontaktaHåkan/ Mustangperformance. Han kan 3V utan och innan.

 

(redigerad)

Låter klurigt, funderar på om det är problem med någon ventil kanske. Iom att du hade nere den på 540 varv med hr-kammarna som har tuff tomgång. Så kanske något har hänt. Ett kompprov hade nog inte varit tokigt att ta 🙂

Kompprov och lyfta ventilkåporna och kika hade jag gjort 😊

Edit: Bra tips av Mustangmike 

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)
12 minuter sedan, Mustangmike said:

HR kammarna gör att motorn misständer på låga varv, det är grejen och det som gör det sköna ljudet. Nackdelen är att det kommer ut oförbrända avgaser/bensin. Detta gillar inte katalysatorerna. Min gissning är att dom succesivt blivit sämre under åren, nu kanske dom är på väg att sättas igen, därav ändrade ljudet och ansträngda gången. Det kan ge allvarliga motorskador om det proppas igen helt vid effektuttag.

Prova kontaktaHåkan/ Mustangperformance. Han kan 3V utan och innan.

 

Var Håkan som monterade dessa HR, så ska nog ta kontakt med honom i första hand.

Det som är spännande är att HC värdet var hyffsat normalt i höstas vid sista besiktning, vilket skall vara katternas värde

Wallentin: Varit inne på ventillyftare, camphaser, camsolenoid och ECU i sin helhet. Blir smått tokig då säsongen är i full gång...

PS: Haft bilen sedan December 08, så det är som om en av barnen vore sjuk... (svårt att Vab:a för en bil 🙂 )

Ändrade %s av %s (%s)

Gissar att du har en Tuner, frågan är om den kan logga.

Jag förstår inte hur du kunnat få den igenom besiktningen med HR kammarna. Har Håkan gjort tune efter kambytet eller har du någon annan tune (ej  custom efter loggning på din bil), som är för HR kammarna?

Har för mig att tunern har loggnings möjlighet.

Det är Brenspeed som gjort en tune varje gång jag har lagt till delar och de hade visst kontakt med Håkan då när HRen var poppis att montera i bilarna. Det var det som var underligt att jag fick bilen genom besiltningen utan att behöva göra något, medans andra fick vrida tändningen och tanka etanol.

Det är svårt så här men på distans men jag tycker flera saker tyder på att det skulle kunna vara katalysatorerna.

Jag har liknande mods på min + headders och racekattar som Håkan hjälpte mig montera samtidigt som HR kammarna. Efter start up loggade vi värden och han gjorde ny tune, provkörde med log och justerade igen .o.s.v. tills han var nöjd.

Vet inte exakt vad han ändrade på förutom bränsleblandningen men bilen drog klart mindre när jag körde hem. Förklaringen han gav var att så kan det bli då motorerna är inställda för en högre avgastemp som ger optimerade låga utsläppsvärden före lägsta förbrukning och effekt. Eftersom du har kvar original kattar som är effektivare men betydligt tätare och antagligen känsligare skulle det kunna vara dom samt det facto att du då har ett sämre flöde och därför har en snålare tune/bränslemapp och kanske högre avgastemp och därför klarat utsläppsvärden vid besiktning.

Om vi då beaktar att kattarna inte gillar det oförbrända som trots allt kommer ut av kammarna så har dom succesivt blivit sämre effekt, därav har du inte klarat besiktning på senare tid. Och nu har dom börjat sätta igen, det blir ett accelererande förlopp när det börjar proppa igen. 

Bara en teori, men det kan naturligtvis vara något helt annat.

😃

(redigerad)

Skall in till A-Alt i Mölndal och se vad de tar för att byta ut kattarna, dock så ligger jag mitt i ett husköp också så allt annat får vänta vid sidan.

För teorin stämmer nog överens med tanke på kammar, ålder, små körsträckor, inga felkoder och att den har gått från bra till dålig tomgång under årens gång.

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...