Jump to content

GT 2018 med dålig kyla i stolarna


Norsted

Recommended Posts

43 minuter sedan, Morrizza said:

Kylan fås inte genom någon fläkt. Jag har haft en SAAB med kyla i stolarna och den fläkten lät väldigt mycket när man satt den på 3:an. På Mustangen hörs det inte oavsett i vilket läge kylan står på. Det har heller inget med AC att göra för då vi kör nedcabbat har vi ingen ventilation på men kylan fungerar ändå.

Mina fläktar i stolarna låter en del så jo, kylan fördelas med en fläkt. Låter det inget i din så är fläkten trasig eller så har du inte rumpkyla i din bil. Sen är frågan huruvida ACn har med kylan att göra besvarad i tidigare inlägg. 

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen är jag döv då jag inte hör någon fläkt men  får kyla. Det finns både kyla och värme i våra sitsar, men inte samtidigt 🙂 Min man säger att det är ett peltierelement som kyler.  Om någon undrar vad min man har för arbete så är han sjöingenjör och arbetar till sjöss som maskinchef på större lastfartyg (LNG) över hela välden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_effect
 

Link to comment
Share on other sites

Fläkten är nog relativt tyst och är bilen I gång så är den nog svår att höra.

I LNG båtar så kyler lasten sig själv genom att en liten del hela tiden kokar bort (och ofta bränns som bränsle I maskineriet).

Kylaggregat från båtar brukar vara konventionella kompressordrivna aggregat som den driftsäkra kylanläggningen I Silja Symphony från STAL Refridgeration (lite stor för att få plats under stolen men väldigt effektiv).

 

 

STAL ref Silja Symphony.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2018-06-27 at 11:23, Prime Mover said:

Fläkten är nog relativt tyst och är bilen I gång så är den nog svår att höra.

I LNG båtar så kyler lasten sig själv genom att en liten del hela tiden kokar bort (och ofta bränns som bränsle I maskineriet).

Kylaggregat från båtar brukar vara konventionella kompressordrivna aggregat som den driftsäkra kylanläggningen I Silja Symphony från STAL Refridgeration (lite stor för att få plats under stolen men väldigt effektiv).

 

 

STAL ref Silja Symphony.JPG

Innehåller inte denna freon? Den är lite väl stor för Mustangen 🙂

Link to comment
Share on other sites

He he.... Jo, kylaggregatet som är AC på Silja Symphony är väl dimensionerat och kyler hela båten perfekt även när det är över 30 grader ute med full sol. Jag skulle gissa att det kan vara någon variant av Freon i systemet. Det är inte omöjligt att Symphonys kylsystem skulle klara att kyla motsvarande alla Mustang 2015 - 2017 som finns i Sverige.

Åter till stolarnas kylsystem:

Jag försökte få kylan I stolarna att gå utan att motorn var på med avstängd vanlig AC men lyckades inte och då är det svårt att höra en fläkt om där är någon. Det verkar som om man har smart logik och inte tillåter att ett tillbehör som suger ström som stolskylan gör går när motorn inte är igång. Kanske kan man känna med handen på "prylarna" under stolen om det vibrerar som en fläkt och är lite varmt. Man kan gissa att de troligen har en fläkt och att en del av flödet kyler peltierelementets varma del och den andra delen blåser kalluften på rumpan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...