Jump to content

GT 2018 med dålig kyla i stolarna


Norsted

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte bara kolla med er som också har kyla i stolarna hur ni upplever effekten? För egen del skulle jag säga att fläkten i stolen surrar men inte mycket mer händer. Ingen kall känsla i bakdelen eller så vilket jag misstänker att själva tanken med funktionen. AC är på och fönstren uppe så ingen påpekar det. 😄

Link to comment
Share on other sites

Jo, tycker nog det blåser i gumpen
Du får ha ett par lättgenomsläppliga shorts för den rätta känslan hehe

Med jeans känns det inte speciellt mycket förutom att man inte blir svettig och klibbig
Det tar även ganska lång tid innan det märks någon effekt 😃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
3 minuter sedan, RRS550 said:

Det skall kyla i ryggen med om jag förstått det rätt. Känner i sitsen men inget ifrån ryggstödet.

Någon som vill kolla med sin Fordhandlare eller ska jag göra det ? Har för mig det är likadant med värmen, inte i ryggstödet 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Var nog fel på många av de de första två årsmodellerna har jag för mig så är det 2015-2016 finns nog en servicebulletin.

Edit:

Läste rubriken dåligt, nä min 2018 funkar bra, blåser gör det kanske inte men det blir en kylande effekt.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, kanske mustang said:

så här ska det vara, Svar från en auktoriserad Ford handlare  "Värme i sits och ryggstöd och kyla endast i sits."

Tack för info! 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-31 at 13:15, kanske mustang said:

så här ska det vara, Svar från en auktoriserad Ford handlare  "Värme i sits och ryggstöd och kyla endast i sits."

Jag tackar också för infot. Så funkar mina framsäten.

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, kanske mustang said:

Vet inte om jag har värme i ryggen får kolla det  någon dag då det inte är 30 grader ute 🙂

Jag har värme i ryggen så du bör ha det också. 🙂  Passade på att testa ifjol vid frostiga morgonar.

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Robban1 said:

Jag har värme i ryggen så du bör ha det också. 🙂  Passade på att testa ifjol vid frostiga morgonar.

provade det jag med men tyckte inte det funkade så bra måste kolla igen jag vet nu att det ska vara i ryggen med om det  funkar som det ska.  Hoppas på nästa mustang har de kyla i ryggen med och massage 😉 

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, kanske mustang said:

provade det jag med men tyckte inte det funkade så bra måste kolla igen jag vet nu att det ska vara i ryggen med om det  funkar som det ska.  Hoppas på nästa mustang har de kyla i ryggen med och massage 😉 

Du menar den modellen som kostar 19500:- i skatt per år de första tre åren? 😂

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, kanske mustang said:

Köpte min innan   skatten och   kanske  den är borttagen när nästa modell kommer om kanske 3-4 år 🙂

Låt oss hoppas på det!

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Min kyler på rejält i sitsen, (2018 års modell) däremot tycker jag att AC:n är klen i normalt läge. Måste dra på fullt (Max AC) för att det skall kyla på ordentligt. Har kikat på inlägg på nätet och många i USA som oftast har betydligt varmare än vi har haft diverse problem med trilskande AC på 2015—2017 så det är något att se upp med.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag märkte nu i helgen när jag körde 50 mil tur o retur i 30 gradig värme att kylan i stolarna funkade riktigt dåligt. Efter ett tag hände ingenting. Stängde av o drog på men kom ingen kyla. Nu idag igen testade jag och då funkade det. Lägger de av om man har på den för länge som sätesvärme?

Link to comment
Share on other sites

Kylan I stolarna bör vara en ganska enkel konstruktion med en slang från AC:n och en ventil (eller fläkt) som kan ställas I tre lägen av klimatanläggningens programvara. Är man stor och har väldigt täta kläder så kanske man tätar till luftflödet genom stolen så kylfunktionen försämras.

Så länge AC: fungerar så ska kylan I stolen fungera. Om AC:n fungerar men inte kylan I stolarna så är troligen felet att programvaran inte styr ventilen som den ska, ventilens ställfunktion är trasig eller att slangen är klämd eller blockerad på annat sätt.

Jag körde med stolskylan nu I värmen och på läge tre kylde det ordentligt så man frös men på läge ett var det lagom.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Prime Mover said:

Kylan I stolarna bör vara en ganska enkel konstruktion med en slang från AC:n och en ventil (eller fläkt) som kan ställas I tre lägen av klimatanläggningens programvara. Är man stor och har väldigt täta kläder så kanske man tätar till luftflödet genom stolen så kylfunktionen försämras.

Så länge AC: fungerar så ska kylan I stolen fungera. Om AC:n fungerar men inte kylan I stolarna så är troligen felet att programvaran inte styr ventilen som den ska, ventilens ställfunktion är trasig eller att slangen är klämd eller blockerad på annat sätt.

Jag körde med stolskylan nu I värmen och på läge tre kylde det ordentligt så man frös men på läge ett var det lagom.

Enl vad jag har läst mig till finns det ingen kontakt mellan AC och stolarna utan det sitter en värmeväxlare i varje stol. Om det inte är kallt i kupén så kyler de sämre, men de släpper ju samtidigt ut värme så det är ingen optimal konstruktion. 

Link to comment
Share on other sites

Intressant, det borde vara ett peltierelement och en fläkt précis som I en kylväska om stolkylningen inte går via AC:n. Det blir nog en tur ikväll och kolla onder stolarna hur de har löst det. Om det funkas så så tappar systemer kylkraft när det är varmt I kupen innan AC:n har kylt tillräckligt.

Link to comment
Share on other sites

Stolkylan är inte kopplad till AC:n vad jag kunde se när jag tittade under stolen. Förutom elmotorer till stolsinställningen så satt det två platta grejor under sittdynan som verkar vara kylningen för stolen gissningsvis peltierelement och en fläkt typ kylväska.

Hoppar man in I bilen när den stått parkerad ett tag I sommarvärmen och blivit over 40 grader varm I kupén så fungerar nog inte stolkylan så bra innan temperature under stolarna sjunkit en bit. Lugnar man sig en 5 minuter så borde vädring eller AC:n fått ner temperature so stolkylan fungerar som den ska.

En annan grej att veta med AC systemet när man cruzar med manuell låda är att om det är riktigt varmt och AC:n har svårt att kyla vid lågt motorvarv så höjer bilens elektronik varvtalet. Jag crusade I helgen med temperature ute nära 30 och med ettan I och 500 varv så crusade bilen lika bra som automatlådebilarna men efter ett tag så började motorn öka till 1000 varv och man fick trampa koppling för rätt fart. Gissade att AC:n var boven och stängde av den och motorn gick tillbaka till 500 varv.

Link to comment
Share on other sites

Kylan fås inte genom någon fläkt. Jag har haft en SAAB med kyla i stolarna och den fläkten lät väldigt mycket när man satt den på 3:an. På Mustangen hörs det inte oavsett i vilket läge kylan står på. Det har heller inget med AC att göra för då vi kör nedcabbat har vi ingen ventilation på men kylan fungerar ändå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...