June 18, 20186 yr Author comment_162215 43 minuter sedan, Morrizza said: Kylan fås inte genom någon fläkt. Jag har haft en SAAB med kyla i stolarna och den fläkten lät väldigt mycket när man satt den på 3:an. På Mustangen hörs det inte oavsett i vilket läge kylan står på. Det har heller inget med AC att göra för då vi kör nedcabbat har vi ingen ventilation på men kylan fungerar ändå. Mina fläktar i stolarna låter en del så jo, kylan fördelas med en fläkt. Låter det inget i din så är fläkten trasig eller så har du inte rumpkyla i din bil. Sen är frågan huruvida ACn har med kylan att göra besvarad i tidigare inlägg.
June 19, 20186 yr comment_162228 En fläkt eller motsvarande är nödvändigt för att kylan I stolsdynan ska röra sig uppåt. På trean så känner man tydligt genom brallorna att det kyler.
June 26, 20186 yr comment_162297 Förmodligen är jag döv då jag inte hör någon fläkt men får kyla. Det finns både kyla och värme i våra sitsar, men inte samtidigt 🙂 Min man säger att det är ett peltierelement som kyler. Om någon undrar vad min man har för arbete så är han sjöingenjör och arbetar till sjöss som maskinchef på större lastfartyg (LNG) över hela välden. https://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_effect
June 27, 20186 yr comment_162301 Fläkten är nog relativt tyst och är bilen I gång så är den nog svår att höra. I LNG båtar så kyler lasten sig själv genom att en liten del hela tiden kokar bort (och ofta bränns som bränsle I maskineriet). Kylaggregat från båtar brukar vara konventionella kompressordrivna aggregat som den driftsäkra kylanläggningen I Silja Symphony från STAL Refridgeration (lite stor för att få plats under stolen men väldigt effektiv).
June 27, 20186 yr comment_162305 Sätt den på högsta läget när bilen står still och stäng av AC och radio och annat så hör du den nog jag hör min på så viss när jag sitter i förarstolen 🙂
July 8, 20186 yr comment_162457 On 2018-06-27 at 11:23, Prime Mover said: Fläkten är nog relativt tyst och är bilen I gång så är den nog svår att höra. I LNG båtar så kyler lasten sig själv genom att en liten del hela tiden kokar bort (och ofta bränns som bränsle I maskineriet). Kylaggregat från båtar brukar vara konventionella kompressordrivna aggregat som den driftsäkra kylanläggningen I Silja Symphony från STAL Refridgeration (lite stor för att få plats under stolen men väldigt effektiv). Innehåller inte denna freon? Den är lite väl stor för Mustangen 🙂
July 9, 20186 yr comment_162470 He he.... Jo, kylaggregatet som är AC på Silja Symphony är väl dimensionerat och kyler hela båten perfekt även när det är över 30 grader ute med full sol. Jag skulle gissa att det kan vara någon variant av Freon i systemet. Det är inte omöjligt att Symphonys kylsystem skulle klara att kyla motsvarande alla Mustang 2015 - 2017 som finns i Sverige. Åter till stolarnas kylsystem: Jag försökte få kylan I stolarna att gå utan att motorn var på med avstängd vanlig AC men lyckades inte och då är det svårt att höra en fläkt om där är någon. Det verkar som om man har smart logik och inte tillåter att ett tillbehör som suger ström som stolskylan gör går när motorn inte är igång. Kanske kan man känna med handen på "prylarna" under stolen om det vibrerar som en fläkt och är lite varmt. Man kan gissa att de troligen har en fläkt och att en del av flödet kyler peltierelementets varma del och den andra delen blåser kalluften på rumpan.
July 16, 20186 yr comment_162575 Fläktarna hörs tydligt på min. Till och med så högt att jag vid något tillfälle fick sänka till 2:an för att jag tyckte att pys/väs - ljudet störde när jag lyssnade på P1...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.