Jump to content

A-code -66


JockeH

Recommended Posts

Hej mustang-gurus!

Jag har tittat på en A-code -66 som verkar intressant. VIN 6T07A142505

Eftersom jag inte är lika insatt som er skulle jag vilja veta några saker angående bilen, vad som är orginalutförande och inte. Snabba fakta om bilen är att den ska ha V8 289 4-portars förgasare, 4-vxl manuell låda & rally-pac. Så långt låter allt ok, nu till detaljer som jag själv inte kan läsa mig till svar på. Kolla nedanstående punkter och lämna gärna en kommentar om det låter bra eller verkar utbytt och ej orginal.

* Bilen har enligt uppgift "Rochester" (stavning?) 4-ports förgasare. Är detta standard?

* Bilen har dubbelpipigt avgassys som ej sticker ut genom bakplåten under kofångaren (gt?) utan sticker ned under plåten. Detta är nyinköpt.

* Bilen har ej kromade detaljer vid "luftintag" framför bakdäcken på sidorna. Är detta std, var det gt's som hade detta?

* Bilen har ej bälten monterade, kom de så och spelar det ngn roll om man monterar dem?

Bilen är f.ö. omlackad och orginalradion är utbytt mot cd-spelare. Inte för att det spelar så stor roll med de saker jag nämnt så är det ändå skönt att ha lite bakgrundsinfo om hur utförandet borde vara orginal & jag inte vet vad som är vad. Finns det något annat ni kommer på som en svensksåld a-code med rally-pac borde ha som std så skriv gärna ned det så jag har nått att leta efter ;)

Link to comment
Share on other sites

Man behöver kanske veta lite mera om din bil för att svara, t.ex övriga data på den plåt som skall sitta på vänsterdörrens bakkant.

På de uppgifter du har kan man veta följande;

Gå in på följande websida: http://www.mustangdecoder.com/

Warranty Number: 6T07A142505

Year:6

1966

Plant:T

Metuchen, NJ

Body Series:07

2 Door Hardtop

Engine:A

289 4v V8

Unit:142505

142505

Har du resten av alla koder kan du få uppgifter på färg, inredning, utväxling i bakaxeln mm och du får mera information om din bil.

Bl.a kommer du då att få veta om den är byggd för export, DSO-koden brukar vara 99. De flesta som såldes nya i Sverige på 60-talet hade just den koden och var oftast vad vi kallar A-kodbilar. A står för 289:a med 4-portsförgasare, det bör dock vara en Autolite 4100 som förgasare. De flesta svensksålda bilar hade även rally pack och hade manuell vxl-låda.

Att du saknar sidoemblemet kan vara spännande, har du sett om det varit hål för emblemet ? Du måste ta ur inredningen bak och titta. Finns inga hål där kan bilen varit beställd med s.k. "Tiffany group" tror jag det kallades. Det innebar att man inte hade ornament i sidans pressning utan en pinstripe målad längs sidan i kanten av pressningen.

En beställd GT hade heller inga ornament. För att få reda på om din bil är en GT finns andra saker att titta efter, se denna sida;

http://www.karmustang.com/GT.htm

Dubbelt avgassystem kan vara eftermonterat, bälten satt det i alla Mustanger från fabriken.

Surfa runt på nätets många Mustang-sidor så hittar du snart mängder med information om de olika modellerna och utrustning, det kräver dock lite engelskakunskaper, men det finns också många bilder.

Lycka till i jakten på din Mustangs bakgrund och tveka aldrig att fråga här på Forumet.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mkt Lasse för utförligt svar!

När jag tittar i min Haynes repair manual 64½ - 73 så ser jag att det finns en 4-portarsmodell som heter Rochester Quadrajet 4MV för mustang V8'or, när jag frågade säljaren över tfn igår så sa han bestämt att det var en Rochester, jag ska fråga honom igen, men det borde ju isf. vara denna som sitter i. Om det inte är en sådan som "bör" sitta i, utan istället Autolite, vilka bilar hade Rochesterförgasare som standard?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Rock Orkester förgasare tillhör mest en annan

grupp av USA bilar. :roll:

FORD utrustade med Autolite, Holley, Carter

förgasare där Carter i första hand var 1V

och monterades på Mustang 65-70 med 6a. :shock:

Mest användes dock Fords egen 1V förgasare

på 170cui o 200cui motorer. :?

Som 4V förgasare användes Autolite, Holley, FOMOCO,

och endast på 429 1970 användes en Rochester

Quadra-jet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej o tack igen.

Tycker ni det är något värt att lägga ner energi på att kolla upp allt runt rochestern, om man skulle vilja sätta tillbax ex. en autolite är det då mkt jobb runt ikring mer än att byta själva förgasaren och ställa in? Jag ska ringa säljaren idag och höra vad han säger, men det är alltid skönt att höra kommentarer från utomstående källor, det är ju trots allt ganska mkt pengar det handlar om.

Link to comment
Share on other sites

Tror att det var 429 SCJ 1971 som hade Rochesterförgasare - dock inte 66an.

Att bilen saknar de kromade detaljerna mellan dörr och bakre hjulhus är inte särskilt ovanligt - speciellt inte på svensksålda bilar - som ofta hade stripen målad längs med karossidan. Din bil verkar ju vara utrustad ungefär som en svensksåld bil - har den skivbromsar?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...