Jump to content

Gt 95 rycker


javelin70

Recommended Posts

Nu har min börjat rycka också, verkar vara rätt vanligt. Det kommer när den är ordentligt varm, kan köra några mil innan det börjar. Kan försvinna så den går bra ett tag för att sedan börja igen. Cel tänds inte, tänkte börja med att rengöra maf och samtidigt byta luftfilter, nåt annat man borde misstänka?

Micke

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Kollar det också. Har varit och hämtat rengöring till maf:en, ska beställa ett filter också. Är det vettigt att köpa ett K&N för 1050:- istf ett vanligt för 260:-?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(redigerad)

Försiktigt optimistisk! Rengjort maf och bytt filtret, det mesta såg rent och fräscht ut. Filamenten på maf:en såg inte så farliga ut tills jag sprayade med rengöringen och såg att de blev blanka istf svarta efter rengöring. Känns som om motorn går mycket jämnare nu. Ingen tendens till hackande på första provturen i värmen, får testa lite mer så får vi

edit: Nix, felet kvar efter en lite längre runda idag. Jämn fart, ordentligt varm och låg belastning - ca 1000-1200 varv så kommer det, gasar man på så går den normalt igen. Får kolla vidare. Det positiva är väl att motorn helt klart går bättre efter rengöring av maf:en.

Micke

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
(redigerad)

Fortfarande problem, tror inte det är ett vakuumproblem, har kollat lite men inte hittat något uppenbart. Känns som tändningsfel, Bilen går bra kall, när den är helt varm kan den hacka till och sedan gå bra en lång stund för att sedan börja hacka igen. Det är väldigt sporadiskt. Verkar vara vanligt med TFI/ICM-modulproblem - mest på -93 och tidigare där den sitter direkt på fördelaren - blir väldigt varm tydligen. På 94-95 sitter den ju på innerskärmen under MAF:en med kylfläns - borde ju funka bättre men många verkar ändå ha problem. Funderar på om man ska byta ICM och tändspole? Tror det mesta på bilen är orört original så det kanske kan vara dags.

edit: Tändspolen bytt - ingen skillnad, fick köra en bra stund innan första rycket kom. Därefter kommer det och går. Helt klart är det värmerelaterat. Har en ny tfi/icm, ska prova den nästa gång, behövs det kylpasta när den är monterad på innerskärmen eller är det bara när den sitter på fördelaren?

Micke

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

TFI/ICM bytt, rotor och lock bytt (behövdes)  - felet kvar. Som vanligt går bilen perfekt tills den är ordentligt varm sen börjar det - hastighet spelar ingen roll. På tomgång verkar den gå perfekt även helt varm. Inga koeo eller continous felkoder - helt rent. Har inte kollat koer. 

Micke

Link to comment
Share on other sites

Kommer ihåg jag hade ett märkligt problem för länge sedan.

Monterade ett MSD box till tändningen på min T-bird 1988.

Låg man på jämn gas och bilen var varm så verkade det som att tändningen missade hackade ibland.

Detta hände vid jämn gas och helt uppvärmd motor.

Var då i kontakt med MSD och de bad mig pröva med att minska tändstifts gapet.

Gjorde det och problemet försvann helt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, har nya stift och kablar, det är nästa steg. Vet ju inte hur länge de suttit där, mycket verkar helt orört på bilen. Ser inte fram mot tändstiftsbyte direkt, trångt som tusan! Tack för input! 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Någon som vet vad den här burken är till för? Sitter en kontakt i botten och två slangar som jag inte ser riktigt var dom går vid en snabb koll. Burken sitter på passagerarsidan i bakkant av motorrummet.

Micke

IMG_20180821_191544.jpg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Har inte lyckats lokalisera vad som är fel än. Körde en runda häromdan, när motorn var uppe i temperatur och ryckningarna började efter några mils körning höll jag kvar gasen i samma läge - ryckningarna fortsatte då. Så fort jag duttade till på gasen så gick den normalt igen och fortsatte gå bra. Känns som att man alltid har gasen i samma läge när det händer, skulle det kunna vara nåt med TPS'en? Ska testa att mäta den men ger den fel spänning borde det väl resultera i en felkod?

Tändkablarna bytta nu också förresten. 

Micke

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tändstiften då?

Har endast en gång haft fel på TPS (Throttle position sensor). Det är endast ett variabelt motstånd.

Mät med ohm och med ett gammalmodigt analog ohm meter. Rycker det till någon gång så är detta problemet.

Med din felbeskrivning så tror jag inte det.

/ Stefan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skulle ta en liten tur idag, kom knappt hem. Tyckte det ryckte lite innan den blev varm och en stund senare började den rycka ordentligt. Till slut gick det knappt att gasa alls. Lyckades i alla fall ta mej hem, nu går den tom ojämnt på tomgång och missar så fort man gasar det minsta. Fortfarande ingen check engine tänd.

Micke

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej Javelin! 

 

Hade samma problem på min gamla 95a. Koppla ur egr ventilen så försvinner problemet. Lossa elkontakten på egr så kommer du märka skillnad! Du kommer få cel, motorvarningslampa, men inget att bry sig om.... 

Det finns en sådan koppling att köpa som simulerar egr ventilen så att du slipper cel. 

Mvh Andreas 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kollade koderna på bilen nu, har stått sen i höstas. Har fått kod 212 - loss of ignition diagnostic monitor signal/SPOUT circuit grounded. Kan det vara nya ICM'en som pajat? Alternativt så har ursprungsfelet blivit värre, många verkar ha problem med PIP-sensorn i fördelaren verkar det som. Borde ju inte vara egr'en med den felkoden?

Micke

Link to comment
Share on other sites

Tänkte byta hela fördelaren, det var ju inte så enkelt direkt. Det enda som finns att handla i Sverige är renoverad orginal (Cardone) hos Hansen - MSD 8455 finns inte i lager. Skiljer bara en tusenlapp i pris. Går ju att köpa från USA men det tar ju tid att få hem.

Link to comment
Share on other sites

Hej, Tips: Köp från Rock Auto, ta hem med tex FedEx, går på några dagar, kostar lite mer i frakt än tex US Postal, men värt det..Jag har haft bra tur med Rock Auto och service-delar i alla fall... "Tbird" (Stefan) har koll, borde bli bra med ny fördelare!

Häls, Olle

 

Link to comment
Share on other sites

Startade upp nyss, lät inget vidare, något missljud i motorrummet + att den gick rätt illa ibland. Trodde först det var spännrullen till multiremmen som lät men det verkade mer som fördelaren. Tog av locket och kände på axeln, den känns alldeles för glapp. Så pass att det möjligen kan vara rotorn som går emot i locket. Motorn går hyfsat på tomgång, missar ibland men varvar man så börjar den gå riktigt illa. Nya MSD-fördelaren hämtad så det blir ett byte varefter så får vi se.

/Micke

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har inte haft tid att börja med det här förrän nu. Blir lite konfunderad, med rotorn mot 1:ans tändkabel får jag ca 20 grader btdc på skalan - känns ju lite off? Bilen gick som den skulle förutom strulet, det borde den väl knappast göra om den skulle stå 20 grader före?

/Micke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny fördelare monterad (MSD pro billet). Har inte ställt tändningen men monterade den nya fördelaren exakt som den gamla och bilen går helt perfekt. Ska kolla hur tändningen står och prova att ställa den 10 grader före istf 20 som den verkar stå nu. Har inte märkt något av ryckningar eller liknande utan den går precis som den ska, har iofs inte kört så mycket än. Lagret i originalfördelaren var totalt slut - gnisslar och hackar när man drar runt axeln.

/Micke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...