July 1, 20186 yr comment_162358 Nu har min börjat rycka också, verkar vara rätt vanligt. Det kommer när den är ordentligt varm, kan köra några mil innan det börjar. Kan försvinna så den går bra ett tag för att sedan börja igen. Cel tänds inte, tänkte börja med att rengöra maf och samtidigt byta luftfilter, nåt annat man borde misstänka? Micke
July 2, 20186 yr Author comment_162364 Kollar det också. Har varit och hämtat rengöring till maf:en, ska beställa ett filter också. Är det vettigt att köpa ett K&N för 1050:- istf ett vanligt för 260:-? Ändrade %s av %s (%s)
July 4, 20186 yr comment_162396 Finns ingen mening. Rengöra MAF kan du enkelt göra med några tops och lite T-sprit. Och igen checka alla vacuum slangar, då dessa står för 90% av problemen.
July 13, 20186 yr Author comment_162544 Försiktigt optimistisk! Rengjort maf och bytt filtret, det mesta såg rent och fräscht ut. Filamenten på maf:en såg inte så farliga ut tills jag sprayade med rengöringen och såg att de blev blanka istf svarta efter rengöring. Känns som om motorn går mycket jämnare nu. Ingen tendens till hackande på första provturen i värmen, får testa lite mer så får vi edit: Nix, felet kvar efter en lite längre runda idag. Jämn fart, ordentligt varm och låg belastning - ca 1000-1200 varv så kommer det, gasar man på så går den normalt igen. Får kolla vidare. Det positiva är väl att motorn helt klart går bättre efter rengöring av maf:en. Micke Ändrade %s av %s (%s)
August 7, 20186 yr Author comment_162853 Fortfarande problem, tror inte det är ett vakuumproblem, har kollat lite men inte hittat något uppenbart. Känns som tändningsfel, Bilen går bra kall, när den är helt varm kan den hacka till och sedan gå bra en lång stund för att sedan börja hacka igen. Det är väldigt sporadiskt. Verkar vara vanligt med TFI/ICM-modulproblem - mest på -93 och tidigare där den sitter direkt på fördelaren - blir väldigt varm tydligen. På 94-95 sitter den ju på innerskärmen under MAF:en med kylfläns - borde ju funka bättre men många verkar ändå ha problem. Funderar på om man ska byta ICM och tändspole? Tror det mesta på bilen är orört original så det kanske kan vara dags. edit: Tändspolen bytt - ingen skillnad, fick köra en bra stund innan första rycket kom. Därefter kommer det och går. Helt klart är det värmerelaterat. Har en ny tfi/icm, ska prova den nästa gång, behövs det kylpasta när den är monterad på innerskärmen eller är det bara när den sitter på fördelaren? Micke Ändrade %s av %s (%s)
August 11, 20186 yr Author comment_162965 TFI/ICM bytt, rotor och lock bytt (behövdes) - felet kvar. Som vanligt går bilen perfekt tills den är ordentligt varm sen börjar det - hastighet spelar ingen roll. På tomgång verkar den gå perfekt även helt varm. Inga koeo eller continous felkoder - helt rent. Har inte kollat koer. Micke
August 12, 20186 yr comment_162975 Kommer ihåg jag hade ett märkligt problem för länge sedan. Monterade ett MSD box till tändningen på min T-bird 1988. Låg man på jämn gas och bilen var varm så verkade det som att tändningen missade hackade ibland. Detta hände vid jämn gas och helt uppvärmd motor. Var då i kontakt med MSD och de bad mig pröva med att minska tändstifts gapet. Gjorde det och problemet försvann helt.
August 12, 20186 yr Author comment_162976 Ok, har nya stift och kablar, det är nästa steg. Vet ju inte hur länge de suttit där, mycket verkar helt orört på bilen. Ser inte fram mot tändstiftsbyte direkt, trångt som tusan! Tack för input!
August 12, 20186 yr comment_162985 Allting är relativt. Tycker inte det är trångt att byta stift på dessa.
August 21, 20186 yr Author comment_163171 Någon som vet vad den här burken är till för? Sitter en kontakt i botten och två slangar som jag inte ser riktigt var dom går vid en snabb koll. Burken sitter på passagerarsidan i bakkant av motorrummet. Micke
August 25, 20186 yr Author comment_163234 Har inte lyckats lokalisera vad som är fel än. Körde en runda häromdan, när motorn var uppe i temperatur och ryckningarna började efter några mils körning höll jag kvar gasen i samma läge - ryckningarna fortsatte då. Så fort jag duttade till på gasen så gick den normalt igen och fortsatte gå bra. Känns som att man alltid har gasen i samma läge när det händer, skulle det kunna vara nåt med TPS'en? Ska testa att mäta den men ger den fel spänning borde det väl resultera i en felkod? Tändkablarna bytta nu också förresten. Micke Ändrade %s av %s (%s)
August 26, 20186 yr comment_163262 Tändstiften då? Har endast en gång haft fel på TPS (Throttle position sensor). Det är endast ett variabelt motstånd. Mät med ohm och med ett gammalmodigt analog ohm meter. Rycker det till någon gång så är detta problemet. Med din felbeskrivning så tror jag inte det. / Stefan
September 16, 20186 yr Author comment_163677 Skulle ta en liten tur idag, kom knappt hem. Tyckte det ryckte lite innan den blev varm och en stund senare började den rycka ordentligt. Till slut gick det knappt att gasa alls. Lyckades i alla fall ta mej hem, nu går den tom ojämnt på tomgång och missar så fort man gasar det minsta. Fortfarande ingen check engine tänd. Micke
January 23, 20196 yr comment_165035 Hej Javelin! Hade samma problem på min gamla 95a. Koppla ur egr ventilen så försvinner problemet. Lossa elkontakten på egr så kommer du märka skillnad! Du kommer få cel, motorvarningslampa, men inget att bry sig om.... Det finns en sådan koppling att köpa som simulerar egr ventilen så att du slipper cel. Mvh Andreas
April 13, 20195 yr Author comment_166031 Kollade koderna på bilen nu, har stått sen i höstas. Har fått kod 212 - loss of ignition diagnostic monitor signal/SPOUT circuit grounded. Kan det vara nya ICM'en som pajat? Alternativt så har ursprungsfelet blivit värre, många verkar ha problem med PIP-sensorn i fördelaren verkar det som. Borde ju inte vara egr'en med den felkoden? Micke
April 14, 20195 yr comment_166046 Med felkod 212 så är det mest troliga PIP i fördelaren. Vanligt fel på 94 - 95 Mustang. Skickar några länkar. https://forums.corral.net/forums/94-95-tech/1359597-code-212-a.html https://www.stangnet.com/mustang-forums/threads/rebuild-install-pip-distributor-stator-pick-up-pickup.823694/
April 18, 20195 yr Author comment_166122 Tänkte byta hela fördelaren, det var ju inte så enkelt direkt. Det enda som finns att handla i Sverige är renoverad orginal (Cardone) hos Hansen - MSD 8455 finns inte i lager. Skiljer bara en tusenlapp i pris. Går ju att köpa från USA men det tar ju tid att få hem.
April 23, 20195 yr comment_166217 Hej, Tips: Köp från Rock Auto, ta hem med tex FedEx, går på några dagar, kostar lite mer i frakt än tex US Postal, men värt det..Jag har haft bra tur med Rock Auto och service-delar i alla fall... "Tbird" (Stefan) har koll, borde bli bra med ny fördelare! Häls, Olle
April 24, 20195 yr Author comment_166226 Jo, Rock Auto verkar bra. Nu fick Hansen in MSD'n så den är beställd 🙂 . Lönar sej inte att ta från USA heller, Hansen har rätt bra pris på den. /Micke
April 28, 20195 yr Author comment_166285 Startade upp nyss, lät inget vidare, något missljud i motorrummet + att den gick rätt illa ibland. Trodde först det var spännrullen till multiremmen som lät men det verkade mer som fördelaren. Tog av locket och kände på axeln, den känns alldeles för glapp. Så pass att det möjligen kan vara rotorn som går emot i locket. Motorn går hyfsat på tomgång, missar ibland men varvar man så börjar den gå riktigt illa. Nya MSD-fördelaren hämtad så det blir ett byte varefter så får vi se. /Micke
June 10, 20195 yr Author comment_166953 Har inte haft tid att börja med det här förrän nu. Blir lite konfunderad, med rotorn mot 1:ans tändkabel får jag ca 20 grader btdc på skalan - känns ju lite off? Bilen gick som den skulle förutom strulet, det borde den väl knappast göra om den skulle stå 20 grader före? /Micke
June 24, 20195 yr Author comment_167127 Ny fördelare monterad (MSD pro billet). Har inte ställt tändningen men monterade den nya fördelaren exakt som den gamla och bilen går helt perfekt. Ska kolla hur tändningen står och prova att ställa den 10 grader före istf 20 som den verkar stå nu. Har inte märkt något av ryckningar eller liknande utan den går precis som den ska, har iofs inte kört så mycket än. Lagret i originalfördelaren var totalt slut - gnisslar och hackar när man drar runt axeln. /Micke
June 24, 20195 yr comment_167128 För lite mer effekt är det inga problem öka tändningen ett par grader till till säg ca 13-14grader Glöm inte att du måste rycka ur Spout kontakten när du justerar tändningen
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.