17 JuliJul 17 Author comment_187599 Sänkte ner bilen på hjul och backade ut ur garaget. Bilen är skitig och dammig, men verkar gå bra och startar mycket lätt.En liten detalj är ändrören som jag får fundera på. Byte av gummilist till framrutan och färg på taket får vänta till augustiOch nu var det framdukat för hjulinställning med verktyg, shims och bläckfisk. Skulle ha haft en sådan där toe-platta men det får duga med dubbelvikta sopsäckar. Så först mäta hur det ser ut på respektive sida, sen justera.20250717_111930.mp4 Ändrade %s av %s (%s)
23 JuliJul 23 Author comment_187627 Häromdagen tog jag första provturen och kände inga konstigheter. Ger upp hjulinställningen, det är svårt att få det exakt med bubblor och skalor och den står okej för att köra till Vianor och få det fixat. Tid är bokad 4/8. Och Arlanda testtrack.körs den 7:e.Så då kan man göra lite annat, som att snygga till bakplåten vid ändrören och städa undan en massa skräp. Ska efterdra insuget också.
Lördag kl. 14:552 days Author comment_187666 Irriterande läckage av kylarvätska från någonstans. Borde kansk bytt vattenpump när hag ändå höll på. Det är så lite, droppar, och det kom även lite fukt från nedre kylarslangen. Har dragit åt, och lagt hushållspapper undet, och jag får kolla imorgon. Kör hem bilen då så blur det lite närmare till däckfirman på måndag.Insuget.efterdraget, men har inte vågat dra åt mer än 27 nm enligt Edelbrockspecen. Passade på att sätta tillbaka Heuermärkena, men denna gång bkev de svarta och preppa lite inför torsdagen.
16 timmar sedan16 hr Author comment_187678 Då var bilens körglädje fixad. Ett stort tack till Vianor Uppsala som ordnade hjulinställningen, Caster +2, camber -1 och toe-in 1/8 så det är tillbaks hur det var innan uppgraderingarna. Och provturen på en gammal krokig väg i Uppsala avlöpte med ett leende! Passade på att testa lite annat också. Panikbroms från 130 och bilen bromsar rakt och fint. Tempmätaren rör på sig och ligger på slutet av M i stadstrafik. När man kommmer ut på landsvägen så sjunker den ner till mellan E och M och idag var det duktigt varmt. Och det kanske är ett annat motstånd i den nya givaren jämfört med den gamla. Kanske sätter jag tillbaka den lilla fläktkåpan. Och den verkar råma på rätt bra. Stampar man till i 80 km/h så går det duktigt raskt till 120. Portning, hipogrenrör, alu-insug och 2 1/4" avgas verkar ha bidragit. Och insuget väger ju betydligt mindre än det gamla i gjutjärn, vill minnas att det är ca 12 kilo.Hade ett litet läckage av kylarvatten tidigare. Misstänkte vattenpump eller nedre kylarslang, men har flyttat slangen något och dragit åt och det verkar ha hjälpt.Det som är kvar inför torsdagens banåka är att gnussa lite på instrumentpanelen, sätta dit ändrör och justera gasreglaget lite. Efter den körningen får jag se vad som behöver justeras. Sen blir det lite längre körningar så jag får utvärdera framvagnen.Så på inköpslistan står gamla American Racing, svänghjul och en växellåda.