Jump to content

Spacerplatta


Fredde77

Recommended Posts

God fortsättning!

Har införskaffat en orginal luftrenare till min 351:a. Då det sitter en Edelbrockförgasare med spacerplatta på bilen bygger denna för mycket och luftrenaren kommer förmodligen att ta i huven. Blir det problem med att avlägsna spacerplattan och bulta förgasaren direkt på insuget m a p exempelvis luft/bränsleblandning?

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

en VÄLDIGT viktig fråga i sammnhanget är: Vad har du för insug?

Har du en luftrenare som bygger neråt typ Moroso mfl??

mvh

Link to comment
Share on other sites

med ett dual port ska du kunna montera den direkt på...om jag inte är helt fel...desutom kan du gärna byta bort den där sunkiga org. luftrenaren mot en ballare tills du har renoverat org.

.....*s*

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Luftrenaren, vilken jag är mkt glad över att ha fått tag i, skall naturligtvis renoveras innan den hamnar på bilen.

Är det någon som kan förklara för mig vad en spacerplatta har för funktion. Är det för att öka volymen i insuget och därigenom få en bättre luft/bränsleblandning?

Tacksam för svar. Är inte insatt i spacerplattornas värld.....

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

antar du har en spacerplatta med ÖPPET kvadratiskt hål....(rätt?) Den modellen är till för att öka volymen i plenumen och därigenom flytta upp det varvtal då motorn ger max effekt...ger även någon hästkraft extra,,,finns andra varianter som är ämnade att ge mer vridmoment,,,på lägre varv,,,sen finns kalle anka modeller som är mer av en adapterplatta så du kan korsa olika sorter förgasare/insug

mvh

Link to comment
Share on other sites

antar du har en spacerplatta med ÖPPET kvadratiskt hål....(rätt?)

Hej igen,

Svaret på din fråga blir..fel. Spacern har 4 runda hål. Bilen var utrustad med "2 bbl förgasare" och är nu konverterad till "4 bbl" med Edelbrocken och Offenhauser-insuget. Nämnda insug har (tror jag) 2 st avlånga hål....

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

då har någon satsat på att få mer bottenvrid,,,ger ifs inte så mkt gensvar då insuget inte riktigt är det rätta....Du kan köra utan spacern ändå...var bara noga att kolla att gaspjällen kan öppna helt utan att de fastnar (mot insuget) i öppet läget

Lycka till !!

mvh

Link to comment
Share on other sites

då har någon satsat på att få mer bottenvrid,,,ger ifs inte så mkt gensvar då insuget inte riktigt är det rätta

Vilken insugs- och förgasaruppsättning skall man i sådana fall satsa på?

How To Calculate CFM:

Engine size (CID) x maximum RPM / 3456 = CFM

CFM @ 100% volumetric efficiency

(Example: 350 CID x 6000 RPM = 2,100,000 / 3456 = 608 CFM)

Denna formel tyder på att min motor kräver en förgasare på ca 630 CFM.

Nuvarande förgasare är en 600 CFM. Den borde alltså räcka till...

Och du, tack för hjälpen! :wink:

Link to comment
Share on other sites

för att svara 100% på det vill jag ha komp...kam....utväxl....låda...converter etc,,,,men jag tycker det låter som du har en ganska OK kombination som bör funka rätt OK....så varför krångla till det??? det innebär bara utgifter..och ger antagligen ingen revolutionerdane förändring....börjar grejorna se lite sunkiga ut kan man tex byta föratt frascha upp lite,,,med ett lite modernare insug eller så....annars ...ta det lugnt och spar slantarna,,,sen när du känner dig mogen,,,,,*drömmer*,,,ett par Edelbrock alutoppar,,,fina kolvar,,,,lagom vass rullkam,,,,och en hel hög med nya bakdäck som väntar på somaren....kan det va nåt?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det har du rätt i!

Saken är den att jag skall beställa en hel del nya grejer till både motor och framvagn. Därför måste jag prioritera. Och i detta fall innebär det att jag måste vänta med att köpa "bling-bling" prylar. Några Edelbrock-toppar lär det inte bli i framtiden heller då jag är lite av ett "orginal-freak". Dessutom gillar jag inte krom. Men det betyder inte att jag fördömmer dem som gör det.

Jag har hört att Fords orginal-insug och förgasare inte är någonting att hänga upp i julgranen (rätta mig om jag har fel). Därför kommer jag i det fallet att göra ett avsteg ifrån orginalutseendet.

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Allting är relativt. Det är inget större fel på Fords originalinsug och förgasare. Insugen har nackdelen att vara tunga vilket är negativt, men flödesmässigt så är de inte att förkasta.

Förgasarna som satt orginalmonterade på -65 till -73 modellerna är helt OK och alldeles tillräckliga om man kör standard. Självklart finns det alternativ, men en 4100 eller 4300 Autolite funkar kanonbra om de är i bra skick. Överdriv inte förgasarstorleken om du kör moderat trimming.

Link to comment
Share on other sites

Nja.....

Det är inte jag som säger att insugen och förgasarna är dåliga. Det är något jag läst till mig på amerikanska forum. Tyvärr har jag alldeles för lite kunskap för att kunna säga något i den frågan själv :oops:. Hur som helst verkar det som att åsikterna varierar. Helst av allt skulle jag vilja ha orginal förgasare och insug. Och om det är som Sam säger så är det ju fritt fram för ett sådan uppsättning. Jag är inte ute efter max effekt. Vill endast glida fram 8). Att få tag i en orginal förgasare är inget problem. Värre är de med insugen. Någon som har ett på hyllan som inte används?

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte missuppfattat så har din motor varit en 2V från början. Därför har man konverterat till ett eftermarknads fyrportsinsug med annan förgasare. Den kombinationen du har är ju helt OK, både ekonomiskt och prestandamässigt.

Din bil ska ju ha ett "gjutjärns" tvåportsinsug i orginal och det kan ju inte var svårt att få tag i. Inte helt lyckat att montera på ett fyrports clevelandinsug mot en tvåportstopp eftersom du får så stor skillnad mellan insugskanalerna. "Det är rejäl skillnad mellan insugsportarna i två och fyrportsinsugen orginal".

Min rekommendation är att du överlever och kör med de grejer du har tills du springer på ett orginalinsug och orginalförgasare till en 2ports Cleveland, om det är vad du vill ha.

Link to comment
Share on other sites

kloka ord!

enda orsaken att man i din sits kliver över till eftermarknaden är för att du inte har en / hittar en frisk org. förgasare till vettiga pengar,,,hur klokt är det att åka med en org. förgasare som drar 4 liter/milen för att kunna hävda det är org.??

ny finns det ju bra eftermarknadsinsug som passar ihop med dina toppar för fyrport,,,då är det väl bara köra med sånt...och om det du har idag funkar,,,KEEP IT!!

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...