Jump to content

Motoroptimering


Per Gillgren

Recommended Posts

Jag vet en person som gjort det och räkna med ca +20-30hk

Det blir inte mer på en naturlig sugmotor.
Kommer du märka av det?  Kanske men risk för besvikelse

Skulle hellre lägga en investering på ny utväxling bak om det är lite kvickhet du söker

 

Link to comment
Share on other sites

On 7/31/2018 at 5:10 PM, Per Gillgren said:

Blir nog lite dyrare med utväxling bak. 🤔

Japp men dubbelt så roligt!   

En optimering ligger väll på 7-10" och per Hk är det dyrt....Dessutom ingrepp i mjukvara kan ju sabba garatier

En ökad utväxling ökar kraften proportionerligt till bakhjulen så per Hk är det solklart billigast.

Jag gillar mekanik dessutom som jag vet funkar! 🙂

Delar jag skulle valt

https://www.summitracing.com/int/parts/fms-m4209-88409a

https://www.summitracing.com/int/parts/fms-m-4210-b3

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Per Berglund said:

Japp men dubbelt så roligt!   

En optimering ligger väll på 7-10" och per Hk är det dyrt....Dessutom ingrepp i mjukvara kan ju sabba garatier

En ökad utväxling ökar kraften proportionerligt till bakhjulen så per Hk är det solklart billigast.

Jag gillar mekanik dessutom som jag vet funkar! 🙂

Delar jag skulle valt

https://www.summitracing.com/int/parts/fms-m4209-88409a

https://www.summitracing.com/int/parts/fms-m-4210-b3

 

 

 

 

Aha, så det finns grejer till att ändra utväxling på nyare grejer också. 

Jag skulle vilja gå åt andra hållet då jag kör så mycket motorväg. Tycker att den skulle lufsa på 1200-1400 varv på högsta växeln å inte som idag nästan 2000 som vilken 5-stegad som helst. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 2018-08-02 at 10:53, Julle said:

Aha, så det finns grejer till att ändra utväxling på nyare grejer också. 

Jag skulle vilja gå åt andra hållet då jag kör så mycket motorväg. Tycker att den skulle lufsa på 1200-1400 varv på högsta växeln å inte som idag nästan 2000 som vilken 5-stegad som helst. 

Väcker denna tråd igen!

Via https://www.skandinaviskmotoroptimering.se/aterfoersaeljare har jag frågat och fick svar  vid vår lokala återförsäljare fick jag svar ifrån AROS Motoroptimering AB 

Hej! 5500:- ink.moms Inkluderar felsökning, installation & tre års mjukvarugaranti. Med vänlig hälsning,"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej. Har gjort en motoroptimering samtidigt med byte till cold Air intake och throttlebody ifrån Gt 350. Har även bytt till 3" avgassystem. Bilen är så mycket roligare att köra nu. Gasresponsen är mycket snabbare samt att axet är bättre också. Uppskattar att ökningen är ca 40-50hk. På landsväg går det fortfarande att ligga på en förbrukning på 0,84l/mil, men den är bra törstig när man gasar. 

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Peter L said:

Hej. Har gjort en motoroptimering samtidigt med byte till cold Air intake och throttlebody ifrån Gt 350. Har även bytt till 3" avgassystem. Bilen är så mycket roligare att köra nu. Gasresponsen är mycket snabbare samt att axet är bättre också. Uppskattar att ökningen är ca 40-50hk. På landsväg går det fortfarande att ligga på en förbrukning på 0,84l/mil, men den är bra törstig när man gasar. 

Vilken årsmodell har du på mustangen? 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-11-02 at 08:23, Peter L said:

Hej. Har gjort en motoroptimering samtidigt med byte till cold Air intake och throttlebody ifrån Gt 350. Har även bytt till 3" avgassystem. Bilen är så mycket roligare att köra nu. Gasresponsen är mycket snabbare samt att axet är bättre också. Uppskattar att ökningen är ca 40-50hk. På landsväg går det fortfarande att ligga på en förbrukning på 0,84l/mil, men den är bra törstig när man gasar. 

hmm... 😯

fast jag fick 100 menatala hk av att byta enbart avgassystem så jag ska inte säga nått  😎
 

  • Ford Racing Power Pack 2
  • Peak Gains of 21 Horsepower and 24 ft/lbs of Torque
  • 40 ft/lbs of Torque Gain at 1500 RPM
  • GT350 Cold Air Intake, 87mm Throttle Body and Calibration Included
Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 2019-11-02 at 08:23, Peter L said:

Hej. Har gjort en motoroptimering samtidigt med byte till cold Air intake och throttlebody ifrån Gt 350. Har även bytt till 3" avgassystem. Bilen är så mycket roligare att köra nu. Gasresponsen är mycket snabbare samt att axet är bättre också. Uppskattar att ökningen är ca 40-50hk. På landsväg går det fortfarande att ligga på en förbrukning på 0,84l/mil, men den är bra törstig när man gasar. 

Vem hjälpte dig med detta då ?? Lr köpte du med den amerikanska pro cal tune n ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
On 2020-02-28 at 22:19, Daniel brinc said:

Vem hjälpte dig med detta då ?? Lr köpte du med den amerikanska pro cal tune n ?

Köpte en Sct4 tuner europamodell ifrån Sweden Mustang och programvara ifrån Lund Racing i USA.

Dom säljer även en tuner som heter Ngage vilken jag tror är bättre.

Throttlebody och Cold air intake bytte jag själv. Tar ca 2 timmar om man tar det lugnt

IMG_4988[1].JPG

IMG_4989[1].JPG

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Peter L said:

Köpte en Sct4 tuner europamodell ifrån Sweden Mustang och programvara ifrån Lund Racing i USA.

Dom säljer även en tuner som heter Ngage vilken jag tror är bättre.

Throttlebody och Cold air intake bytte jag själv. Tar ca 2 timmar om man tar det lugnt

IMG_4988[1].JPG

IMG_4989[1].JPG

Har du skickat logg till Lund?

Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, RRS550 said:

Har du skickat logg till Lund?

Jag skickade ett mail om att motorlampan lös hela tiden. Då skickade dom en ny fil som jag laddade in.

Logg behöver man bara skicka in om bilen inte går bra. Mustangerna 2015-2017 har dom optimerat så många gånger nu så optimeringen är väldigt bra.

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Peter L said:

Jag skickade ett mail om att motorlampan lös hela tiden. Då skickade dom en ny fil som jag laddade in.

Logg behöver man bara skicka in om bilen inte går bra. Mustangerna 2015-2017 har dom optimerat så många gånger nu så optimeringen är väldigt bra.

Vad var det för felkod du fick då?

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Peter L said:

Jag skickade ett mail om att motorlampan lös hela tiden. Då skickade dom en ny fil som jag laddade in.

Logg behöver man bara skicka in om bilen inte går bra. Mustangerna 2015-2017 har dom optimerat så många gånger nu så optimeringen är väldigt bra.

Det ingår väl tre revisioner när man köper deras map? Tror det kan vara bra att logga och skicka och iterera om det behövs.

 

Vilket det tydligen gjorde 😛

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...