flowerbeach August 2, 2018 Report August 2, 2018 Hej är ny här, precis köpt en -91 cab från en mindre bilfirma . Jag fick två veckor garanti på motor och låda. När vi provkörde sa han att jag ska köra på D och inte OD för det används bara i stadstrafik. Jag protersterade med ok. han kan ha rätt. Nu när jag kört lite märker jag följande. När jag kör på D, växlar den fint mellan 1 2 och 3. Men om jag startar på OD, så växlar den fint 1,2,3 men när OD (vet ej om 4 eller elektrisk, tror det är 4an), då snurrar motorn och driver inget på hjulen. Som att ha trampat ned kopplingen hela tiden. Någon som har någon erfarenhet? Tips? Säljaren säger att lådan är 3 stegs, men det jag hittar på nätet säger 4. typ som nedan Mustangs came with only two engines in 1990: an 88-horsepower, 2.3-liter 4-cylinder for the LX; and a husky 225-horsepower, 5.0-liter V8 for the GT and LX 5.0. The V8 whipped out 300 pound-feet of torque, enhancing the Mustang’s muscle-car reputation. Either a 5-speed manual gearbox or 4-speed overdrive automatic transmission might be installed MVH Flowerbeach Citera
Per Berglund August 2, 2018 Report August 2, 2018 Bilen har en AOD låda som är 4 växlad och mycket riktigt ska man undvika använda OD läget annat än för landsvägskörning....Typ över 70km/h Tyvärr AOD lådan är en av de sämsta Ford lådorna och det första försöket från Ford att göra en överväxellåda. I princip tog man inanmätet från gamla 60-tals lådan som heter FMX och "snickra" på en 4e växel. Det blev en väldigt ömtålig låda som gärna krånglar om den inte servades EXAKT rätt !!! Trimmar man motorn går den sönder rätt snabbt. Den har allergi om stark motor Växlarna styrs delsvis mekanisk via en kabel som kallas för TV-Cable (Throttle Valve Cable) Är den fel så kan lådan gå sönder Så börja justera denna kabel. Här ser du hur du kollar den Dessa lådor väldigt viktigt sköta olje bytet och filterbyte. Gammal olja kan ge egenheter du beskriver Byta olja är lätt och det är 2 ställen att tappa ur för att det ska bli rätt 1) Släppa ner hela tråget och byta filter 2) Tömma turbinen som är åtkomlig via en gummiplugg på trans kåpan 12 Liter Mercon olja behövs! Här ett klipp som visar oljebyte på en senare 4R70W låda men AOD är samma förfarande Sköter man om en AOD låda så är det en väldigt effektiv och ekonomisk låda...Den har som sagt en del akiles hälar bara! Citera
flowerbeach August 3, 2018 Author Report August 3, 2018 5 hours ago, Per Berglund said: Bilen har en AOD låda som är 4 växlad och mycket riktigt ska man undvika använda OD läget annat än för landsvägskörning....Typ över 70km/h Tyvärr AOD lådan är en av de sämsta Ford lådorna och det första försöket från Ford att göra en överväxellåda. I princip tog man inanmätet från gamla 60-tals lådan som heter FMX och "snickra" på en 4e växel. Det blev en väldigt ömtålig låda som gärna krånglar om den inte servades EXAKT rätt !!! Trimmar man motorn går den sönder rätt snabbt. Den har allergi om stark motor Växlarna styrs delsvis mekanisk via en kabel som kallas för TV-Cable (Throttle Valve Cable) Är den fel så kan lådan gå sönder Så börja justera denna kabel. Här ser du hur du kollar den Dessa lådor väldigt viktigt sköta olje bytet och filterbyte. Gammal olja kan ge egenheter du beskriver Byta olja är lätt och det är 2 ställen att tappa ur för att det ska bli rätt 1) Släppa ner hela tråget och byta filter 2) Tömma turbinen som är åtkomlig via en gummiplugg på trans kåpan 12 Liter Mercon olja behövs! Här ett klipp som visar oljebyte på en senare 4R70W låda men AOD är samma förfarande Sköter man om en AOD låda så är det en väldigt effektiv och ekonomisk låda...Den har som sagt en del akiles hälar bara! Citera
flowerbeach August 3, 2018 Author Report August 3, 2018 Suveränt Tack så hemskt mycket. Nu förstår jag 1 Citera
Tbird August 4, 2018 Report August 4, 2018 Helt klart är OD trasig. OD gör två saker dels 4:e växel och låsning av turbinen. OD bandet i AOD är en svag punkt i dessa lådor. Låsningen av turbinen görs med en axel som går in i turbinen, det kan också vara något fel på axeln eller turbin (desto ovanligare. Precis som Per säger dessa lådor är ganska svaga, speciellt OD. TV-cable (throttle valve cable) är väldigt viktig att ställa in rätt, då den reglerar olje trycket i lådan Har haft en hel del bilar med dessa lådor. Inga problem med rätt shiftkit och med minst A servo kolv för OD. Citera
flowerbeach August 4, 2018 Author Report August 4, 2018 Tack för tydligt svar, jag återkommer och berättar hur det går. Citera
flowerbeach August 6, 2018 Author Report August 6, 2018 Hej, jag har lämnat tillbaka bilen. Enligt förra ägare har han kopplat ur elektriska OD. Dock är jag tveksam till det, är en-91 tror inte elektrisk OD fanns då. Mem de ska kolla upp det ordentligt innan de säljer den igen. Jag letar vidare Citera
Per Berglund August 6, 2018 Report August 6, 2018 Låter skumt för det finns ingen elektrisk OD eller Lockup funktion på AOD 1994 kom den elektroniskt styrda AODE till Mustang och den är brutalt bättre och starkare än lådor före 1994 Citera
Tbird August 6, 2018 Report August 6, 2018 (redigerad) Per har rätt. US Ford har aldrig tillverkat en automat som är med mekanisk styrning och endast elektrisk till OD. Tycker du gjorde helt rätt och lämnade tillbaka bilen. Rent nonsens från ägaren, frihjulning = kaputt låda. Åtminstone för 4R70W så kan man koppla ur OD elektriskt. I detta fall menas det att lådan ligger kvar på 3:ans växel. AOD är helt mekanisk. Finns endast en elektrisk kontakt för start spärr och backljus. AODE ( och senare 4R70W olika lådor) har elektrisk styrning via styrboxen. Har hållt mig undan AODE pga. endast en mellan modell innan den riktigt bra elektriskt styrda 4R70W kom. Faktum är att Lincoln MKVII 1993-1998 har 4R70W och Mustang 1994-1995 har mellan varianten AODE. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Olle_L August 13, 2018 Report August 13, 2018 Bilen ser ut att vara ute till försälj igen?..inget nämnt om trasig Automatlåda. https://www.blocket.se/vastmanland/Ford_Mustang_V8_5_0_KOMPRESSOR_BESIKTAD_CAB_80709751.htm?ca=11&w=3 Citera
flowerbeach August 13, 2018 Author Report August 13, 2018 Hej, ja dock tror jag han kommer förklara för intresserade. Men det ska ju självklart stå i texten. De är schyssta och vill inte luras. Jag fattade inte att den var så mycket trimmad, visst förstod jag kompressorn men det lät som annat gjorts oxå enligt tidigare ägare. Citera
Tbird August 13, 2018 Report August 13, 2018 Så, det är den Mustangen med trasig OD? Om det är denna så kommer jag att besöka och se vad säljaren har att säga om bilen, då jag bor i Västerås. Citera
Pelle68 April 20, 2021 Report April 20, 2021 Hittade denna gamla tråd och chansar på hjälp av hjälpsamma och kunniga. Har en Thunderbird -91 samma låda? Funderar på ett spontanköp där överväxeln slirar. Har hört att Ford är en del av livet. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.