August 22, 20186 yr comment_163179 Hej, har precis fått ihop min nya motor och satt i den i bilen(lite sen jag vet;) nu har jag fått ett fenomen med bromspedalen, den vill inte riktigt åka upp hela vägen när bilen är igång, går bra när den är avstängd. Har köpt ny huvudbromscylinder eftersom den va lite dålig men ingen skillnad. Kan man få för högt vacuum i motorn?? Bromsarna släpper när man släpper pedalen så kanske inte är något att bry sig om, men det skulle kännas bättre om det va som det ska, är typ 3cm det rör sig om. Allt är luftat med vacuum sug och funkar som det ska. Bilen är en 69 med smått förädlad 302. Mvh Rasmus
August 22, 20186 yr comment_163181 Mätte du tolreansen mellan pinnen som sticker ut från servon och kolven i huvudcylindern. Viktigt att avståndet är enligt instruktionsboken! Sevoklockan på dessa krånglar ofta och har grymt kort livstid när bilarna står så mycket. Man får vara nöjd om de håller 10år numera.....Kan vara dags att renovera Vakuum kan aldrig vara för högt...snarare tvärtom
August 23, 20186 yr Author comment_163202 Tack för svar Ska kolla det med pinnen, kan bromsservon bli dålig så att den inte släpper tillbaka pedalen? Det verkar som den funkar för det går väldigt lätt att bromsa Mvh
August 23, 20186 yr comment_163204 Är pinnen för kort blir det klapp = kan inte peta tillbaka pedalen helt Bromsar rena rama grekiskan!!! Kan ju vara nått annat också! Exempelvis gamla slangar kan ju bete sig lustigt När du trycker på bromsen expanderar dom och bromsarna funkar normalt....När du släpper krymper slangen och kan strypa tillbaka flödet. Vet (Kina)slangar med bara några år på nacken som strulat
August 24, 20186 yr Author comment_163214 Så det är alltså huvudcylindern som ska se till att bromspedalen går tillbaka helt, verkar ju lite dumt, för det är väll en fjäder på bromspedalen också? Man kan ju tycka att det vore bättre med ett litet glapp till huvudcylindern så att bromsarna inte ligger på, vet du hur mycket glapp det ska vara om det ska vara något?
August 26, 20186 yr Author comment_163276 Blir inte klok på detta, när jag har bilen igång och man gasar lite så suger den ner bromspedalen, typ 4cm som mest. Måste ju vara bromsservon då? Jag har ju säkert mer vacuum än med gamla motorn så jag märkte det nog inte då. Är det bara att byta bromsservo eller ska man försöka sätta dit en fjäder till på bromspedalen? Ska göra en liten filmsnutt hur det ser ut. Mvh
August 26, 20186 yr Author comment_163277 On 2018-08-23 at 21:32, Per Berglund said: Är pinnen för kort blir det klapp = kan inte peta tillbaka pedalen helt Bromsar rena rama grekiskan!!! Kan ju vara nått annat också! Exempelvis gamla slangar kan ju bete sig lustigt När du trycker på bromsen expanderar dom och bromsarna funkar normalt....När du släpper krymper slangen och kan strypa tillbaka flödet. Vet (Kina)slangar med bara några år på nacken som strulat 5076C428-E718-49FE-A0EB-829BAFD09A65.MOV
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.