Rasmus Olai August 22, 2018 Report August 22, 2018 Hej, har precis fått ihop min nya motor och satt i den i bilen(lite sen jag vet;) nu har jag fått ett fenomen med bromspedalen, den vill inte riktigt åka upp hela vägen när bilen är igång, går bra när den är avstängd. Har köpt ny huvudbromscylinder eftersom den va lite dålig men ingen skillnad. Kan man få för högt vacuum i motorn?? Bromsarna släpper när man släpper pedalen så kanske inte är något att bry sig om, men det skulle kännas bättre om det va som det ska, är typ 3cm det rör sig om. Allt är luftat med vacuum sug och funkar som det ska. Bilen är en 69 med smått förädlad 302. Mvh Rasmus Citera
Per Berglund August 22, 2018 Report August 22, 2018 Mätte du tolreansen mellan pinnen som sticker ut från servon och kolven i huvudcylindern. Viktigt att avståndet är enligt instruktionsboken! Sevoklockan på dessa krånglar ofta och har grymt kort livstid när bilarna står så mycket. Man får vara nöjd om de håller 10år numera.....Kan vara dags att renovera Vakuum kan aldrig vara för högt...snarare tvärtom Citera
Rasmus Olai August 23, 2018 Author Report August 23, 2018 Tack för svar Ska kolla det med pinnen, kan bromsservon bli dålig så att den inte släpper tillbaka pedalen? Det verkar som den funkar för det går väldigt lätt att bromsa Mvh Citera
Per Berglund August 23, 2018 Report August 23, 2018 Är pinnen för kort blir det klapp = kan inte peta tillbaka pedalen helt Bromsar rena rama grekiskan!!! Kan ju vara nått annat också! Exempelvis gamla slangar kan ju bete sig lustigt När du trycker på bromsen expanderar dom och bromsarna funkar normalt....När du släpper krymper slangen och kan strypa tillbaka flödet. Vet (Kina)slangar med bara några år på nacken som strulat Citera
Rasmus Olai August 24, 2018 Author Report August 24, 2018 Så det är alltså huvudcylindern som ska se till att bromspedalen går tillbaka helt, verkar ju lite dumt, för det är väll en fjäder på bromspedalen också? Man kan ju tycka att det vore bättre med ett litet glapp till huvudcylindern så att bromsarna inte ligger på, vet du hur mycket glapp det ska vara om det ska vara något? Citera
Rasmus Olai August 26, 2018 Author Report August 26, 2018 Blir inte klok på detta, när jag har bilen igång och man gasar lite så suger den ner bromspedalen, typ 4cm som mest. Måste ju vara bromsservon då? Jag har ju säkert mer vacuum än med gamla motorn så jag märkte det nog inte då. Är det bara att byta bromsservo eller ska man försöka sätta dit en fjäder till på bromspedalen? Ska göra en liten filmsnutt hur det ser ut. Mvh Citera
Rasmus Olai August 26, 2018 Author Report August 26, 2018 On 2018-08-23 at 21:32, Per Berglund said: Är pinnen för kort blir det klapp = kan inte peta tillbaka pedalen helt Bromsar rena rama grekiskan!!! Kan ju vara nått annat också! Exempelvis gamla slangar kan ju bete sig lustigt När du trycker på bromsen expanderar dom och bromsarna funkar normalt....När du släpper krymper slangen och kan strypa tillbaka flödet. Vet (Kina)slangar med bara några år på nacken som strulat 5076C428-E718-49FE-A0EB-829BAFD09A65.MOV Citera
Rasmus Olai September 9, 2018 Author Report September 9, 2018 Bytte till en ny bromsservo och nu funkar det kanon Citera
Per Berglund September 9, 2018 Report September 9, 2018 Topp! Skönt kunna bocka av ett problem! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.