Jump to content

Recommended Posts

Den här frågan dyker upp lite här och där, jag skäms nästan att jag frågar så mycket, men har just nu ledigt och har tid att meka!  Så Be With me!

Då jag startar bilen, i mörker det är bara då jag ser det, svajar lyset i panelen(som förövrigt är väldigt svagt över lag) på parkeringsljus, Även ute ser man svajet både fram och bak.  Går jag över till vanligt halvljus så slutar det, men då har ju bilen varit igång några minuter och säkert börjat ladda.  Då jag åkt en stund så verkar det inte svaja vare sig här eller där på halv eller parkering förutom.... då jag står parkerad, med motorn i gång, tomgång, efter ca 5-8 min börjar det svaja.

Det här är säkert skitenkelt att förstå för er som kan men jag går så att säga i "skola"  Jag kan tillägga att jag inte har någon jord(än i planen) mellan motor och kaross. och jag har ingen Voltmätare, den i panelen, ladumätaren är död, sedan länge tror jag.

Vad skall jag göra??

Elfel kan man klia sig i huvudet länge över. Svårt att säga var du ska börja leta, men jag skulle nog börja att fixa en jordfläta mellan motor och karossen. 

Jag har satt min mellan kaross och en av bultarna i sprängkåpan. 

Sen skulle jag nog kolla att generatorn laddar som den ska. 

Hur gammalt är batteriet? Det är ju trots allt en färskvara. 

Lycka till!

2 timmar sedan, ste said:

Elfel kan man klia sig i huvudet länge över. Svårt att säga var du ska börja leta, men jag skulle nog börja att fixa en jordfläta mellan motor och karossen. 

Jag har satt min mellan kaross och en av bultarna i sprängkåpan. 

Sen skulle jag nog kolla att generatorn laddar som den ska. 

Hur gammalt är batteriet? Det är ju trots allt en färskvara. 

Lycka till!

Bakom generatorn och hela vägen sitter ett antal bultar, vid varje cylle, i blocket, kan man använda någon av dem för jordfläta och gå direkt till Skärmväggen?  Vad tror ni.  Kan jag skruva ut någon av dessa bult utan att, jag sabbar något?  Sen har jag även ett bilhål med gänga snett ned åt förarsidan, på totofronten under termostathus.  Alltså ett ställe där jag kan gänga in något, men i så fall vilken gänga är det? och jag märker att hålet är jättegrunt, typ 1-2 cm och M8 är den som i M form gängar närmast

Rör inte de bultarna. Som ja förstår av ditt skrivande så menar du bultarna som håller  topparna??

Skickar dej en bild på vart du kan fästa jordflätan på motorn. Skrapa rent så du får ordentlig kontakt, gängan i det hålet är 5/16”

fäst andra änden av jordflätan på lämpligt ställe i innerskärmen där du redan har en bult, eller borra ett hål och gör plåtrent runt hålet så du får kontakt och skruva fast flätan där. 

Lycka till.

5ECCA2CB-6C10-4D5C-BE92-C35E74CCE17A.jpeg

• Like 1