Jump to content

Framvagns-förvirring


Alin92

Recommended Posts

 

Nu ser min plocklista hos VP ut så här.  Klar jag verkligen av allt det här??? Phu  Det är ju inte jättestora pengar, men jobb,, Behövs det många specialverktyg?  är det något  jag har missat?

Artikelnr. Benämning Antal Enhet Pris Rabatt % Belopp
Sverige
VP Autoparts AB
Industrivägen 7
513 32 FRISTAD
Betalningsvillkor Efterkrav
Offerten gäller i 30 dagar
+46 (0) 33 20 64 64
order@vp-autoparts.se
Telefon: www.vp-autoparts.com
C7DZ-3082 Bärarm Mustang 67-73 övre 2 Styck 935,00 1 870,00
K8123 Bärarm Mustang 68-73 nedre 2 Styck 875,00 1 750,00
F-1515 Skruvsats undre bärarm 68-73 1 Sats 272,00 272,00
8306 Framfjäder 67-73 V8 SB 1 Par 1 152,00 1 152,00
C4DZ-5415-A Mellanlägg Framfjäder 64-73 2 Styck 94,00 188,00
C5ZZ-18124-HP Stötdämpare Mustang 64-70 fram gas HP, S.Drake 2 Styck 601,00 1 202,00
C5ZZ-18125-HP Stötdämpare Mustang 65-73 bak gas HP, S.Drake 2 Styck 622,00 1 244,00
33971-SK Muttersats Stötdämpartorn 67-73 1 Sats 57,00 57,00
378353-SK Skruvsats Fäste Stötdämpartorn 67-73 1 Sats 95,00 95,00
378535-S2 Skruv Fäste Stötdämpartorn 3/8-16 67-73 6 Styck
C7ZZ-18A017-A Fäste Stötdämpartorn 67-70 2 Styck 215,00 430,00
ES360 Kulled yttre 67-69 Vä/Hö Ford 2 Styck 248,00 496,00
ES2004S Hylsa Kulled 64-73 2 Styck 124,00 248,00
ES364RL Kulled inre 67-69 Vä/Hö ex.BOSS 2 Styck 435,00 870,00
DS697 Mittstag Framvagn 67-69 P/S 1 Styck 1 595,00 1 595,00
DS772 Mittstag Framvagn 67-69 M/S* 1 Styck 1 455,00 1 455,00
mittstag beror på om du har manuell eller servo styrning
tyvärr så har servo styrningens mittstag uttgått
C4DZ-3388-RI Fjädersäte Ford 65-73 fram 2 Styck 325,00 650,00
C6OZ-3A187-AR Bussningssats Strut Rod 67-73 OE Concours 1 Sats 545,00 545,00
380460-S Mutter Strut rod 67-68 11/16"-18 2 Styck 46,00 92,00
K8097 Krängningshämmarsats 68-73 1 Sats 190,00 190,00
kund behöver mäta Krängningshämmre för att få rätt Bussning
C5ZZ-5560-A Bladfjäder Mustang 65-73 STD 2 Styck 1 535,00 3 070,00
C7ZZ-5781-A Bult Bladfjäder 68-73 1/2"x 4,5" UNF 2 Styck 69,00 138,00
C7ZZ-5705-A U-krampa Bladfjäder 67-73 4 Styck 105,00 420,00
C6DZ-5796-A Platta Bladfjäderfäste 67-70 Hö 1 Styck 317,00 317,00
C6DZ-5796-B Platta Bladfjäderfäste 67-70 Vä 1 Styck 317,00 317,00

Link to comment
Share on other sites

Det mest elementära

Mutterpicka, nycklar , spärrskaft, slägga ,fettspruta,  brytgaffel, ev pitmanarm avdragare, Hylsor + lång hylsa model stor till strutmuttern.

Få bort fjädrarna brukar vara det som många drar sig för skulle jag tro, men med rätt verktyg går det lätt.

Pallbockar , bra domkraft, grova gummihandskar...det sitter säkert gammalt fet som inte är så trevligt.

Allt finns väl på biltema.

Tar man det metodiskt så går det bra. Det värsta är att gamla prylar kan sitta fast som in i bomben. Tips spraya wd40 eller rostlösare/penetrerande olja några dagar i förväg.

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

34 minuter sedan, RobbeStockholm said:

Det mest elementära

Mutterpicka, nycklar , spärrskaft, slägga ,fettspruta,  brytgaffel, ev pitmanarm avdragare, Hylsor + lång hylsa model stor till strutmuttern.

Få bort fjädrarna brukar vara det som många drar sig för skulle jag tro, men med rätt verktyg går det lätt.

Pallbockar , bra domkraft, grova gummihandskar...det sitter säkert gammalt fet som inte är så trevligt.

Allt finns väl på biltema.

Tar man det metodiskt så går det bra. Det värsta är att gamla prylar kan sitta fast som in i bomben. Tips spraya wd40 eller rostlösare/penetrerande olja några dagar i förväg.

 

I hear ya.  jag tror jag har det mesta av det du nämner, annars är ju sällan en butik långt bort,  Sen får jag väll jobba med bilder, fota och vara noga vart jag lägger allt jag blockar ned, muttrar, bultar etc

Link to comment
Share on other sites

Sen är det ju även så att jag inte är helt säker på hur tornen ser ut bakom fjädrar och skit.  Det okulära jag har kunnat göra verkar bra, helt och inga sprickor, men man vet aldrig. Sen är det ju även så att det har suttit en sexa i den här mustangen, så vridet och så har inte varit avsevärt, vilket i den här delen kan vara en fördel.  En fråga är att jag har sett på vissa filmer och rep-instr att vissa lägger en platta i den yttre delen av fjädertornen längst ned lite lätt uppåtlutat, som de svetsar fast.  Gör man sådan själva eller kan man köpa??

Link to comment
Share on other sites

Vilken typ av fjädrar tycker ni att jag skall gå på original, lite hårdare, kortade fram??  Och sen Dämpare, vilka.  Bak har jag nu någon form av High Jackers, som skall vara en 2-4 år gamla!  Skall jag behålla dem bak, fram är de slyt det blir nya.  Vilken typ skall jag gå på bak respektive fram.  

Jag tycker orginalmustanger ser lite säckiga ut i original.  Lite hängiga och låga, jag är mer för då de har ett vist lyft.

Sen har det väl även att göra med körstil,,, antar jag.  kagg är relativt aktiv i körsättet, inget racerkör bara snabbt in kurvor, gasar mig ur kurviga vägar etc.  Jag är inte så mycket för höga hastigheter på rak väg.  jag är en gammal moppeåkare-typ trimmad Zundapp.  Slänga sig i och gasa på, lite aktivt och stressigt.  

Så vilken typ av Dämpare, Fjädrar och bussningar enligt listan ovan bör jag gå på?!  VP har räknat på ett "typ" original-kit

Önskar ödmjukt er synpunkter

Petter

Link to comment
Share on other sites

Jag fick känslan av att pris är  viktigast och då har du i princip bara original att gå på

Enda jag kan "klanka" ner på är stötdämparna VP valt....Dom är inge bra och rätt dålig kvalitet så undvik dom...Dåliga kopior som tillverkas av icke kunniga

Är det nått du inte ska snåla på så är det stötdämparna.  Jag har prövat flera olika fabrikat och faktiskt just en Scot Drake dämpare small när jag lyfte på bilen.
Man behöver inte köpa värstingen heller men KONI ger bilen en väldigt modern känsla i körningen.

Bussningar kör gummi överallt!
Finns ingen anledning till nått annat för gatbruk och dessutom minst riskt för oljud

 

 

Du skriver att du vill ha lägre fjädring och gillar köra aktivt.......Glöm isåfall alla dom fjädrar VP har på listan

Jag har nog installerat 5-6 satser på olika bilar från Mustangsplus och det har varit väldigt lyckat

Låter som du bak skulle ha Mid-Eye 4.5  blads fjädrar som ger lite stummare känsla och lägre höjd

http://www.mustangsplus.com/1965-1973-Mustang-Leaf-Springs-4-Leaf-Mid-Eye-Grab-A-Trak-R-00682.html

Fram ett par 1" sänkta 620lbs fjädrar 

http://www.mustangsplus.com/1965-1966-Mustang-Coil-Springs-Grab-A-Trak-R-620s-SF1504.html

 

Fjäder lektion från Mustangsplus

 

En sak till!
Stirra sig blind på priset slutar ofta i besvikelse.

Jag brukar säga "Det svider till en kort stund när man betalar men man glömmer det fort!!  Sen kan man istället glädjas många år åt en bra produkt"

 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Per Berglund said:

Jag fick känslan av att pris är  viktigast och då har du i princip bara original att gå på

Enda jag kan "klanka" ner på är stötdämparna VP valt....Dom är inge bra och rätt dålig kvalitet så undvik dom...Dåliga kopior som tillverkas av icke kunniga

Är det nått du inte ska snåla på så är det stötdämparna.  Jag har prövat flera olika fabrikat och faktiskt just en Scot Drake dämpare small när jag lyfte på bilen.
Man behöver inte köpa värstingen heller men KONI ger bilen en väldigt modern känsla i körningen.

Bussningar kör gummi överallt!
Finns ingen anledning till nått annat för gatbruk och dessutom minst riskt för oljud

 

 

Du skriver att du vill ha lägre fjädring och gillar köra aktivt.......Glöm isåfall alla dom fjädrar VP har på listan

Jag har nog installerat 5-6 satser på olika bilar från Mustangsplus och det har varit väldigt lyckat

Låter som du bak skulle ha Mid-Eye 4.5  blads fjädrar som ger lite stummare känsla och lägre höjd

http://www.mustangsplus.com/1965-1973-Mustang-Leaf-Springs-4-Leaf-Mid-Eye-Grab-A-Trak-R-00682.html

Fram ett par 1" sänkta 620lbs fjädrar 

http://www.mustangsplus.com/1965-1966-Mustang-Coil-Springs-Grab-A-Trak-R-620s-SF1504.html

 

Fjäder lektion från Mustangsplus

 

En sak till!
Stirra sig blind på priset slutar ofta i besvikelse.

Jag brukar säga "Det svider till en kort stund när man betalar men man glömmer det fort!!  Sen kan man istället glädjas många år åt en bra produkt"

 

Tack Per insiktsfullt, det är just därför jag frågar, jag går nog på andra dämpare. jag misstänkte att VP:s dämparna var lite vekt.  jag skall kolla Koni.  Men jag vill inte ha en väldigt låg bil, jag gillar då Mutanter står lite högt, jag tycker det är snyggt, men jag vill gärna ha en rätt styv fjädring så att bilen inte niger så mycket, då man tex går in i kurvor etc.  jag är ju vanligen en BMW-åkare och jag förstår att det ev kanske är mycket att begära, inte minst med min budget, men ni fattar hur jag menar.  En rätt styv musten, som inte ligger så lågt, utan högt och åter tack Per om insikten om dämpare.  Jag kör nog oxå gummi runt om!  Sen är väl budget inte huggen i sten, typ då jag ändå gör operations, så vill jag nog inte känna att jag fick fel för att jag var snål.

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, 68mustang said:

Jag tycker att din ser perfekt ut i höjd både fram och bak petter. Ska inte vara lägre. 

Exakt det är väl så jag känner, jag tycker Mutanter är fina då det är ett vist lyft i dem

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Per Berglund said:

Här lite inspiration från min bil

Jag kör 4,5 blad Mid Eye bak   och fram har jag 1" sänkning som jag faktiskt kapat lite till!

 

Snyggt men thunderstruck.... ACDC efter Bon är mer eller mindre ett skämt, möjliga Back in Black, för den "närsynte så kör jag Jetbone, står under Mustand på Skärmen.  Men som sagt snyggt och ball ljud i den.  Jag går nog på lite hårdare saker å bättre dämpare åsså lägger jag upp det med Dirty Deeds

Link to comment
Share on other sites

Hårdare fjädrar men ändå högre höjd har MustangsPlus också

http://www.mustangsplus.com/1967-1973-Mustang-Coil-Springs-Grab-A-Trak-R-620s.html

Givetvis kan du då inte ha sänkta bladfjädrar bak utan original typ krävs
http://www.mustangsplus.com/1965-1973-Mustang-Leaf-Springs-4-Leaf-Standard-Eye-Grab-A-Trak-R.html

Här pratar dom om fram fjädrarna

Faktiskt som dom säger i klippet här måste man använda Polyuretan säten för fjädern.....Jag körde med 720lbs med gummi säten och rätt snabbt tugga fjädern sönder gummit

 

I klippet visar dom stötdämpare Grab A Track men dom är nog de sämsta jag testat så tänk inte en sekund på dom!!

 

Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, Per Berglund said:

This is it!

https://www.summitracing.com/int/parts/kon-821388sp3/overview/year/1965/make/ford/model/mustang

Här i en fladdrig video visar en kille dom.....Där nämner han även problemet med gas fyllda KYB!

 

Så dessa Koni är en rekommendation, bak och fram.  jag får och skall nog försöka hitta lite styvare fjädrar som pallar vanligt gummi, tror jag, vad tror du/ni.  Det är kanske fel att säga att jag vill ha en högre bil, men jag vill nog absolut inte sänka den.  Tycker lixim inte om då de ligger väldigt lågt.  Så dessa Koni får det nog bli, men vilka fjädrar, kan tänka passa till det övriga VP säljer och Gummisäten???

Link to comment
Share on other sites

36 minuter sedan, Per Berglund said:

Hårdare fjädrar men ändå högre höjd har MustangsPlus också

http://www.mustangsplus.com/1967-1973-Mustang-Coil-Springs-Grab-A-Trak-R-620s.html

Givetvis kan du då inte ha sänkta bladfjädrar bak utan original typ krävs
http://www.mustangsplus.com/1965-1973-Mustang-Leaf-Springs-4-Leaf-Standard-Eye-Grab-A-Trak-R.html

Här pratar dom om fram fjädrarna

Faktiskt som dom säger i klippet här måste man använda Polyuretan säten för fjädern.....Jag körde med 720lbs med gummi säten och rätt snabbt tugga fjädern sönder gummit

 

I klippet visar dom stötdämpare Grab A Track men dom är nog de sämsta jag testat så tänk inte en sekund på dom!!

 

VP rekommenderar även de här  http://vp-autoparts.se/main.aspx?page=article&artno=C7ZZ-5310-P

Och detta bak 5 bladiga  http://vp-autoparts.se/main.aspx?page=article&artno=C5ZZ-5560-HPME  Att jag skall gå mot Konidämpare det är klart, men fjädrar??!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 68mustang said:

Sedan verkar det ju vara få att fjädrarna kollapsar efter ett antal år, så att köpa orginalfjädrar kanske ändå resulterar i att bilen blir högre än vad den är nu🤔

då blir det ju genast klurigt

Det är ju där jag delvis är, main ena fjäder är absolut i kollaps, förmodligen båda, sy bara nya fjädrar i sig, hur än mjuka, original, kapade korta osv kommer förmodligen att resa det hela

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Alin92 said:

VP rekommenderar även de här  http://vp-autoparts.se/main.aspx?page=article&artno=C7ZZ-5310-P

Och detta bak 5 bladiga  http://vp-autoparts.se/main.aspx?page=article&artno=C5ZZ-5560-HPME  Att jag skall gå mot Konidämpare det är klart, men fjädrar??!

Rekommenderar?  Nej knappast! Du menar VP har detta på hyllan att sälja.

Har kört 5-blad och det funkar fint men det blir rätt mycket "slammrigare" men det är en smaksak....Därför rekommenderade jag 4.5blad....Lite av en komprimiss
Mussen är väldigt lätt baktill dessutom

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-08 at 11:13, Per Berglund said:

Rekommenderar?  Nej knappast! Du menar VP har detta på hyllan att sälja.

Har kört 5-blad och det funkar fint men det blir rätt mycket "slammrigare" men det är en smaksak....Därför rekommenderade jag 4.5blad....Lite av en komprimiss
Mussen är väldigt lätt baktill dessutom

Jo jag skall ju inte köpa i morgon, så jag får nog forska lite till just då det gäller fjädrar och Dämpare.  Dämpare går jag nog på Koni som du rekommenderade, jag har mailat leverantör om offert på bak å fram.  Då det gäller fjädrar så skall jag försöka bli lite beläst i frågan.  Slamrigt, hur menar du då, vägljud eller bara kaross-oljud.  Det är ju rätt muyckt plåt-burr i min mustang, den är "skönt" befriad från en massa isolerplator etc, så i vissa varvtal så att säga "svänger" det i plåten.

jag sammanfattar lite, era kloka inlägg och synpunkter: kotet från VP är ok, men jag bör hitta vassare dämpare och fjädrar.  Det är så ni menar?

Det blir spännande att försöka byta allt det här, då jag inte alls har någon vana, men det är en lång vinter.  Men samtidigt passar jag på att fråga er är listan ovan, från VP komplett.  Alltså kan jag reva och sätta dit, utan att måsta efterbeställa en massa?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...