JanneJ March 10, 2019 Author Report March 10, 2019 Plockade isär klumpen, det är inte mycket som ska återanvändas, kronhjul, pinjong, diff, lager, mm ska bytas. Rensade pinjonghuset och monterade nya lagerbanor: Ny pinjong med 3,8-1 utväxling, nya lager och spacer istället för crush sleeve: Monterade pinjongen med en gammal mutter och utan packboxen: Hade inga verktyg för att mäta rotationsmomentet, köpte en liiten momentmätare som vanligtvis används för cykelmek. Önskat rotationsmoment ska ligga omkring 1,5 Nm, efter 3 försök med olika shims hamnade jag på detta: Monterade packbox och drog till rätt moment med ny mutter. Rotationsmomentet hamnade på strax över 2 Nm med allt monterat. Citera
JanneJ March 16, 2019 Author Report March 16, 2019 Mätte in pinjongdjupet, fick räkna lite för att kompensera att huset inte är 100% i mitten av centrumlinjen på diffen. Efter lite mätningar visade det sig att det behövdes ett 0,24 mm shims på pinjonghuset för att få rätt pinjongdjup. Citera
JanneJ March 16, 2019 Author Report March 16, 2019 Monterade diffen i huset men något låste när jag började lägga på förspänning på lagren: Lite slipmaskin löste problemet: Inmätning av backlash: Märkbilden: Citera
JanneJ March 17, 2019 Author Report March 17, 2019 Monterade diffen i huset: Nya packboxar monterade, drivaxlar på plats. Provmonterade skivbromsarna på ena sidan: 3 Citera
JanneJ April 20, 2019 Author Report April 20, 2019 Länge sedan jag bjöd på någon helbild: Bygger clubsportbåge med fäste för bälten, behövde testa hur stolen hamnar i höjdled: Motorfästen och växellådsfäste är under arbete. Batteriet flyttat till en box infälld i innerskärmen på förarsidan för att kunna återanvända kabelhärvan från 95:an så smidigt som möjligt. Citera
JanneJ April 22, 2019 Author Report April 22, 2019 Ny placering av batteriet: Kabelhärvan med säkringsdosan från 95:an kommer att utgå från utrymmet till vänster om batteriet. Hålet i frontramen är förstorat och nya fästen till kylaren tillverkade. Oljekylen har också fått ett par fästen. Använder både elfläkten och expansionskärlet från 95:an: 1 Citera
Speedwell67 April 22, 2019 Report April 22, 2019 Riktigt kul läsning och inspirerande! Följer med spänning fortsättningen Citera
ThomasFB May 10, 2019 Report May 10, 2019 On 2019-03-16 at 11:38, JanneJ said: Monterade diffen i huset men något låste när jag började lägga på förspänning på lagren: Lite slipmaskin löste problemet: Inmätning av backlash: Märkbilden: Var hittade du den lilla momentnyckeln? Citera
JanneJ May 11, 2019 Author Report May 11, 2019 Här: https://www.bikester.se/red-cycling-products-momentnyckelset-cykelverktyg-svart-405499.html Citera
ThomasFB May 11, 2019 Report May 11, 2019 Tack! Saknar 0-20 Nm och har en lucka mellan 30 och 40 Nm i mina momentnycklar, borde komplettera. Har använt fjädervåg, men det är lite klumpigt ibland. Citera
JanneJ May 11, 2019 Author Report May 11, 2019 Byggde om motorfästena från 95:an så de passar 65:ans kaross: Bromsservo och huvudcylinder från Porsche 944 : Citera
JanneJ September 1, 2019 Author Report September 1, 2019 Tog hela den främre elhärvan från en 1995 musse. Flyttade batteriet och satte alla komponenter på samma platser som i en 95:a. Citera
JanneJ September 3, 2019 Author Report September 3, 2019 Skarvade ihop elsystemen så att instrument, ljusomkopplare, blinkers, mm går ut via 95:ans främre kabelhärva. Drog ny kabel till bagaget och de funktioner som behövs där. Lite nyttiga instrument fick ta radions plats: För att få både oljetryckslampan och mätaren att funka bytte jag givaren: Citera
JanneJ September 3, 2019 Author Report September 3, 2019 När elsystemet var under kontroll tog jag tag i bränslet. Valde PTFE slang hela vägen för matning och retur. Hade en fuelcell liggande på lager men valde att konvertera originaltanken till in tank pump: Citera
JanneJ September 3, 2019 Author Report September 3, 2019 Svetsade in muttrar för lambdasonderna i mina headers: Fick jobba lite innan grenrören satt på plats och är inte riktigt nöjd med hur det blev, kommer nog att vara tvungen att modifiera dessa lite mer någon gång i framtiden. Citera
JanneJ September 3, 2019 Author Report September 3, 2019 Behövde montera fläktpaketet innan jag kunde fylla kylvätska i systemet. Men först var det renovering: Citera
JanneJ September 3, 2019 Author Report September 3, 2019 Och där någonstans fanns till slut möjligheten att göra detta: 2 Citera
Speedwell67 September 4, 2019 Report September 4, 2019 Riktigt rolig läsning, särskilt met Porscheservon. Citera
JanneJ September 4, 2019 Author Report September 4, 2019 3 minuter sedan, Speedwell67 said: Riktigt rolig läsning, särskilt met Porscheservon. Och nu sitter det också Porsche Boxster bromsok fram tillsammans med Mustang 71-73 skivor 1 1 Citera
JanneJ September 11, 2019 Author Report September 11, 2019 Efter lite mer jobb i garaget kunde jag rulla ut för en liten test. 1 1 Citera
JanneJ October 12, 2019 Author Report October 12, 2019 Har börjat plocka dit lite karossdelar: 1 Citera
Recommended Posts