Jump to content

Vad heter detaljen? Terminologi!


Alin92

Recommended Posts

jag blir galen, jag kan inte alla termer och lär mig nya varje dag, saker jag inte visste fans, från Strut Rods till  mideye osv.  Nu är det den plåt i innerskärmen/motorrums väggen som går utanför Fjädertornen och där framskärmen är skruvad.  jag behöver gå in och fixa lite där, eller rättare jag skall passa på då jag ändå river för framvagnsbyten.  Då jag pratar om den biten av bilen, den fasade delen som tornet ligger emot och framskärmens övre del är skruvad i, vad heter Biten, vad kallar jag den så att de jag pratar med förstår???!

Link to comment
Share on other sites

Nä det är inte cool spring cover, det är hela längden i motorrummet, frön front till torped båda sidor, ofta svartmålat oavsätt skärmfärg.  bild i morgon.  Skulle ha blivit i dag men min garagedörr rasade av sina fästen och det har varit en kamp hela kvällen, Phu  Ops det är en 68 HT

 

Link to comment
Share on other sites

Jo det är det nog, toppen delen av den x antal cm runt om Fjädertornet är lagat, lappat kan man säga, inte jättesnygg, men helt.  jag är ingen original-typ så jag tror jag låte det vara då jag byter bärarmar etc

Link to comment
Share on other sites

Just now, Alin92 said:

Jo det är det nog, toppen delen av den x antal cm runt om Fjädertornet är lagat, lappat kan man säga, inte jättesnygg, men helt.  jag är ingen original-typ så jag tror jag låte det vara då jag byter bärarmar etc

Alltså den svarta delen i bilden, den är lappad under ifrån.  min enda oro är om jag river för att byta bärarmar, fjäder etc så skall det bli knöligt med den lagningen.  Vad tro ni.  De har helt enkelt lagt en ny bit som den gamla under, överlappar och knackat upp. allt skruvat, ev lite svets

DSCF6001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag skall försöka förklara vad jag gör! Först jag struntar om det är enligt original, eller ser ut som våren 68.  För mig är det funktion, som gäller. Jag funktionskollar plåt, balkar, fästen torque-boxar etc, så att jag vet att, då jag byter framvagn och bakvagn, jag byter allt, så skall det funka.  Inte vara för hempil och snett.  Den här lagning är lite skum. Den är från urlapningen skärmen(som jag inte heller fattar, till stramt efter tornet.  Det är alltså som biten är borttappad och underifrån har det sats dit en ny som överlappar 5-10 cm och en mellanbit som fixar nivån, ja åsså en del body etc.  Jag dundrar på att nu då jag ändå river en del, lyfta bort skärmen och svetsa dit en men korrekt bit,  det är inte stort, inte långt och inte så mycket saker som skall sitta fast i biten, en massa fästen etc.  Andra sidan verkar hel och ren.  Först trodde jag det var någon krock etc, men uppenbart är det orgilskärm och allt är rakt.  Jag har mätt(pytagoras sats) och motorrummet stämmer.  Inget annat i närheten är snett eller sunkigt. Tornen verkar (jag ser till 90% än) ok och hela, plåten runt dem likaså.  De har samma vinkel, inte en massa extra hål etc.  Fjäderskyddet på samma sida är helt slut, rostat men det är ju bultat.  Obs det är enligt en tiggare tråd och Per B, som fått mig att flytta spolen till bakom vattenburken, så att den inte skall bli så het(tidigare på blocket) samt att den har äkta 12V in och relä.  Som sagt enligt en gammal tråd.  ursäkta den orangea kabeln, var det enda jag hittade i rätt längd då.

Link to comment
Share on other sites

19 minuter sedan, 68mustang said:

Visa gärna en bild på hur det ser ut där det ser konstigt ut så att säga. Är det inte rostigt eller så och sitter ordentligt och inte försämrar hållfasthet så skulle i alla fall jag låta det vara. 

Det är väll så jag tänker.  Tänk dig att på revers sida den svarta plåten bredvid skärmen, på undersidan så att säga, är det en bit på 35-40 cm bortkapad, och där är det en ny eller annan plåt inlagd.  För att fästa den har den fått en längre omklappande plåt som är skruvad i den del av den övre som är kvar.  Ungefär så.  Jg får se om det finns någon bild, jag kan få fram.  har ägt hundratals kameror, men tycks aldrig ha någon som funkar enkelt......  Ni vet skomakarns barn etc

Link to comment
Share on other sites

Skit samma, jag fattar. Det där verkar vara en typisk så kallad amerikansk lagning. Jag hade nog skurit ut biten och kapat till en plåt som passar i hålet och svetsat dit, bara för peace of mind, men som jag har försyått det så har du inte tillgång till svets? Då hade jag lämnat det. 

Sådana lagningar med plåtar popnitade över ett rosthål har jag lagat på min bil, det verkar inte vara helt ovanligt

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, 68mustang said:

Skit samma, jag fattar. Det där verkar vara en typisk så kallad amerikansk lagning. Jag hade nog skurit ut biten och kapat till en plåt som passar i hålet och svetsat dit, bara för peace of mind, men som jag har försyått det så har du inte tillgång till svets? Då hade jag lämnat det. 

Sådana lagningar med plåtar popnitade över ett rosthål har jag lagat på min bil, det verkar inte vara helt ovanligt

Jag har svets och är rätt duktig, men samtidigt är jag av åsikten att "pillra inte på sådant som funkar".  Det ser ju fördärvligt ut, inne i skärmen, men där är det ju sällan man tittar och det funkar, ev går jag in och slipar lite då jag byter framvagn för att se att det sitter ihop och inte är bara plast etc.  Jo Popnitat, det har jag en del här och där.  Det konstiga är att det är snyggt gjort, inte bara random, utan någon som verkligen har velat laga, det lustiga att den/hen, har lämnat rosten bakom ibland.  Tur är att det på dessa platser är tort och ok, (pga BRA popnitar ha hahah) så jag slipper ytterligare växande rost.  Just nu håller jag på med golvet där jag har ett par lustiga saker.  A, vad är det för djävla skit till mellanlägg under mattan ford har använt?  typ en Bordskiva med ludd under, samla fukt som bara den) Sen har det gått hål i golvet exakt där ett av smörjhålen islutet av rambenet är.  Alltså det är hål i golvet exakt i linje med hålet i balken, trot sat det är plugg på balkhålet, men den kan ju i och för sig vara ny.

Jag är en driver, jag bryr mig inte så mycket om utseende, bara det sitter ihop och inte börjar hänga. Jag gillar att köra och tänker i dageran beställa bärarmar, fjädrar, dämpare, kränhämmare, bussningar och hela skiten både bak och fram..  Men jag vill ju se att bilen pallar alla dessa nya grejor..

Petter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...