Jump to content

Featured Replies

comment_163948

Hej!

Jag har snöat in på en Youtube-kanal som heter Nick's Garage som visar 15-20 minuters snuttar från Nick Panaritis' verkstad i Montreal, med fokus på muskebilar och motorbygge, rekommenderas!

I ett avsnitt jämför de hur mycket det skiljer i effektuttag mellan standard gjutjärns exhaust manifolds och headers med bättre flöde, baserat på Dyno-körning av motorn. Testet gjordes på en Mopar big block med vassare kam, portade toppar och 0.030 bore. Det skillde så mycket som 15-20% till fördel för headers.

Min 289 är borrad 0.030 med flycuts i kolvarna, portade toppar och trim-kam samt en Holley 500, oklart exakt vad den ger ifht till en standard 289. Det sitter original gjutjärnsmanifolds på, är det någon som har tips på vilka Headers man borde sätta på och vad det kan ge? 🙂

comment_163949

Hej

Jag bytte ut mina original exhausts manifolds  till Hooker competition longtube headers på min Boss 302:a. Det blev en enorm skillnad.

Har inte kört den i bromsbänk efter bytet men jag skulle ja tippa på att den ger + 30-50 hkr. Dvs >370 hkr vid ca 6800. 10-15%.

Jag har ju läst på om Boss302 och vet ju att den högvarviga Bossen svarar mycket bra på longtube headers.

Tror inte att skillnaden kommer att bli lika stor i din motor.

 

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...