Jump to content

Mustang GT 2016 Kopplingsbyte


Limpan94

Recommended Posts

Tjenare alla mustangproffs!

 

Köpte en mustang GT årsmodell 2016 förra veckan som gått 700 mil. 

När jag hade kört ca 20 mil så märkte jag att bilen betedde sig konstigt på 1ans växel. 

Hade man inte mycket gas fick man gubbstopp. 2an funkade kanon att rulla iväg på. 

 Lämnade in den hos ford som tror det är kopplingen som behövs bytas. 

Tycker det känns märkligt att kopplingen gett upp redan efter 700 mil? Någon annan som varit med om liknande eller tror det kan vara nått annat problem än kopplingen? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Limpan94 said:

Tjenare alla mustangproffs!

 

Köpte en mustang GT årsmodell 2016 förra veckan som gått 700 mil. 

När jag hade kört ca 20 mil så märkte jag att bilen betedde sig konstigt på 1ans växel. 

Hade man inte mycket gas fick man gubbstopp. 2an funkade kanon att rulla iväg på. 

 Lämnade in den hos ford som tror det är kopplingen som behövs bytas. 

Tycker det känns märkligt att kopplingen gett upp redan efter 700 mil? Någon annan som varit med om liknande eller tror det kan vara nått annat problem än kopplingen? 

 

 

Hur betér den sig i dragläget? Vibrerar det eller är det mjukt och fint? Är det svårt att få i 1:an och backen när du står stilla, hugger bilen till samtidigt? 700mil låter väldigt tidigt om den nu inte är ordentligt misshandlad

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett inlägg om kopplingsproblem på Amerikanska Mustang forum. Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag tror det var en fjäder som hjälper till att få kopplingen mer lättrampad som kunde vara feljusterad. Amerikanare är ju ovana vid manuella lådor och alla trampade nog inte heller kopplingspedalen I botten på rätt sätt.

Tidigare varianter av Getrag/Ford MT-82 har haft problem med synkringar.

Motorn är väldigt smidig. Kör man cruzin på 1:an med motorn på tomgång 500rpm så trampar man ner om det går lite för fort och släpper upp sen utan att röra gasen.

Det enda mystiska med växellådan på min bil är ett "svirrande" ljud på 2:an I låg fart, men Ford sager att det är normalt (?).

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Alla växlar går lätt i men när man ska iväg på ettan så hackar det iväg, som om man inte skulle ha kopplingspedalen nertrampad. Vibererar gör det också.

Imorse när jag skulle åka iväg så hade jag det problemet men nu i eftermiddag så har det konstigt nog försvunnit och ettans växel beter sej som vanligt igen. 

Tid för kopplingsbyte är bokat i slutet på månaden men känns verkligen inte som att det är det som är problemet iochmed att den beter sig som vanligt nu igen.. 

Kopplingen går ju på garantin så kanske lika bra att få den bytt om det nu ändå är gratis.. 😄

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att bedöma vad det kan vara utan att ha upplevt problemet I verkligheten. Är det motorn som vibrerar och beter sig konstigt eller kommer det från växellåda eller övriga drivlinan? Motorns elektronik jobbar ihop med växellådan och anpassar bland annat automatiskt varvtalet att passa till nästa växel när man växlar upp. Fel på den styrningen eller sensorerna borde ge mystiska fel. Flexdisken I framänden på kardanen mot växellådan kan också ge konstiga vibrationer om den är lös eller skadad. Men om det är fel på den så borde det märkas av på andra växlar vid visa varvtal. Flexdiskar brukar klara runt 10.000 mil innan de pajar och ger vibrationer från kardanaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått byta koppling på två bilar (andra bilar dock) under årens lopp inom två år med de problem du beskriver, båda fabrikationsfel så gratis.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...