Jump to content

Snart dags att gå i ide för vintern, batteriladdare?


Olof N

Recommended Posts

Det absolut bästa för batteriet i fordon, speciellt moderna är att koppla ur det, ladda fullt och sedan koppla bort laddaren så att batteriet får stå helt urkopplat utan förbrukare.  

Det som händer med moderna bilar är att larm och annat ligger och drar ström som laddaren inte kan hantera på ett korrekt sätt och det resulterar i perioder med laddning i fel spänningsnivåer som orsakar sulfatering vilket dödar batteriet.  Bilbatterier är relativt stora och klarar sig oftast (men försämrade) men det finns många exempel på f.a. mindre batterier i MC och mopeder där även nya friska batterier dödats av c-tech mf.l liknande på detta sätt på bara en vinter. 

Står den riktigt kallt, många minus eller man vill gardera på ett gammalt batteri som kan ha dåliga celler med högre självurladdning kopplar man på laddaren ett par dagar efter tre månader. Ett fulladdat friskt batteri klarar kyla och många minus utan att ta skada även om effekten i nedfryst läge är begränsad. Batterier har generellt lägre kapacitet med sjunkande temp. Självurladdningen följer samma princip, lägre vid lägre temp.

Lagras svalt men ger bäst effekt i varmt tillstånd. Detta påverkar även laddningen som egentligen ska vara temperaturstyrd, lägre i varmt, och högre i sval omgivningstemp, men det är lite överkurs. Vissa C-tech mf. har även en knapp med snöstjärna på just laddning i minus, med förhöjd spänning. Men på riktiga industriladdare styrs den linjärt efter temperaturen för att maximera livslängd och effekttillgång.

 

 


 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En annan bra sak för batteriet (eller iaf ägaren) är att ta ut bilen på en liten rundtur.

Vackert väder hade vi inte, men bara att starta bilen och köra den nån timme adderar till livsglädjen, även en DDR-grå vinterdag som denna...

När ett rödljus uppenbarades, blev det dags för lite tävling mot lokalbussen i filen bredvid. Och som vanligt glömde jag bort att vinterdäcken inte kan göra annat än spinna vid (för) mycket gas, men det är alltid härligt att få sladda lite i sidled innan greppet kommer. Sen kom tyvärr tråk-Audin in i bilden och avstyrde nästa uppväxling, samt möjligheten att få gasa vid nästa rödljus.

Men ljudet och känslan kan man leva gott nån vecka till, innan det är dags att "underhållsladda" igen... 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...