Jump to content

Snart dags att gå i ide för vintern, batteriladdare?


Olof N

Recommended Posts

Första vintern med mustang 🙂 Har en GT 2017 som jag tänkte ställa av snart tills det går att köra slaskfritt igen.

Är det någon med bättre koll som kan tipsa mig kanske, visst bör man skaffa sig en batteriladdare för laddning under uppehållet.

Tips på modell? Hur ofta skall man ladda?

Link to comment
Share on other sites

Larm och annat drar ur batteriet på ungefär två månader så jag brukar ladda en gång I månaden. Elektroniken I moderna bilar kan vara känslig för visa laddare med enkel eller dålig elektronik. Jag använder en CTEK som ger en ren laddström som är skonsam mot elektroniken och den har fungerat utan problem.

Att ta bort anslutningarna till batteriet går också bra men till priset att många inställningar går förlorade och att larmet inte är aktiverat. Automatlådan tappar minnet och behöver lära om sig de första turerna.

Link to comment
Share on other sites

47 minuter sedan, Prime Mover said:

Larm och annat drar ur batteriet på ungefär två månader så jag brukar ladda en gång I månaden. Elektroniken I moderna bilar kan vara känslig för visa laddare med enkel eller dålig elektronik. Jag använder en CTEK som ger en ren laddström som är skonsam mot elektroniken och den har fungerat utan problem.

Att ta bort anslutningarna till batteriet går också bra men till priset att många inställningar går förlorade och att larmet inte är aktiverat. Automatlådan tappar minnet och behöver lära om sig de första turerna.

Många inställningar som går förlorade 🤣🤣

Sorry men det lät så kul 😁

Kan ju vara bra att lådan får lära om sig lite då och då 👍

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Har vinterställt många bilar genom åren. Tidigare kopplade jag ur jordkabeln och pumpade upp däcken ett extra kilo. Med moderna laddare typ Ctek så kan laddaren sitta på hela året. Laddaren känner av när det är dags att ladda. Vet att det finns olika skolor idetta med vinterförvaring men det har funkat för mig. Men ett extra kilo i däcken det håller nog de flesta med om. 3 kilo kommer det bli på mina 19 tum.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kollade med Pirelli vad de rekommenderar för att bäst ta hand om däcken (fram 255/40R19 och bak 275/40R19 101 Y) om bilen står på dem över vintern. Vad som rekommenderas är 3,5bar däcktryck och att rulla bilen fram eller tillbaka en liten bit då och då.

Link to comment
Share on other sites

33 minuter sedan, Ados said:

Är CTEK XS 0.8 gångbar som underhållsladdare under vintern i ett varmgarage ca 16 grader?

Enligt CTEK hemsida är XS 0,8 en laddare för mindre batterier typ mc etc. De skriver dock att den fungerar som underhållsladdare för normalstora batterier. Om jag tolkar det de skriver rätt så borde den funka till just underhållsladdning då den får gott om tid att ladda. Däremot tror jag att det skulle ta ”evigheter” att ladda upp ett bilbatteri som har låg laddning. Själv kör jag med modellen 5,0 både till bil och ATV och dotterns moppebil. Kolla deras hemsida om du är osäker men jag tror att 0,8 bör fungera som underhållsladdare.

Link to comment
Share on other sites

Min får star I carport utan direktström.

4 bar I däcken (19") och nyservad.

Går det att koppla bort bateriet när den star ute i minus?

Startmotorn klickade bara i våras, men efter bateriladdning så funkade allt igen. Då hade jag bateriet påkopplad hela vintern

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Jordshultamossen said:

Enligt CTEK hemsida är XS 0,8 en laddare för mindre batterier typ mc etc. De skriver dock att den fungerar som underhållsladdare för normalstora batterier. Om jag tolkar det de skriver rätt så borde den funka till just underhållsladdning då den får gott om tid att ladda. Däremot tror jag att det skulle ta ”evigheter” att ladda upp ett bilbatteri som har låg laddning. Själv kör jag med modellen 5,0 både till bil och ATV och dotterns moppebil. Kolla deras hemsida om du är osäker men jag tror att 0,8 bör fungera som underhållsladdare.

Ok, jag ska kolla deras hemsida jag hade nog tänkt att köpa 5,0 med kanske kan 0,8 räcka för underhåll över vintern. Tack för ditt svar.

Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, Artur said:

Min får star I carport utan direktström.

4 bar I däcken (19") och nyservad.

Går det att koppla bort bateriet när den star ute i minus?

Startmotorn klickade bara i våras, men efter bateriladdning så funkade allt igen. Då hade jag bateriet påkopplad hela vintern

Ta loss batteriet från bilen och ladda det inomhus. 4 bar i däcken är för mycket. Det räcker med 3 bar. 

Link to comment
Share on other sites

Jag pumpar upp trycket till 3.2 bar. Slänger i en torrboll i bilen och kopplar den till min Ctek laddare.

Har du manuell så lägg den i växel och dra inte upp handbromsen. Jag brukar typ 1 gång i månaden starta upp kärran o låta den gå varm. Och till våren får bilen ny olja, nytt olja/ kupé/ luftfilter.

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, Tobbe1977 said:

Jag pumpar upp trycket till 3.2 bar. Slänger i en torrboll i bilen och kopplar den till min Ctek laddare.

Har du manuell så lägg den i växel och dra inte upp handbromsen. Jag brukar typ 1 gång i månaden starta upp kärran o låta den gå varm. Och till våren får bilen ny olja, nytt olja/ kupé/ luftfilter.

Är det här vad som är första servicen eller ny olja, nytt olja/ kupé/ luftfilter. ? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...