AddeAndersson December 11, 2018 Report December 11, 2018 Hej! Ny här på forumet och fick tips att fråga runt här om mitt problem! Har en Mustang V6 2010 som tvingar sig själv till tomgång och ojämn sådan. Får felkoder på gasreglage och spjällhus. Installerade ett sportluftfilter och tune i början på säsongen 2018 och funkade jättebra fram till slutet av augusti då problemet började uppstå. Vissa dagar funkar den kanon och vissa dagar blir det problem direkt vid uppstart i garaget. När den får problemet kan man inte gasa eller nått, fast på platsen! Vad är problemet? Någon mer som varit med om detta?? Tacksam för alla tips och idéer !! Med vänlig hälsning, Andreas Citera
Tbird December 11, 2018 Report December 11, 2018 Börja med att installera original filter och ta bort tune. Funkar det då så vet du var problemet är. Faktiskt de flesta är så kallade "canned tunes" , generiska som kanske funkar. Citera
AddeAndersson December 12, 2018 Author Report December 12, 2018 6 timmar sedan, Tbird said: Börja med att installera original filter och ta bort tune. Funkar det då så vet du var problemet är. Faktiskt de flesta är så kallade "canned tunes" , generiska som kanske funkar. Okej! Har faktiskt gjort det och åkt med det ca 1 månad men fortfarande samma problem! Ska man ”nollställa” bilen efter ? Citera
Mustangmike December 12, 2018 Report December 12, 2018 Tips är att du kollar upp alla kontaktdonen som är inblandade, fukt och eller korrosion. Ta isär och inspektera och spraya rikligt med kontaktsparay innan återmontering. Tänker på dom till trottelhuset och luftmassemätaren. Och när vi är inne på den kan du montera bort den och rengöra med brakekleener. Har du kn filter eller liknande som du oljar in kan del av problemet sitta där då det är lätt hänt att det blir för mycket olja som sugs in och hamnar i givaren som blir förorenad och ger fel värden. Borde dock inte komma och gå vilket snarare tyder på glapp någonstans. Trottelhuset har ju en spjällmotor som kan krångla och en spjäll lägesgivare som kan bli oxiderad eller sliten med felvärden som resultat att styrdator som säger ifrån. Teoretisk kan gaspedalen också vara paj, samma princip/sak som trottellägesgivaren fast i andra änden av processen. Grundprincipen är nånting liknande: Du trycker på pedalen som ger ett värde, styrdatorn får info om ditt önskade läge på gasspjället, om alla övriga stjärnor i motorhimlen (tändning, bränsle, luft, knack, temp, m.m. m.m. ) pekar rätt säger styrdatorn åt spjällmotorn att ställa in ditt önskade läge som spjällägesgivaren bekräftar. Vid felvärden på någon del kommer styrdatorn bli desorienterad och omvärdera och göra några försök tills den i värsta fall ge upp eller ger dig limp mode beroende på hur felaktiga värden som kommer. Det kan såklart vara vara helt andra givare som ger input till datorn att inte göra som du säger men felkoden pekar i riktning ovan område. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.