Jump to content

Köpt en ny Mustang GT Fastback 2019


Pertjo

Recommended Posts

Hej! 

Jag har köpt en ny mustang som ska tillverkas nu i april och förhoppningsvis levereras i mitten på Juli. 

jag har en fråga kring bensinen.

 Jag har blivit rekommenderad att tanka 98 oktan istället för 95 (speciellt första 100km) och jag undrar hur ni gjorde? finns där nåon fördel med att tanka 98 istället? 

Finns där något ni skulle kunna tipsa om när man kör mustangen första gångerna? typ någon stil av inkörning eller liknande? 

 

Jag ser varmt fram emot att snart bli en Mustang ägare och att få vara med i formumet 

 

/Per

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tankar alltid 98 eller högre i min Mustang. Nu kan jag ha rätt hård körstil ibland, så då känns det bra att tanka den bästa bensinen.

 

MVH Morgan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 2019-04-04 at 08:09, corvette said:

Tankar alltid 98 eller högre

Högre oktan mer kraft 😎

 

On 2019-04-04 at 08:34, Carpimp said:

Jag tankar alltid 98 eller högre i min Mustang. Nu kan jag ha rätt hård körstil ibland, så då känns det bra att tanka den bästa bensinen.

 

MVH Morgan.

Liten fråga bara, märker ni någon skillnad på effekten när ni kör på 98 oktanigt??

Link to comment
Share on other sites

Våra bilar är ju ställda för att kunna gå på (USA 87= EU 91) så redan våran 95 (USA 91) räknars som hög oktan. 

Om man justerar  om bilen för högre oktan kan man få ut lite mer effekt, men med original inställningen tvivlar jag på att det är någon mätbar skillnad.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag märker ingen skillnad på 95 och 98. Men ska man endast gå på vad man märker skillnad på direkt så skulle man kanske köpa billigare motorolja också. Jag tankar bara 98 eller V power, men det är nog mest för att jag vill ge bilen det bästa jag kan köpa (inom rimliga gränser).

 

Sen gällande oktan i Sverige och USA så får man ofta höra att vi har mycket bättre bensin här för vi har högre oktantal här. Men i USA mäts oktan i PON (vilket är ett medel mellan RON & MON), i Sverige mäts oktan i RON. Så vår 98 är ungefär motsvarande deras 93.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...