Jump to content

Den stora tvätten alt tvätt puts tråden


FastMagnus

Recommended Posts

Plockade av deck lid panel, enda stället tror jag som dom inte klabbat med rostskydd; men där är det skav märken som kommer äta håll på lackeringen, så om 50 år när nästa generation Mustang älskare ska renovera så kanske en hel koffert lucka är hård valuta. Här blir till att fixa till lite innan jag åter monterar min

095FCC7A-5B8A-4759-8E8E-C98A1D8AF6EE.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Fortsatte med att tvätta tectyl och annat klabb; sen var det dags att kolla alla kontakt stycken helt obehandlade inte ett uns av fett så det fick bli CRC behandling av allihop 

11DF21F9-1A7B-4668-9A47-6B65EA87C8C0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
On 2019-09-05 at 18:33, kanske mustang said:

Hur får man bort asfalt, nog det jag fått. Känns som sandpapper nertill på skärmarna. Gick inte bort i tvätten 😞

 

Vågar man med en sådan här ?

 

https://www.biltema.se/bilvard/lackvard/lackrengoring/tjar--och-asfaltsborttagare-2000035524

Du skall använda dig av något som heter kallavfettning?

Just det du länkar till tror jag tar rätt hårt på ditt lackskydd. Hade inte du ett keramiskt skydd på din?

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Tobbe1977 said:

Du skall använda dig av något som heter kallavfettning?

Just det du länkar till tror jag tar rätt hårt på ditt lackskydd. Hade inte du ett keramiskt skydd på din?

Jo  Diamond brite   vad ska man använda för att skona Diamond brite behandligen men få bort asfalten ?

 

Tack.

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, kanske mustang said:

Jo  Diamond brite   vad ska man använda för att skona Diamond brite behandligen men få bort asfalten ?

 

Tack.

Funkar bra med kallavfettning på Diamond brite som Tobbe skrev.  Tvätta sedan med conservern som du fick med bilen. 

Link to comment
Share on other sites

49 minuter sedan, kanske mustang said:

Inte min månad 🙂 men ok blir bara bättre från och med nu. Behöver råd om hur man bäst avlägsnar kall avfettning från bagagerums mattan ?

Du skall aldrig låta kallavfettning torka in. Men iallafall så gäller: lika löser lika. 🙂

Spruta på kallavfettningen, låt verka någon minut och spola sedan av med högtryck. 

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Tobbe1977 said:

Du skall aldrig låta kallavfettning torka in. Men iallafall så gäller: lika löser lika. 🙂

Spruta på kallavfettningen, låt verka någon minut och spola sedan av med högtryck. 

Högtryck ?  det är alltså den mattan som finns i hela bagagen och är fast / en del av inredningen kan inte plockas ur. än så länge så har jag försökt med att lägga papper där för att suga upp det och sedan sköljmedel för att få bort lukten.  Önskar bättre resultat 🙂

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Man kan lägga hur mycket som helst på att lackbehandla en bil verkar det som.

Själv kör jag med en modern hokuspokussoppa från Maguire kallad detailer. Jag och polarn delade på en 5l dunk koncentrat på Västerås Powermeet för tre år sedan.  Den kostade 500:- och är avsett för lackbehandlings proffs och säljs normalt inte i butiker. Samma soppa säljs i utspädd form på sprayflaskor för runt 100:- , gissar dom innehåller  max 1dl koncentrat. Säljaren påstod även att denna var bättre än den som säljs till konsument, har inte provat den svindyra  utspädda man kan köpa i butiker så det har jag ingen uppfattning om.

Soppan är iallafall helt fantastisk bra, mina 2,5 liter koncentrat har jag förbrukat ca hälften av på tre år. Man duschar på i utspädd form med sprayflaska och torkar med mjuk trasa, väntar en stund och tar en ny torr ren trasa och efterpolerar. Bilen blir hal och len och löjligt bra vattenavstötande yta.Jag behandla min bil i juni och på Mustang National i Ronneby var det få bilar som hade lika mycket jämna fina vattenpärlor över hela bilen på morgonen. Även om jag kört längre sträckor i regn räcker det oftast med försiktigt högtryck och skinna för att bilen ska bli blank å fin igen. Insekter i fronten släpper också lättare, envisa typer eller om det gått månader sedan ja la på brukar jag spraya med detailer och låta  dom marineras innan dom torkas bort. Man kan även torrtvätta med det men det gör jag personligen väldigt sällan och bara på lätt dammig bil. Som lackbehandling bedömer  jag det var snäppet bättre och hållbarare än finvaxer men till en tiondel av mödan att behandla. Lägga på detailern och efterpolera för hand med trasa tar max 20 min. Sen att den är är turkosblå till färgen och doftar jordgubb i garaget gör inte saken sämre. Jag använder den till det mesta numera, fälgarna, MTBn som gör att leran lossnar lätt och egentligen allt  som har nån yta som ska skyddas.

 

  

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...