Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)

Coupe är kaross modellen
Grande är ett utrustningspaket till just Coupe karossen

Är det en Grande utrustad du tittar på så är det nog extremt svårt fixa till vissa saker i inredningen om det ska vara perferkt
Plastdetaljer och klädsel kan vara helt unik och går inte ta från andra Mustanger. 

Grande skulle jag helt försöka undvika. Ett rätt konstigt försök av Ford att få någon slags "lyx flärd" på Mustangen och dessutom sätta ett fransk namn på den som om det skulle få den ännu lyxigare.


En vanlig Coupe är däremot lite enklare inredningsmässigt då mycket delas med övriga modeller men fortfarande en hel del som enbart är för Coupe

Huv och handtag är samma på alla modeller men huven finns i 2 varianter
Instrument bör det mesta vara samma

Sen beror det på din ambition om det är tänkt du ska originalrenovera 100% eller om det ska bara bli en "restomod".

70-73 Coupe är nog generellt svårast hitta delar till om man tittar över lag på klassikerna 65-73
 

Ändrade %s av %s (%s)

Fast ni skall inte blanda in 70 års modell i denna diskussionen då den har en helt annan kaross! (i stort samma som 69an)

71-73 delar kaross. 

  • Like 1

Jag tänker väl inte direkt att bevara ett original stuk på den. men skulle gärna vilja hitta delar som gör att man kan få det stuket jag är ute efter. Det underlättar då att veta vad som passar från ev andra modeller.  Har sökt en del på olika sajter och mycket runt 71-72 verkar var uppmärkt för mach 1. 

18 timmar sedan, JBA69 said:

Fast ni skall inte blanda in 70 års modell i denna diskussionen då den har en helt annan kaross! (i stort samma som 69an)

71-73 delar kaross. 

Nja, de Luxe ratten er lika 70 til 73! 😉

57 minuter sedan, JohanlL said:

Jag tänker väl inte direkt att bevara ett original stuk på den. men skulle gärna vilja hitta delar som gör att man kan få det stuket jag är ute efter. Det underlättar då att veta vad som passar från ev andra modeller.  Har sökt en del på olika sajter och mycket runt 71-72 verkar var uppmärkt för mach 1. 

Ja andelen Mach 1 var nog rätt stort och de bilarna som överlevt bäst p.g.a köpare när dessa var nya var ofta entusiaster
Eftermarknaden gör ju självklart bara delar där en marknad finns

Coupe var en bruksbil och såldes till en bredare massa som behandlade bilarna därefter.
Mycket skrotades ut under 80-talet skulle jag tro. Intresset var i princip 0 då och du fick även en Mach 1 för en struntsumma

Kan vara lite bökigt ta redan på vilka delar som passar över modellerna. 
Ford har inte riktigt i samma extrema utsträckning så som exempelvis AMC, GM och Mopar återanvänt delar.

Mustang är USAs morsvarighet till vår  VOLVO 740 när det gäller tillgänglighet på delar
Nya delar finns till det mesta och efter ett halvt sekel är oftast det enda som finns kvar att tillgå.

Egentligen ingenting oroa sig över om man nu inte ska göra en "Concours restoration"
Då är nästan alla Mustanger svåra.

Att tänka på över lag är att Mustang är svintråkig köra som original!  Att redan från början tänka på förbättringar spar dig pengar och möda.
Bromsar, styrning, motor och växellåda är den ordningen jag själv tycker man ska se över alternativ redan från början

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...