Johan Grande 72 June 23, 2019 Report June 23, 2019 Hej, går i tankarna att köpa en 1972 Grande, verkar även kallas Coupe? Kan man använda delar ifrån andra mustanger ifrån 70-73 isåfall vilka? Citera
John June 23, 2019 Report June 23, 2019 Är det några speciella delar du tänker på ? Är en ganska diffus fråga annars. // John Citera
Johan Grande 72 June 23, 2019 Author Report June 23, 2019 Främst tänker jag på interiören, instrument. speglar, handtag. Men även huv. Citera
Per Berglund June 23, 2019 Report June 23, 2019 (redigerad) Coupe är kaross modellen Grande är ett utrustningspaket till just Coupe karossen Är det en Grande utrustad du tittar på så är det nog extremt svårt fixa till vissa saker i inredningen om det ska vara perferkt Plastdetaljer och klädsel kan vara helt unik och går inte ta från andra Mustanger. Grande skulle jag helt försöka undvika. Ett rätt konstigt försök av Ford att få någon slags "lyx flärd" på Mustangen och dessutom sätta ett fransk namn på den som om det skulle få den ännu lyxigare. En vanlig Coupe är däremot lite enklare inredningsmässigt då mycket delas med övriga modeller men fortfarande en hel del som enbart är för Coupe Huv och handtag är samma på alla modeller men huven finns i 2 varianter Instrument bör det mesta vara samma Sen beror det på din ambition om det är tänkt du ska originalrenovera 100% eller om det ska bara bli en "restomod". 70-73 Coupe är nog generellt svårast hitta delar till om man tittar över lag på klassikerna 65-73 Ändrade %s av %s (%s) Citera
JBA69 June 23, 2019 Report June 23, 2019 Fast ni skall inte blanda in 70 års modell i denna diskussionen då den har en helt annan kaross! (i stort samma som 69an) 71-73 delar kaross. 1 Citera
Johan Grande 72 June 24, 2019 Author Report June 24, 2019 Jag tänker väl inte direkt att bevara ett original stuk på den. men skulle gärna vilja hitta delar som gör att man kan få det stuket jag är ute efter. Det underlättar då att veta vad som passar från ev andra modeller. Har sökt en del på olika sajter och mycket runt 71-72 verkar var uppmärkt för mach 1. Citera
JohnRB June 24, 2019 Report June 24, 2019 18 timmar sedan, JBA69 said: Fast ni skall inte blanda in 70 års modell i denna diskussionen då den har en helt annan kaross! (i stort samma som 69an) 71-73 delar kaross. Nja, de Luxe ratten er lika 70 til 73! Citera
Per Berglund June 24, 2019 Report June 24, 2019 57 minuter sedan, JohanlL said: Jag tänker väl inte direkt att bevara ett original stuk på den. men skulle gärna vilja hitta delar som gör att man kan få det stuket jag är ute efter. Det underlättar då att veta vad som passar från ev andra modeller. Har sökt en del på olika sajter och mycket runt 71-72 verkar var uppmärkt för mach 1. Ja andelen Mach 1 var nog rätt stort och de bilarna som överlevt bäst p.g.a köpare när dessa var nya var ofta entusiaster Eftermarknaden gör ju självklart bara delar där en marknad finns Coupe var en bruksbil och såldes till en bredare massa som behandlade bilarna därefter. Mycket skrotades ut under 80-talet skulle jag tro. Intresset var i princip 0 då och du fick även en Mach 1 för en struntsumma Kan vara lite bökigt ta redan på vilka delar som passar över modellerna. Ford har inte riktigt i samma extrema utsträckning så som exempelvis AMC, GM och Mopar återanvänt delar. Mustang är USAs morsvarighet till vår VOLVO 740 när det gäller tillgänglighet på delar Nya delar finns till det mesta och efter ett halvt sekel är oftast det enda som finns kvar att tillgå. Egentligen ingenting oroa sig över om man nu inte ska göra en "Concours restoration" Då är nästan alla Mustanger svåra. Att tänka på över lag är att Mustang är svintråkig köra som original! Att redan från början tänka på förbättringar spar dig pengar och möda. Bromsar, styrning, motor och växellåda är den ordningen jag själv tycker man ska se över alternativ redan från början Citera
Recommended Posts