Jump to content

Recommended Posts

Har byggt om en Volvo avtb drag till min 66 a, men nu det roliga hur kopplar man in elen , en kabel till tre funktioner, bakljus, blinkers och bromsljus i samma kabel, kanske jag som krånglar till det, nån som gjort detta tidigare?

Du måste dra kabel ända fram till instrumentpanelen . Blinkers tog jag från indikeringslamporna i panelen och bromsljuset efter bromsljuskontakten. Man kan använda "strömtjuvar" som kläms på kabeln.

Varför i samma kabel (1 st ledare ?)

Varför går det inte att koppla in sig till bakljusen ,det blir ju samma sak som att dra kablarna från instrumentbrädan !

Vid bakljusen har du belysning / bromsljus / blinkers

Undvik "strömtjuvar" om du vill få en bra och långvarig installation

Tungelsta har helt rätt i att inte använda strömtjuvar på kablarna. Anledningen till att man behöver dra en kabel fram till instrumentbrädan är att när du blinkar med våra bilar så kopplas bromsljuset bort på den sidan. Släp har skilda lampor för broms och blinkers men våra bilar använder samma glödtråd i lampan för blinkers och bromsljus. 

  • Thanks 1
1 hour ago, Leffe61 said:

Tungelsta har helt rätt i att inte använda strömtjuvar på kablarna. Anledningen till att man behöver dra en kabel fram till instrumentbrädan är att när du blinkar med våra bilar så kopplas bromsljuset bort på den sidan. Släp har skilda lampor för broms och blinkers men våra bilar använder samma glödtråd i lampan för blinkers och bromsljus. 

Vart tvungen och kolla i bilen , rätt 👍

Till Tom R , du blir tvungen att dra 3 st kablar från instrumentbrädan + jord (lämpligt i bak)

1st kabel så måste du nog installera datorer i bilen 😉

Lättast är att mäta vilken tråd det är spänning på när parkeringen är på. Ta den tråden från bakljusen om du vill så slipper du dra den ända fram i från. 

Tror det är något generellt fel på el systemet för nu har bromsljuset lagt av igen , hade det problemet förra året ,gjorde otaliga kontroller men fick anlita fackman han kom fram till att en lödning vid blinkersen  va dålig, börjar tröttna på allt krångel 

Funderar på ett komplett nytt wiring harnes till kupén 443$ hos Kentucky Mustang Automotive

Ska köpa en volt regulator till instrumenten för den verkar ha gett upp, kan den ha med det hela å göra?

6 timmar sedan, Tom R said:

Tror det är något generellt fel på el systemet för nu har bromsljuset lagt av igen , hade det problemet förra året ,gjorde otaliga kontroller men fick anlita fackman han kom fram till att en lödning vid blinkersen  va dålig, börjar tröttna på allt krångel 

Funderar på ett komplett nytt wiring harnes till kupén 443$ hos Kentucky Mustang Automotive

Ska köpa en volt regulator till instrumenten för den verkar ha gett upp, kan den ha med det hela å göra?

Jag tror inte att voltregulatorn har något med bromsljuset att göra, den, finns till bara för dina instrument. Däremot är den omkopplare som sitter innanför blinkers-spaken en välkänd felkälla. Det är ganska mycket ström (ca 3,5 amp.) som ska igenom de små kontaktytorna i den omkopplaren. Lägger du på fler lampor till släpet så ökar strömmen ännu mer. Fundera på att använda LED-lampor bak tycker jag, för då minskar du strömmen genom hela det elsystemet. Mina bakljus glappade hela tiden tills jag bytte till LED. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...