August 5, 20195 yr comment_167810 Har byggt om en Volvo avtb drag till min 66 a, men nu det roliga hur kopplar man in elen , en kabel till tre funktioner, bakljus, blinkers och bromsljus i samma kabel, kanske jag som krånglar till det, nån som gjort detta tidigare?
August 6, 20195 yr comment_167815 Du måste dra kabel ända fram till instrumentpanelen . Blinkers tog jag från indikeringslamporna i panelen och bromsljuset efter bromsljuskontakten. Man kan använda "strömtjuvar" som kläms på kabeln.
August 6, 20195 yr comment_167819 Varför i samma kabel (1 st ledare ?) Varför går det inte att koppla in sig till bakljusen ,det blir ju samma sak som att dra kablarna från instrumentbrädan ! Vid bakljusen har du belysning / bromsljus / blinkers Undvik "strömtjuvar" om du vill få en bra och långvarig installation
August 6, 20195 yr Author comment_167822 Min första tanke var ju att samma kabel kan ta alla tre funktionerna, men blir det inte kaos om du använder alla tre samtidigt 😳
August 6, 20195 yr comment_167825 Tungelsta har helt rätt i att inte använda strömtjuvar på kablarna. Anledningen till att man behöver dra en kabel fram till instrumentbrädan är att när du blinkar med våra bilar så kopplas bromsljuset bort på den sidan. Släp har skilda lampor för broms och blinkers men våra bilar använder samma glödtråd i lampan för blinkers och bromsljus.
August 6, 20195 yr comment_167830 1 hour ago, Leffe61 said: Tungelsta har helt rätt i att inte använda strömtjuvar på kablarna. Anledningen till att man behöver dra en kabel fram till instrumentbrädan är att när du blinkar med våra bilar så kopplas bromsljuset bort på den sidan. Släp har skilda lampor för broms och blinkers men våra bilar använder samma glödtråd i lampan för blinkers och bromsljus. Vart tvungen och kolla i bilen , rätt 👍 Till Tom R , du blir tvungen att dra 3 st kablar från instrumentbrädan + jord (lämpligt i bak) 1st kabel så måste du nog installera datorer i bilen 😉
August 6, 20195 yr Author comment_167838 Ja nu blinkar det på rätt ställe men inget bakljus har svårt å tyda vilket som är efter bromskontakt grön/röd el grön
August 6, 20195 yr comment_167848 Lättast är att mäta vilken tråd det är spänning på när parkeringen är på. Ta den tråden från bakljusen om du vill så slipper du dra den ända fram i från.
August 7, 20195 yr Author comment_167862 Tror det är något generellt fel på el systemet för nu har bromsljuset lagt av igen , hade det problemet förra året ,gjorde otaliga kontroller men fick anlita fackman han kom fram till att en lödning vid blinkersen va dålig, börjar tröttna på allt krångel Funderar på ett komplett nytt wiring harnes till kupén 443$ hos Kentucky Mustang Automotive Ska köpa en volt regulator till instrumenten för den verkar ha gett upp, kan den ha med det hela å göra?
August 8, 20195 yr comment_167864 6 timmar sedan, Tom R said: Tror det är något generellt fel på el systemet för nu har bromsljuset lagt av igen , hade det problemet förra året ,gjorde otaliga kontroller men fick anlita fackman han kom fram till att en lödning vid blinkersen va dålig, börjar tröttna på allt krångel Funderar på ett komplett nytt wiring harnes till kupén 443$ hos Kentucky Mustang Automotive Ska köpa en volt regulator till instrumenten för den verkar ha gett upp, kan den ha med det hela å göra? Jag tror inte att voltregulatorn har något med bromsljuset att göra, den, finns till bara för dina instrument. Däremot är den omkopplare som sitter innanför blinkers-spaken en välkänd felkälla. Det är ganska mycket ström (ca 3,5 amp.) som ska igenom de små kontaktytorna i den omkopplaren. Lägger du på fler lampor till släpet så ökar strömmen ännu mer. Fundera på att använda LED-lampor bak tycker jag, för då minskar du strömmen genom hela det elsystemet. Mina bakljus glappade hela tiden tills jag bytte till LED.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.