Jump to content

SuperBOSS Lawman. Vilken underbart brutal bil.


sniffer

Recommended Posts

Undrar lite om denna bilen.

Varför tillvärkade Ford igentligen den ?

Va fins de enda exemklaret som lever? Utställning? Var?

Va tog den krachade superboss lawman vägen?

Hur kan de komma sig att Ford angav att den skulle ligga på 780hk då den inte ens va inärheten av de talet när den blev bänkad?

Lit bilder och rolig info efter lite forskande på nätet av eget inträsse :D

http://people.freenet.de/pony/lawman.htm

http://www.ponysite.de/lawman4.htm

http://www.barrett-jackson.com/auctionr ... ?id=172571

Själv tycker jag detta är den vakraste brutalaste skapelse jag sett :D

Man börjar ju nästan snyfta när man ser den krachade bilen :*(

Link to comment
Share on other sites

Det kanske finns fler bilder i klubben med tanke på att TORD JÖNSSON fotat 1 av de två byggda Bossbilarna....

Tord! kan vi få läsa historien om fotograferingen och var fotografierna är tagna (om det nu inte är någon annan Tord som fotat förstås)

Vill du läsa mer så var det en artikel i Mustang Monthly juninummret om

D. Mcgorman och 428scj:n

LasseS

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag hittade en väldigt intressant serie/dokumentär på internet om boss 302/429 med info om bilarna och tävlingarna de deltog i. American muscle car heter serien.

Där var också ett ett inslag om Lawman mustangen och de 5 andra speciella boss bilarna.

Väldigt intressant serie. :)

Hittade också ett avsnitt om caroll shelby och historian bakom hans shelby mustanger.

mike

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att man tillverkade lawman boss bilen var i PR syfte ford hade en deal med den amerikanska militären och för att då bland annat göra reklam för mustangerna så turnerade man till bla Vietnamn för att underhålla styrkorna med fart och fläkt samt att naturligtvis få dom som tjänstgjorde att spendera de pengar dom tjänade på sin tjänstgöring på att beställa en ny ford. Vilket många gjorde. Bilen fanns iallafall till för ca ett år sedan i USA då den var till salu.

Link to comment
Share on other sites

Sjönk inte båten som den anrda Lawman befann sig på. Den ligger väl på havets botten nu, om jag inte minns fel... man skulle kanske hämtat den? :wink:

Så du menar att det inte fins någon i livet? :cry: Väldigt tråkigt att höra i så fall. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om båten sjönk. Men på den andra av de tre länkarna på första inlägget så kan man ju se att den finns på land men väldigt förstörd.

Det finns väll en lawman fortfarande vid liv. I dokumentären såg den väldigt pigg ut iallafall.

mike

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om båten sjönk. Men på den andra av de tre länkarna på första inlägget så kan man ju se att den finns på land men väldigt förstörd.

Det finns väll en lawman fortfarande vid liv. I dokumentären såg den väldigt pigg ut iallafall.

mike

Den dokumentären skulle jag vilja se. Vart kan man få tag på den tro ? Va heter den?

Link to comment
Share on other sites

I texter står att det fanns 12st Cobra Jets (6 till Asien och 6 till Europa). De 6 som gick till Asien stannade där. Men de 6 Europa-bilarna kom tillbaka till USA.

Samt 2 SUPER BOSS. En SUPER BOSS vart ju kvaddad av en pall med blanketter redan på resan till Vietnam. Så kom den andra identiska SUPER BOSSEN med expressflyg från USA ett par dar efteråt. Och som jag fattar det så finns den i livet än.

Citat

"I bought the second SUPER BOSS back some years ago. A collector had bought it from that guy that I sold it in the early 7oies. It is almost in original condition."

"even the colour. There was only difference, that nobody knows except for my team and me and now you. During an inspection of the transmission a .....

Well, sorry guys, we are not going to publish it here. It is a clear identification of the true car and we keep it secret."

/ Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...