Tungelsta HT-67 September 16, 2019 Report September 16, 2019 (redigerad) Om jag ska renovera min originalmotor och vill byta till tex Edelbrock 5023 topplock med cc 60 i förbränningsrummet. Troligen måste jag borra blocket och byta kolvar. Har väldigt svårt att hitta kolvar med cc -3.00 till -4.00 (289w) Vill gärna uppnå ca 10:1 komp Har ni ngt tips www.summitracing.com/popup/calcsandtools/compression-calculator Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund September 16, 2019 Report September 16, 2019 Du vet att E-street har en massa begränsningar! Dom skulle jag undvika Bättre med ANAB toppar! Leta bara upp lämpliga flattop kolvar eller ännu bättre ber du firman som bearbetar åt dig ta fram vad som behövs Kompressionen kan man även korrigera när blocket planas vilket är ett måste på SBF Kolvarna lika så om det blir för hög komp svarvar man ner en gnutta på ytan Citera
Tungelsta HT-67 September 16, 2019 Author Report September 16, 2019 På pappret ser de lika ut , vad anser du vara skillnad på dessa toppar ? Att plana blocket , kan du utveckla . Är det för att blocket sjunker ihop eller för att korrigera kompet eller ngt annat ? Citera
Per Berglund September 16, 2019 Report September 16, 2019 (redigerad) E-Street är inte alls lika mot Performer. du kan bara använda ett begränsad typ av vipparmar exempelvis och bara viss typ av kamaxel Det är rätt mycket vekare i stommen också På en 302 måste du dessutom köpa speciella brickor till toppbultarna så det tillkommer ANAB (kopia på RHS) är betydligt bättre och du behöver inga specialbrickor annat än nya toppbultar(går ej återanvända) Ford Block vrider sig nästan alltid en smula....Mäter man dom så har de oftat vridid sig en aning och det vill man inte bulta en topp på. De flesta jag har lämnat in har man både fått linehonat och toppdeckat Utöver det så har just 289/302 väldigt veka toppbultar och då de delar på cylindrarna och det blir ojämt tryck (på en cheva är bultmönstret jämnare) Lätt hänt på Ford att topppackning går och därför är det jätteviktigt deck ytan är helt slät och fin Så enbart pågrund av veka toppbultar ska man se till decket är rätt. Men allt ovan kan man skita i om man inte är noggran av sig. En annat Ford problem är stakarna...Väldigt ofta de är lite krokiga från fabrik som kanske inte påverkat gången men när man trimmar gör det! Så alla stakar måste kollas/riktas. Jag har sett stakar där "lilländan" inte ens är centrarad på staken...Skrot. Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
Recommended Posts