Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

comment_168717

Om jag ska renovera min originalmotor och vill byta till tex Edelbrock 5023 topplock med cc 60 i förbränningsrummet.

Troligen måste jag borra blocket och byta kolvar.

Har väldigt svårt att hitta kolvar med cc -3.00 till -4.00 (289w)

Vill gärna uppnå ca 10:1 komp

Har ni ngt tips

www.summitracing.com/popup/calcsandtools/compression-calculator

 

Ändrade %s av %s (%s)

comment_168718

Du vet att E-street har en massa begränsningar!  Dom skulle jag undvika
Bättre med ANAB toppar!

Leta bara upp lämpliga flattop kolvar eller ännu bättre ber du firman som bearbetar åt dig ta fram vad som behövs

Kompressionen kan man även korrigera när blocket planas vilket är ett måste på SBF


Kolvarna lika så om det blir för hög komp svarvar man ner en gnutta på ytan

 

comment_168725

E-Street är inte alls lika mot Performer.  du kan bara använda ett begränsad typ av vipparmar exempelvis och bara viss typ av kamaxel
Det är rätt mycket vekare i stommen också
På en 302 måste du dessutom köpa speciella brickor till toppbultarna så det tillkommer

ANAB (kopia på RHS) är betydligt bättre och du behöver inga specialbrickor annat än nya toppbultar(går ej återanvända)

Ford Block vrider sig nästan alltid en smula....Mäter man dom så har de oftat vridid sig en aning och det vill man inte bulta en topp på. 
De flesta jag har lämnat in har man både fått linehonat och toppdeckat
Utöver det så har just 289/302 väldigt veka toppbultar och då de delar på cylindrarna och det blir ojämt tryck  (på en cheva är bultmönstret jämnare)
Lätt hänt på Ford att topppackning går och därför är det jätteviktigt deck ytan är helt slät och fin
Så enbart pågrund av veka toppbultar ska man se till decket är rätt.
Men allt ovan kan man skita i om man inte är noggran av sig.

En annat Ford problem är stakarna...Väldigt ofta de är lite krokiga från fabrik som kanske inte påverkat gången men när man trimmar gör det!
Så alla stakar måste kollas/riktas.
Jag har sett stakar där "lilländan" inte ens är centrarad på staken...Skrot.

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.