Gtttggg September 18, 2019 Report September 18, 2019 Är det normalt att bilen går mjukt/gungar något på ojämn väg i normal körläge? Min ecoboost var stötigare än den nya bilen. Försöker jag gunga bilen för hand, är fjädringen stum. Rör sig knappt. Citera
kroegarn September 18, 2019 Report September 18, 2019 Med stdfjädrar och i normalläge så kan jag tycka att den var lite väääl komfortinriktad med avkall på väghållning. Nu med sportfjädrar så är den som borde ha varit.... men egentligen lite för mjuk fortfarande i raceläget för min smak. Citera
RRS550 September 18, 2019 Report September 18, 2019 (redigerad) Ja bilen är mjuk, jag har ändå M-5300-W fjädrar. Tror själva magneriden behöver programmeras om alternativt köpa styvare fjädrar Med det sagt så sväljer Magneriden gupp/ojämnheter på ett annat sätt än normala dämpare. Vilket gör att åkkomforten är riktigt bra. Så att Ecoboosten var stötigare är ej att likställa med att det är bättre (If that makes sense) Ändrade %s av %s (%s) Citera
Mustangmike September 18, 2019 Report September 18, 2019 Som RRS550 säger, betänk att det är vanliga bilar för 99,9% vanliga människor som aldrig kör bana eller kanske provar någon gång då och då på skoj. En bil utan magnaride eller justerbara dämpare blir en ren kompromiss. Magnaride erbjuder en lite bredare kompromiss med möjlighet från lite mjukare comfortablare , till lite sportigare läge för "vanligt folk", med bara knapptryckning. Men även Steg 1 eller 2 sportfjädrar har sin begränsning när det börjar gå lite fortare. Krafterna som fjädringen och stötdämparna ska ta upp ökar exponentiellt med farten. Vet inte om Ford har uppgraderingskit till Magnariden, rent krasst borde ventilpaket och eller mjukvaran bytas eller justeras när man byter fjädrar. Fjädrar för racing är så löjligt hårda i låga farter så det vill man inte ha på väg. Och när man blir mer seriös ändrar man setup, förspänning, ride high efter olika banors fartområde och karaktär. Är man seriöst bankörningsinriktad är det ofta onödig utgift med optioner som magnaride och liknande då grejerna åker ut när man anpassar bilen för bana. Samma sak i hojvärlden, köp en Ducati med fina Öhlinsgrejer och magnaride, det första bankonverteringssteget är att slänga ut det mesta i gaffelbenen och bakdämparen och montera in andra ventilpaket/cartride och fjädrar. Citera
RRS550 September 18, 2019 Report September 18, 2019 (redigerad) Ford Performance har ett kit med M-5300-W, styvare krängningshämmare och omprogrammering av ecu till Magneriden. Det är lite synd att de inte säljer omprogrammeringen löst, utan man måste köpa hela kitet Ändrade %s av %s (%s) Citera
Corvette September 18, 2019 Report September 18, 2019 43 minuter sedan, RRS550 said: Ford Performance har ett kit med M-5300-W, styvare krängningshämmare och omprogrammering av ecu till Magneriden. Det är lite synd att de inte säljer omprogrammeringen löst, utan man måste köpa hela kitet Är det inte väghållningssatsen M-9602-M som du menar?? Citera
RRS550 September 18, 2019 Report September 18, 2019 41 minuter sedan, corvette said: Är det inte väghållningssatsen M-9602-M som du menar?? Korrekt https://performanceparts.ford.com/part/M-9602-M Jag antar att det är liknande mappning Performance Pack 2 har, då de skriver att för PP2 så är det bara fjädrar och krängningshämmare som behövs. Eller om det är så att det är annat i mappningen i PP2 som inte lirar med mappningen som ingår i kitet. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.