Jump to content

Recommended Posts

Jag är sugen på att få på lite moderna fälgar på min -65. Gärna typ krysseker och en bred polerad kant utåt. Ungefär 18” vore lagom. Provade att montera en fälg från en Skyline, 8x18 med ET 50, gick inte att svänga alls pga övre länkarmens utformning. Finns det något kul som passar originalframvagn eller är det bara att bita ihop och bygga om till mcPherson? Finns det i så fall något knep, typ plocka fjäderben och styrväxel från någon lämplig donatorbil? Lite mer styrvinkel hade ju inte skadat heller😀

Finns hur mycket som helst till 65-66 för original upphängning det är bara att Googla

Största problemet med breda fälgar är skärmen när du svänger skarpt..Det kommer ta i---.Mycket svårt just på 65 att få bred polerad kant alltså då det bygger utåt
McPherson skulle inte hjälpa det blir andra utrymmesproblem

Enda alternativet på 65an är att bredda skärmarna som är väldigt populärt att göra i USA

Ringbrothers breddade varje skärm 25mm på översidan på 65an och ändå är det tajt

Ett riktigt ekstremt bygge men man får inspiration

 

  • Like 1

Hej Målsman. Dessa finns i olika utföranden från US-mags. Passar fint på min 66:a och gör garanterat det på din 65:a

ja kör 8x17 bak och 7x17 fram

annars finns det massvis med andra fabrikat och utseende till våra bilar, som per skrev, bara att googla.. ..

bla. ”Go trading”  och ”classic wheels” har en del fina fälgar, även ”alven och Ingvarsson”  och ”tyrelia”

lycka till

2AD00D81-32C4-440D-94D1-EA40D0B431EF.jpeg

Tack för infon! 
 

Otroligt ballt bygge Leno presenterar, inte riktigt greppbart som vanlig knegare😀


Blir bilen spårkänslig med 0 i ET? Sjukt snygg bil för övrigt👍

16 timmar sedan, Målsman said:

Tack för infon! 
 

Otroligt ballt bygge Leno presenterar, inte riktigt greppbart som vanlig knegare😀


Blir bilen spårkänslig med 0 i ET? Sjukt snygg bil för övrigt👍

Spårkänsligheten sitter egentligen inte så mycket i däck och ET även om det påverkar

Mustangens största problem är den usla geometrin på bärarmarna som Ford inte la ner en tanke på hur bilen uppför sig.
Tanken var bara att den ska bara bära karossen och vara så billig som möjligt....Man ärvde allt från deras Falcon modell som bara handlade om kostnad

Ingen ide kasta bort pengar på eget hemmabygge man inte vet vad resultatet ger..Det kommer bara bli fel!

Global West gör rätt bärarmar som hjälper mot hålla bilen i kurs men även att svänga åt samma håll som du vrider ratten.

Här beskriver de själva väldigt bra hur det fungerar....Hotshkis gör liknande system

 

Nästa problem är styrningen som har ofantliga glapp i sig och pinsamt dålig konstruktion

Inte heller någon ide att renovera om man tänkt sig lite prestanda utan det är bara byta ut rubbet.

En kedja är inte bättre en den svagaste länken.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...