Jump to content

Recommended Posts

Vad får jag för symtom på strejkande startrelä?? Mer än att motorn inte startar, naturligtvis. Skulle göra en start på min HT-65 och det knäppte bara, utan att startmotorn drog igång. Prövade igen med nytt batt. men samma knäppanden. Har inte varit under och kollat jord och kontakter(kallt trångt och mörkt), men låter det som startreläet? Det är bara två år gammalt, men de lär ju vara väldigt dåliga, har jag hört. Tacksam för råd av någon som känner igen sig!

Visst kan det vara startrelät!

För att kolla om det är relät eller om du måste kasta dig under bilen och leta vidare så kan du koppla förbi startrelät. Enklast är nog att ta en startkabel eller liknande och hålla ena änden mot anslutningen för batterikabeln och den andra änden där kabeln till startmotorn är ansluten.

En annag grej som brukar funka på startrelän som strular är att knacka på det med tex. ett skruvmejselskaft.

Vad får jag för symtom på strejkande startrelä?? Mer än att motorn inte startar, naturligtvis. Skulle göra en start på min HT-65 och det knäppte bara, utan att startmotorn drog igång. Prövade igen med nytt batt. men samma knäppanden. Har inte varit under och kollat jord och kontakter(kallt trångt och mörkt), men låter det som startreläet? Det är bara två år gammalt, men de lär ju vara väldigt dåliga, har jag hört. Tacksam för råd av någon som känner igen sig!

Böt startrelä för 20 år sedan till ett från en ferguson traktor dom ska vara bättre ( och billigare)

Kan det vara tändningslåset?? Instrumentlamporna lyser, när jag vrider nyckeln i startläge, men det knäpper bara några ggr och sedan slocknar lamporna, men tänds i gen när jag vrider till baka och upprepar. Kan det trots att jag har lampor, vara så att tändningslåset inte skickar fram ström?? Kan det i så fall hjälpa att byta cylinder, eller måste alltsammans bytas?

Kan det vara tändningslåset?? Instrumentlamporna lyser, när jag vrider nyckeln i startläge, men det knäpper bara några ggr och sedan slocknar lamporna, men tänds i gen när jag vrider till baka och upprepar. Kan det trots att jag har lampor, vara så att tändningslåset inte skickar fram ström?? Kan det i så fall hjälpa att byta cylinder, eller måste alltsammans bytas?

Det kollar du lätt genom att ta en kabel från batteri plus till manöveranslutningen på relät, tror det är den som är framåt, går starten då så är det tändningslåset eller kabeln därifrån. OBS tänk på att du inte har någon växel i vid provet.

Pelle

Batt. är det inte. Har prövat med två st. Har slipat av alla kontakter på startrelät OCH knackat på startmotorn. "Sätter ändå en peng" på att det är relät som är kass. Skall bli intressant att se sedan, när det blir temperatur, så det går att skruva i det garaget.

M e n.......

Det är väl bara att dra en startkabel ner till STORA PLUSS på startmotorn för att kolla att den fungerar ( från + på batteriet) och morrar den då så går man vidare med relä och tändnyckel-lås funderingar....

MVH : Han som vet allt.... :|

smidigare ta en av kablarna på ett på startkablar lägg mellan ena sidan på startrelät till den andra, tändning i gång m.m. samma som att vrida på nycklen.

Visst det kommer att gnistra lite grann men det är ingen fara.

Fick faktisk göra på detta sätt när jag stog utanför besiktningen, en gång när bilen var nyrenoverad (inte gått genom motor utrymmet än ska göras nu i vår). Jo jag har skaffat nytt mitt gamla gav upp förra sesången(stavning).

// Micke

Jo.... smidigare... men

Varför inte först utesluta första saken i problemet - startmotorn ( OCH kanske ledningarna till den ) - sen gå vidare med relä och startlås-problem

Om du har en starter där solenoid och startmotor går på samma kabel så kluras det ju ut direkt om startmotor-paketet är i skick om du ger en direkt + matning från batteriet. (den morrar igång).

Reservation:

Om däremot startmotorn matas med en ( alltid ansluten ) + kabel och en mindre "signalkabel" till solenioden så matar man förståss + på den kabeln istället och kollar vad som händer... klickar det då i startmotorn och inget händer så kontaktar inte solenioden ( ett inbyggt relä) eller är startmotorn död ( byt kol etc. ) Då spelar det ingen roll hur många start-relän eller startlås man köper... eller hur...

MVH: Vet.... nästan alltid bäst

Vad får jag för symtom på strejkande startrelä?? Mer än att motorn inte startar, naturligtvis. Skulle göra en start på min HT-65 och det knäppte bara, utan att startmotorn drog igång. Prövade igen med nytt batt. men samma knäppanden. Har inte varit under och kollat jord och kontakter(kallt trångt och mörkt), men låter det som startreläet? Det är bara två år gammalt, men de lär ju vara väldigt dåliga, har jag hört. Tacksam för råd av någon som känner igen sig!

Hej.

Skickar lite matrial på Mail till dig, jag skrev ett

reportage 2000 i Tidningen Mustang Forum2 om

hur man om man är halvidiot som jag är, om hur

man reparerar ett startrelä. 8)

Det är egentligen bara jag och ett par till som ger

sig in på sånthär. :roll:

  • 2 months later...

Kan meddela att när äntligen våren kom och det gick att stå i kallgaraget och meka, så var det inte så märkvärdigt. Det var jordfel, pga oxidation på jordkabelns (batt.) karossfäste. När det blev slipat, slog den igång direkt och det blev årets första gammelbilstur! Den gick helt underbart och fick sig en tvätt som belöning.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...