berne January 23, 2005 Report January 23, 2005 Vad får jag för symtom på strejkande startrelä?? Mer än att motorn inte startar, naturligtvis. Skulle göra en start på min HT-65 och det knäppte bara, utan att startmotorn drog igång. Prövade igen med nytt batt. men samma knäppanden. Har inte varit under och kollat jord och kontakter(kallt trångt och mörkt), men låter det som startreläet? Det är bara två år gammalt, men de lär ju vara väldigt dåliga, har jag hört. Tacksam för råd av någon som känner igen sig! Citera
Leffe N cmc712 January 23, 2005 Report January 23, 2005 Visst kan det vara startrelät!För att kolla om det är relät eller om du måste kasta dig under bilen och leta vidare så kan du koppla förbi startrelät. Enklast är nog att ta en startkabel eller liknande och hålla ena änden mot anslutningen för batterikabeln och den andra änden där kabeln till startmotorn är ansluten.En annag grej som brukar funka på startrelän som strular är att knacka på det med tex. ett skruvmejselskaft. Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 23, 2005 Report January 23, 2005 Hej.Lossa kablarna på dom stora anslutningarna påstartrelä och rör dessa framåt och tillbaka några gånger, dra åt anslutningarna och prova igen.Det är mycket vanligt att det blir oxid dåorkar inte strömen från batteri till startmotor gå genom startrelä ti. :wink: Citera
H January 24, 2005 Report January 24, 2005 Vad får jag för symtom på strejkande startrelä?? Mer än att motorn inte startar, naturligtvis. Skulle göra en start på min HT-65 och det knäppte bara, utan att startmotorn drog igång. Prövade igen med nytt batt. men samma knäppanden. Har inte varit under och kollat jord och kontakter(kallt trångt och mörkt), men låter det som startreläet? Det är bara två år gammalt, men de lär ju vara väldigt dåliga, har jag hört. Tacksam för råd av någon som känner igen sig!Böt startrelä för 20 år sedan till ett från en ferguson traktor dom ska vara bättre ( och billigare) Citera
berne January 24, 2005 Author Report January 24, 2005 Kan det vara tändningslåset?? Instrumentlamporna lyser, när jag vrider nyckeln i startläge, men det knäpper bara några ggr och sedan slocknar lamporna, men tänds i gen när jag vrider till baka och upprepar. Kan det trots att jag har lampor, vara så att tändningslåset inte skickar fram ström?? Kan det i så fall hjälpa att byta cylinder, eller måste alltsammans bytas? Citera
Pelle cmc 375 January 24, 2005 Report January 24, 2005 Kan det vara tändningslåset?? Instrumentlamporna lyser, när jag vrider nyckeln i startläge, men det knäpper bara några ggr och sedan slocknar lamporna, men tänds i gen när jag vrider till baka och upprepar. Kan det trots att jag har lampor, vara så att tändningslåset inte skickar fram ström?? Kan det i så fall hjälpa att byta cylinder, eller måste alltsammans bytas?Det kollar du lätt genom att ta en kabel från batteri plus till manöveranslutningen på relät, tror det är den som är framåt, går starten då så är det tändningslåset eller kabeln därifrån. OBS tänk på att du inte har någon växel i vid provet.Pelle Citera
Robert Hansson January 24, 2005 Report January 24, 2005 Hej! Låter som om startmotorn har "hängt sig"? prova att knacka på med skaftet från en stor mejsel eller något som inte skadar! Citera
NightMaaN January 25, 2005 Report January 25, 2005 testa och lyssna om det är startrelät som tickar... hörs väl.... om det är det så är det troligtvis startrelät som har dålig kontakt eller för dåligt med kräm i batteriet... Citera
berne January 25, 2005 Author Report January 25, 2005 Batt. är det inte. Har prövat med två st. Har slipat av alla kontakter på startrelät OCH knackat på startmotorn. "Sätter ändå en peng" på att det är relät som är kass. Skall bli intressant att se sedan, när det blir temperatur, så det går att skruva i det garaget. Citera
Mustang January 25, 2005 Report January 25, 2005 M e n.......Det är väl bara att dra en startkabel ner till STORA PLUSS på startmotorn för att kolla att den fungerar ( från + på batteriet) och morrar den då så går man vidare med relä och tändnyckel-lås funderingar....MVH : Han som vet allt.... :| Citera
micke cmc247 January 25, 2005 Report January 25, 2005 smidigare ta en av kablarna på ett på startkablar lägg mellan ena sidan på startrelät till den andra, tändning i gång m.m. samma som att vrida på nycklen.Visst det kommer att gnistra lite grann men det är ingen fara.Fick faktisk göra på detta sätt när jag stog utanför besiktningen, en gång när bilen var nyrenoverad (inte gått genom motor utrymmet än ska göras nu i vår). Jo jag har skaffat nytt mitt gamla gav upp förra sesången(stavning).// Micke Citera
Mustang January 25, 2005 Report January 25, 2005 Jo.... smidigare... menVarför inte först utesluta första saken i problemet - startmotorn ( OCH kanske ledningarna till den ) - sen gå vidare med relä och startlås-problem Om du har en starter där solenoid och startmotor går på samma kabel så kluras det ju ut direkt om startmotor-paketet är i skick om du ger en direkt + matning från batteriet. (den morrar igång).Reservation:Om däremot startmotorn matas med en ( alltid ansluten ) + kabel och en mindre "signalkabel" till solenioden så matar man förståss + på den kabeln istället och kollar vad som händer... klickar det då i startmotorn och inget händer så kontaktar inte solenioden ( ett inbyggt relä) eller är startmotorn död ( byt kol etc. ) Då spelar det ingen roll hur många start-relän eller startlås man köper... eller hur...MVH: Vet.... nästan alltid bäst Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 27, 2005 Report January 27, 2005 Vad får jag för symtom på strejkande startrelä?? Mer än att motorn inte startar, naturligtvis. Skulle göra en start på min HT-65 och det knäppte bara, utan att startmotorn drog igång. Prövade igen med nytt batt. men samma knäppanden. Har inte varit under och kollat jord och kontakter(kallt trångt och mörkt), men låter det som startreläet? Det är bara två år gammalt, men de lär ju vara väldigt dåliga, har jag hört. Tacksam för råd av någon som känner igen sig!Hej.Skickar lite matrial på Mail till dig, jag skrev ett reportage 2000 i Tidningen Mustang Forum2 omhur man om man är halvidiot som jag är, om hurman reparerar ett startrelä. Det är egentligen bara jag och ett par till som gersig in på sånthär. Citera
berne April 5, 2005 Author Report April 5, 2005 Kan meddela att när äntligen våren kom och det gick att stå i kallgaraget och meka, så var det inte så märkvärdigt. Det var jordfel, pga oxidation på jordkabelns (batt.) karossfäste. När det blev slipat, slog den igång direkt och det blev årets första gammelbilstur! Den gick helt underbart och fick sig en tvätt som belöning. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.